Gå til innhold

Bækkmann's 530i E39


 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt, bilen skal på verksted neste mandag for å få byttet toppakkning. Så slo det meg at det hadde kanskje vært en ide å bytte Ventilløfterne i samme sleng? Kjører på ganske ny olje, hører ingen ulyder, men når man først holder på så er det kanskje ikke så dumt å bytte.

Har hørt med både GS og BMW. Fikk da presset prisen ned til 7700 for alle 24 stk. Stivt synes jeg. Tok så et Ebay søk, og fant disse. --> http://www.ebay.com/itm/24x-ORIGINAL-INA-HYDROSTOsEL-VENTILSTOsEL-BMW-3er-E36-E46-5er-E34-E39-7er-X3-Z3-/191578330244?hash=item2c9af55484:g:yOYAAOSwgkRVUdHh

Delenummer 11321748884. For knappe 2000 kr så høres jo dette fantastisk ut. Kanskje litt for fantastisk? Jeg har ikke veldig god peiling på dette, selger sier jo (selvfølgelig) at løfterne er i samme kvalitet som Orginal BMW. det må det jo være også. Hva sier folket? :D Setter pris på raske svar da jeg må bestille snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Thundercoil skrev:

Har du sett på koed.no også? De pleier å være billigst på originaldeler. Så har de ofte avtaler direkte med produsent, slik at du får en original/identisk del, uten BMW logoen på.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Skal ta en telefon sporenstraks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen står for det meste parkert pga. toppakkningen fant jeg og en kompis ut at det var en god ide å hive seg over rusten ved hjulbuene. Selv har jeg ingen erfaring med verken lakkering eller karosseri arbeid, så da var det kjekt å ha noen til å hjelpe :) 

13633379_654785071337219_1119780557_o.jpg

Slik så det altså ut. Ikke særlig vakkert. 

 

13663655_654785068003886_1393470142_o.jpg

Og det pusses og det pusses..

 

 

13639420_654785054670554_443775674_o.jpg

Så og si ferdig pussa. Selve metallet har heldigvis ikke tatt særlige skader.

 

 

Påføring av rustfjerner.jpg

Påføring av rustfjerner. Knallbra saker! Biltema sin om noen lurte.

 

 

Ferdig lakkert.jpg

Ferdig lakkert! Selv synes jeg det ser knallbra ut, ble veldig fornøyd. Klarlakk blir i morgen så får lakken herdet over natten. Veldig godt å få det unnagjort! Tar nok den andre siden til neste helg når vi først er i gang. Den ser ikke like ille ut :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobbet med fjerningen av den rusten i mine øyne, det ferdige resultatet ble lekkert. 
Har selv ikke vært borti å fjerne rust selv da jeg synes det er ¨skummelt¨ siden det så og si alltid kommer tilbake, men tenker å prøve meg på min E39 når jeg får tid :?

Angående bytte av batteri i nøkkelen som jeg så du hadde gjort lurer jeg på hvor du kjøpte de (gjerne link) og hvordan du gjorde det?
Jeg prøvde meg på det samme, men de batteriene jeg kjøpte krevde at jeg måtte lodde på plass de tidligere polene/festene fra det gamle batteriet og tror dermed at jeg greide å kverke batteriet ved at det ble for varmt. End of story, mitt batteri ble byttet men nøkkel fungerer fortsatt ikke :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Carlsius skrev:

Veldig bra jobbet med fjerningen av den rusten i mine øyne, det ferdige resultatet ble lekkert. 
Har selv ikke vært borti å fjerne rust selv da jeg synes det er ¨skummelt¨ siden det så og si alltid kommer tilbake, men tenker å prøve meg på min E39 når jeg får tid :?

Angående bytte av batteri i nøkkelen som jeg så du hadde gjort lurer jeg på hvor du kjøpte de (gjerne link) og hvordan du gjorde det?
Jeg prøvde meg på det samme, men de batteriene jeg kjøpte krevde at jeg måtte lodde på plass de tidligere polene/festene fra det gamle batteriet og tror dermed at jeg greide å kverke batteriet ved at det ble for varmt. End of story, mitt batteri ble byttet men nøkkel fungerer fortsatt ikke :( 

Var selv veldig redd for å begynne på rustarbeid uten noen som helst erfaringer med det. Men det er ikke veldig vanskelig, og tror det skal litt til for at det skal bli verre en tidligere :D Samtidig kjekt å ha med noen som har gjort litt sånt før.

Ang. nøkkelbytte ja!
 Ebay link - Nøkkel

 Dette var altså nøkkelen jeg bestillte. bestillte to stykker, byttet reservenøkkel og batteri samtidig. Det følger med startsperre chip men denne bruker du ikke. Denne nøkkelen trenger heller ikke limes og skjæres opp, da nøkkelen klikkes på plass. mye lettere ved et eventuellt batteribytte.

Prosessen er egentlig ganske grei.

1. Få ny nøkkel slipt

2. Flytt over elektronikken fra gammel nøkkel til ny. Startsperre chippen ligger i selve kretskortet her, og ikke separat slik som ebay nøkkelen. Nøkkelen skal nå fungere.

3. Forsiktig skjær løst batteriet fra polen med noe tynt da det er punkt-loddet orginalt. Det er en viss fare for at den ene polen fra kortet løsner slik at du må lodde det på. Slik jeg gjorde.. Forsiktig med varmen fra loddebolten så du ikke skader noe.

4. Legg nytt batteri på plass, lodding er ikke nødvendig, men kan for all del gjøres. De hadde ikke riktig størrelse på batteriet der jeg kjøpte, så jeg prøvde det som er et hakk tykkere. Da holder batteriet seg på plass av seg selv.

Håper dette var noe nyttig :) 

EDIT:

Jeg kom på det at du må kanskje kode nøkkelen til bilen på nytt for å få låsing fra nøkkel til å fungere! Da må du:

1. Vri tenningen raskt til trinn 2, og tilbake til 0 for å ta ut nøkkelen. dette må skje innen 5 sekunder, så du har god tid.

2. Hold inne låse OPP knappen, SAMTIDIG som du trykker på låse knappen 3 ganger.

Bilen skal nå kvittere med å låse bilen, for så å  raskt låse opp igjen av seg selv. Det er også verdt å nevne at alle dører, og bagasjeluke må være lukket for at det skal fungere :) 

 

Endret av Bækkmann
Edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et nytt grønt kryss i To-do lista!

13699598_656323274516732_637425677_o.jpg

750i dørhåndtak med lys! :D Lekker oppgradering som gjør mye med interiøret. Enkelt er det og. :) Gikk over fuktsperrene i dørene samtidig da jeg har lest så mye om fuktige dørtrekk i det siste. Drenering ser fin ut, så gjør dørtrekk også.

13694093_656323237850069_31911037_o.jpg

Ferdig resultat. Ser det ikke så veldig godt i dagslys, men skrudde av lyset i garasjen jeg holdt på i, da så det skikkelig vakkert ut. I tillegg så er det jo praktisk for pasasjerer som ikke finner dørhåndtaket :D 

Fikk desverre ikke montert i dørene fremme da BMW endret dørhåndtakene i biler produsert i Mars 2001, og senere. Så jeg må bytte vaieren ved dørhåndtaket før jeg får dørhåndtakene med lys til å passe fremme. Men det blir det også :) 

 

13709655_656323254516734_654126084_o.jpg

Interiøret fikk seg en vask, og skinnsetene ble pleiet litt med skinnkrem. Interiøret i bilen er ekstremt velholdt, og det liker vi :) 

BMW Cocpit clean.jpg

Liker BMW Cockpit Care veldig godt til interiørvask. Lukter skikkelig godt, og ikke for stramt. Anbefales!

13709625_656323227850070_1717494179_o.jpg

Denne pakken ventet på meg på posten. Ikke særlig imponert når jeg så denne. Var heldigvis ikke vann som jeg trodde først, men noen form for olje som ventilløfterne lå i. Ingen skade skjedd :) 

Ventilløftere.jpg

Alle 24 ventilløfterne ankom i dag, klar for montering neste uke.

 

Dempertårn lokk.jpg

Bestillte lokk for å ha i dempertårn samtidig slik at det ikke samler seg møkk der. 

 

Dette var sikkert den siste duppeditt ettermonteringen på en stund, mandag morgen leveres bilen hos verksted, og der blir den stående en ukes tid for toppakkningsbytte. Gleder meg veldig til å få det gjort, gruer meg enda mer til regningen.:stupid:

 

Endret av Bækkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bækkmann skrev:

Nok et nytt grønt kryss i To-do lista!

13699598_656323274516732_637425677_o.jpg

750i dørhåndtak med lys! :D Lekker oppgradering som gjør mye med interiøret. Enkelt er det og. :) Gikk over fuktsperrene i dørene samtidig da jeg har lest så mye om fuktige dørtrekk i det siste. Drenering ser fin ut, så gjør dørtrekk også.

13694093_656323237850069_31911037_o.jpg

Ferdig resultat. Ser det ikke så veldig godt i dagslys, men skrudde av lyset i garasjen jeg holdt på i, da så det skikkelig vakkert ut. I tillegg så er det jo praktisk for pasasjerer som ikke finner dørhåndtaket :D 

Fikk desverre ikke montert i dørene fremme da BMW endret dørhåndtakene i biler produsert i Mars 2001, og senere. Så jeg må bytte vaieren ved dørhåndtaket før jeg får dørhåndtakene med lys til å passe fremme. Men det blir det også :) 

 

13709655_656323254516734_654126084_o.jpg

Interiøret fikk seg en vask, og skinnsetene ble pleiet litt med skinnkrem. Interiøret i bilen er ekstremt velholdt, og det liker vi :) 

BMW Cocpit clean.jpg

Liker BMW Cockpit Care veldig godt til interiørvask. Lukter skikkelig godt, og ikke for stramt. Anbefales!

13709625_656323227850070_1717494179_o.jpg

Denne pakken ventet på meg på posten. Ikke særlig imponert når jeg så denne. Var heldigvis ikke vann som jeg trodde først, men noen form for olje som ventilløfterne lå i. Ingen skade skjedd :) 

Ventilløftere.jpg

Alle 24 ventilløfterne ankom i dag, klar for montering neste uke.

 

Dempertårn lokk.jpg

Bestillte lokk for å ha i dempertårn samtidig slik at det ikke samler seg møkk der. 

 

Dette var sikkert den siste duppeditt ettermonteringen på en stund, mandag morgen leveres bilen hos verksted, og der blir den stående en ukes tid for toppakkningsbytte. Gleder meg veldig til å få det gjort, gruer meg enda mer til regningen.:stupid:

 

må fikse funktsperrene på min også trur jeg! :P

men det lokket! det er must have! :D
har du delenr eller link til de? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freakshow skrev:

må fikse funktsperrene på min også trur jeg! :P

men det lokket! det er must have! :D
har du delenr eller link til de? ^^

Delenummer: 31331090616

26kr for hver hos koed :) løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Carlsius: Angående batterier. Det finnes to ulike typer, en av typene er oppladbar. Den gamle firkantede nøkkelen hadde et som ikke var oppladbart, der var det bare å bytte batteri når det gikk tomt. På den diamantformede er det oppladbart batteri. BMW antok vel at nøkkelen ikke skulle åpnes og derfor må man lime sammen nøkkelen igjen etterpå. Batteriet lader via en spole i nøkkelen, strømmen får den induktivt fra en annen spole, samme sted som EWS-antenna er (ringen rundt der nøkkelen går inn). Når det batteriet ikke brukes på en stund så dør det og det vil jo strengt tatt blir dårligere med alderen. Man kan kjøpe kun et nytt batteri og lodde over, men i likhet med @Bækkmann valgte jeg også en ny keyfob for å slippe å lime. Min kostet også rundt 100-lappen. Jeg loddet løs det gamle batteriet fra kretskortet i nøkkelen og loddet på plass det nye, det passet "spot on". Loddejobben er ikke vanskelig om man kan litt fra før, så det er bare å øve på noen metallbiter først, så går det bra. Sliping av nøkkel kostet meg ca. 110 kr, det var dog ikke alle som hadde utstyr til det. Ved å bruke gammelt kretskort og lodde over 2 pinner så slipper man alt det styret med EWS, mye enklere spør du meg.

Angående programmering av knappene til sentrallåsen så ble det beskrevet over. Man må dog huske å initialisere alle nøklene man har tenkt å bruke til å betjene sentrallåsen i én sleng for at det skal fungere. Og da må det være fungerende batteri i alle sammen. Jeg legger ved to bilder under som kan være nyttige i den sammenhengen.

Var ikke meningen å kuppe tråden, stå på med bra arbeid med din E39!

ylJOWV5.jpg

 

 

How%20To%20Initialize%20Old%20and%20New%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...