FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 (endret) Hei! Har begynt å titte etter en bil å starte karrieren på fire hjul med. Kjører for tiden lett motorsykkel, men 18-årsdagen nærmer seg med stormskritt... Pappa, som har vært bilmekaniker tidligere, har også en forkjærlighet for BMW, så har vel egentlig landet på at det er bilmerket jeg bør satse på. For meg virker en 3-serie som det "morsomste" valget, 5- og 7-serie føler jeg blir litt store og er kanskje ikke like lekne som nevnte 3-serie. Personlig synes jeg E46 både ser bra ut og er oppnåelig med tanke på pris osv osv. Grunnen til at jeg lager denne tråden er at selv om både jeg og pappa er svært interesserte og glade i BMW har vi ikke eid en "vanlig" BMW til hverdagsbruk selv... Så det store spørsmålet er: Hvilken BMW bør jeg velge? Kriterier: - Maxpris 50000 (kan strekke meg til 60000) - Minst 140 hester - Bakhjulstrekk (selvfølge ved kjøp av BMW) - Coupé Har mulighet til å både skru selv og få hjelp, har stor garasje med det meste av nødvendig utstyr. Pris på forsikring spiller også en rolle her, så idéer rundt dette kunne vært nyttig Håper å få noen gode tips og forslag, egne erfaringer verdsettes høyt Fyr løs! Endret Mai 24, 2016 av FrenchFries La til manglende info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauerik Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Hadde selv en E46 320i som førstebil, fin bil med deilig sekserlyd FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skare1 Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Hvis det er E46 du vil ha, så er jo E46 Coupe det opplagte valget? Hadde selv en 323CIA som 18-årsbil, og var utrolig fornøyd med den FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Ville valgt en facelift E46 318I sedan, ville heller hatt en nyere slik med mindre kilometerstand enn en utkjørt og eldre Coupe med lang kilometerstand. Noe særlig mer enn dette får man ikke på budsjettet ditt, de 143 hestene bør også holde i massevis for en ung og uerfaren bilfører. Så tar du steget opp på en BMW med seksermotor og mer hester etterhvert som du har bygget deg opp forsikringsbonus. Selv startet jeg med en facelift E39 520I da jeg var 18 år i 2008, den holdt i massevis og var heller ikke horribel å forsikre. Av erfaring så er det lett å stige i gradene i BMW verden om man bare er forsiktig med bruken og starter fornuftig Marius2002 og FrenchFries reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Tja, som 18-åring med lyst på bil kjøpte jeg selv E46 316i. Den jeg hadde var ett eneste stort problem til jeg solgte den, men det var to grunner til at jeg solgte: plass, samt motor Som trommis var sedanutgaven et dårlig valg, så da jeg ble 20 kjøpte jeg meg en 5-serie. Men denne (jeg hadde 525tds) var ganske bra høy forsikring på (14000 i året med delkasko). Kjøper du derimot en 318tds, får fu sikkert en bra forsikring, du lærer å kjøre dau, men billig bil og ingen vil stjele bilen fra deg Disse er sinnssykt gjerrige på drivstoff i motsetning til E46 med bensin og coupe. FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 (endret) Jeg er helt enig i at en pent brukt og velholdt E46 318i med N43B20 motoren på 143 HK og 190 Nm er et fornuftig valg som førstebil. Den går bedre enn man tror med bl.a en topphastighet på relativt høye 218 Km/t (dagens F30 318i har en topphastighet på 210 Km/t). Et annet fint alternativ er den første 1-serien (E87) som 116i med den samme N43B20 motoren (altså en rekkefirer på 1995 cm3). Dette er en liten perle som få vet om og som kun ble produsert i årene 2009-2013. Motoren yter 122 HK, men dreiemomentet er på 185 Nm og dermed kun 5 Nm lavere enn for 318i modellen (143 HK). Den store forskjellen er imidlertid at disse 185 Nm er tilgjengelige allerede ved 3000 rpm i motsetning til ved relativt høye 4250 Nm for 318i modellen. Dette viser seg tydelig 0-100 Km/t som går løs på 9,8 sekunder for den aktuelle 116i modellen mot 9,3 sekunder for 318i modellen med 143 HK (altså ikke den helt store forskjellen). Kan du strekke pengene til en E46 320i med den helt fabelaktige M54B22 rekkesekseren på 170 HK og 210 Nm er dette helt klart modellen å gå for, men så er vi også over i en helt annen prisklasse (forutsatt samme standard/tilstand på bilene). E87 316i med den aktuelle N43 motoren gir definitivt mest for pengene uten at ytelsene blir så veldig mye dårligere... Endret Mai 24, 2016 av Fredrik FrenchFries og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2016 (endret) For det første, tusen takk for gode svar! Mistenker at en rekkesekser kan bli litt for tørst til å kunne kjøres med så ofte som jeg tenker å gjøre Må ærlig innrømme at jeg går litt i surr når det gjelder motornavn (320i for eks), er det noen som har mulighet til å oppsummere litt fort? Fredrik var vel godt i gang... Ellers, er det noen kjente svakheter som jeg bør se etter ved evt. kjøp av 3-serie? Hvordan vil en E39 bli i forhold til en E46? Automat vs. manuell? Har egentlig mest lyst på manuell fordi familien har hytte like ved Vurrusjøen (Ferdinand Ice Festival) hvor det er mulig å kjøre på is med piggdekk og tenker at dette må jo være 1000 ganger morsommere med manuell Samtidig vil jo en automat være hakket mer behagelig på langturer... Edit: Endret E36 til E39 Endret Mai 24, 2016 av FrenchFries Dårlig korrekturlesning... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 (endret) Motornavn i relasjon til BMW består som regel av to deler. Betegnelsen M43B20 forteller f.eks at selve motoren tilhører M43 motorfamilien (det er som regel bare et kronologisk navn), mens B20 står for at det er en bensinmotor (dieselmotorene har en "D" istedenfor) og at motorvolumet er på 2,0 liter (eller avrundet til 2 liter). Noen ganger vil man også se at betegnelsen inkluderer "TU" eller "TU2", som står for "technical upgrade"... med andre ord en senere versjon av motoren som har fått en teknisk oppgradering. Endret Mai 24, 2016 av Fredrik FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2016 Nå, Fredrik skrev: Motornavn i relasjon til BMW består som regel av to deler. Betegnelsen M43B20 forteller f.eks at selve motoren tilhører M43 motorfamilien (det er bare et kronologisk navn), mens B20 står for at det er en bensinmotor (dieselmotorene har en "D" istedenfor) og at motorvolumet er på 2,0 liter (eller avrundet til 2 liter). Noen ganger vil man også se at betegnelsen inkluderer "TU", som står for "technical upgrade"... med andre ord en senere versjon av motoren som har fått en teknisk oppgradering. Supert! Tenkte strengt tatt på forskjellen mellom en 320i og en 320Ci for eksempel, men all info er god info for min del her nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Nå, FrenchFries skrev: Supert! Tenkte strengt tatt på forskjellen mellom en 320i og en 320Ci for eksempel, men all info er god info for min del her nå Forskjellen der er så enkel at C står for Coupe/Cabriolet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2016 1 minutt siden, DanielStance skrev: Forskjellen der er så enkel at C står for Coupe/Cabriolet. Vel, det var jo litt småflaut, men takk for kjapt svar Nå skjønner dere vel omtrent hvor dypt inne i BMW-terminologien jeg er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 (endret) 320i står historisk for en 3-serie med en innsprøytningsmotor (ref. i'en) på to liter, men idag er denne betegnelsen ganske utvannet. Alle bensinmotorer har idag innsprøytning og motorstørrelsen i modellbetegnelsen kan være ganske misvisende i relasjon til motorvolumet (som eksempelet med den tidligere nevnte 116i modellen viser). 320Ci betyr det samme bortsett fra at C'en indikerer at det handler om en Coupé/Cabriolet... altså med to dører istedenfor 4/5 dører... Endret Mai 24, 2016 av Fredrik FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Jeg har hatt E39 både med og uten autolat. Latmannskassa er ok hvis man kjører mye i byen, og manuell er best på landeveiskjøring. Med manuell kontrollerer du giringa mer selv. Smak og behag, latmannsversjonen er ganske komfortabelt, men jeg for min del liker manuell kasse best. Etter en del bytter det siste året har jeg bestemt meg for å heller beholde bilen som den er enn å bygge om da dette er dyrt og stress Veldig digg med sekserlyd, da. FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 (endret) En svakhet på E46, i hvertfall coupe er en såkalt "subframe disaster", som vil si at innfestningene til traversen bak ryker. Er vel verre på biler med stor motor pga større påkjenninger. Men f.eks en 320 som har blitt kjørt hardt kan få det også. Vil tro at i dag så har vel en del E46'er fått dette utbedret. Om du ser på E39, så ville jeg holdt meg unna pre-facelift 520i 2,0L med 150hk (1996-2000), spesielt med automat, da disse er treig og drikker mye bensin. Facelift 520i 2,2L med 170hk (2000-2004) går nok bedre og har snillere forbruk. Men disse ligger vel litt høyere i pris. Endret Mai 24, 2016 av DanielStance FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2016 11 minutter siden, Fredrik skrev: 320i står historisk for en 3-serie med en innsprøytningsmotor (ref. i'en) på to liter, men idag er denne betegnelsen ganske utvannet. Alle bensinmotorer har idag innsprøytning og motorstørrelsen i modellbetegnelsen kan være ganske misvisende i relasjon til motorvolumet (som eksempelet med den tidligere nevnte 116i modellen viser). 320Ci betyr det samme bortsett fra at C'en indikerer at det handler om en Coupé/Cabriolet... altså med to dører istedenfor 4/5 dører... Begynner å skjønne logikken her nå, vurderte faktisk om "i" sto for injection, men konkluderte med at det ville bli for enkelt Har jo sjekket en stund nå og funnet ut at 318 har passende nok 118 hester, 320 har omtrent 140, 323 har 150-160-ish og 328 har 192. 118 hester må da bli for lite? Forsikringen blir vel billig, men er villig til å blø litt ekstra for noe som er moro 😊 Har også hørt teorier om at forsikringen faktisk er billigere på 328 enn en "vanlig" 320 fordi det er færre av de og "snillere" ulykkesstatistikk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå