Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg leverte bilen på Eu kontroll nå sist gang, strammet jeg handbremsen og den var bra, noen uker etterpå så ble den helt elendig igjen, har også gjort dette tidligere, alt er nytt bak untatt de stramme mekanisme delene, kan det rett å slett være slitasje på disse delene som gjør det?

Skrevet

Dersom du strammar ved å stramme handbrekkwireen, så vil du strekke waieren kvar gong du dreg opp handbrekket.

Dette har fungert for meg:

1. Sett noko framfor/bakom frammdekka slik at bilen ikkje trillar.
  2. Skru laus ein bolten på kvart bakdekk.
  3. Gjekk opp eine eller begge sidene bake.
  4. Roter hjula slik at den manglande bolten nedover, pirk inni med eit skrujarn slik at du kan justere bremseskoa.
  5. Sett handbrekket på ca 4-5. hakket og juster bremseskoa slik at du kan sovidt rotere hjulet. Ta gjerne eit par hakk til etter det. (Gjenta på andre sida)
  6. Ta ned handbrekket og dobbeltsjekk at hjula roterar fritt.
  7. Ta opp handbrekket til 7-8. hakk og sjekk at ingen av hjula roterar.
  8. Senk bilen og skru på plass mutterane.
  9. Finn eit bratt bakke og prøv handbrekket.

Du kan også kjøre nokre hundre meter i 30km/t medan du held handbrekket oppe fysisk. Om det er rust på innsida av skivene/skoa så vil denne metoda rense vekk rusta og handbrekket vil bite betre etterpå.

Om du har problem med å finne stramminga kan du ta av hjula. Sjå med ei lommelykt. (Eg har hørt at stramminga er plassert ulikt på nokon E39-ar?)

PDF med litt bileter frå nokon andre

Skrevet (endret)
1 time siden, hsd skrev:

hvilken metode har du brukt når du strammer?

Løsner wirene inni bilen for så å vri på tannhjulet inni trommelen til det låser seg, for deretter å ta det litt tilbake, deretter strammer jeg inn slakket på wirene inni bilen.

Handbremsen fungerer helt supert etter at dette er gjort, noen uker for så å bli dårlig igjen.

Endret av Haug523
Skrevet
48 minutter siden, Otis skrev:

Du strammer det for mye. Du skal ni knepp tilbake mener jeg på justering bak. 

Tror du forveksler det med at hanbrekken skal gå maks 7 hakk og skal låse etter 3 hakk, jeg er utdannet bilmekaniker så jeg har justert en del handbremser.

Jeg skriver jo at handbremsen blir bra, problemet er at den slutter å fungere, blir dårligere etter en stund, jeg har ikke opplevd dette på andre biler jeg har justert på, så jeg lurte på om det kunne være ett fenomen på E39 kanskje?

Skrevet

gjør det sånn som du haug selv, til det kniper så litt tilbake. Har aldri tatt dette med x antall knepp tilbake, og har aldri hatt problemer med håndbrekk.

Er ikke en wire som er begynt å bli veldig dårlig?

Skrevet
30 minutter siden, hsd skrev:

gjør det sånn som du haug selv, til det kniper så litt tilbake. Har aldri tatt dette med x antall knepp tilbake, og har aldri hatt problemer med håndbrekk.

Er ikke en wire som er begynt å bli veldig dårlig?

Det aner jeg ikke, men det kan jo kanskje være at den bøyer seg inni strømpa eller noe sånn, kanskje jeg bare skal bytte wirene og mekanismen baki der.

Skrevet
21 timer siden, Haug523 skrev:

Tror du forveksler det med at hanbrekken skal gå maks 7 hakk og skal låse etter 3 hakk, jeg er utdannet bilmekaniker så jeg har justert en del handbremser.

Jeg skriver jo at handbremsen blir bra, problemet er at den slutter å fungere, blir dårligere etter en stund, jeg har ikke opplevd dette på andre biler jeg har justert på, så jeg lurte på om det kunne være ett fenomen på E39 kanskje?

Forveksles ikke. Du skal gå 9 knepp tilbake på justering bak etter at den tar tak. Så justerer du på wire. Justeres det for mye stramt bak så subber den bittelitt og da blir det dårligere. 

Om du kan dette så bør du uten problemer fikse dette uten forum. 

Skrevet
18 minutter siden, Otis skrev:

Forveksles ikke. Du skal gå 9 knepp tilbake på justering bak etter at den tar tak. Så justerer du på wire. Justeres det for mye stramt bak så subber den bittelitt og da blir det dårligere. 

Om du kan dette så bør du uten problemer fikse dette uten forum. 

Det jeg har lært er at man kun skal justere på wirene for å hente inn slakken i de, dette sto i lærebøkene vi hadde på skolen, men det kan jo hende det ikke er likt på E39 kanskje, når jeg tenker etter så har de handbremsene jeg har justert som regel vært med selvjustering, men det kan kanskje være noe i det du sier for om bandene ligger litt på vil de jo hele tiden file litt på de og neste gang man drar opp brekken så må man jo dra den lenger opp.

hmm, tror kanskje jeg skal prøve dette.

Skrevet

Jeg har ikke akkurat hatt det samme problemet som deg @Haug523, men jeg synes min griper litt dårlig.
Må ta i godt for at den skal stå selv i passe bratte bakker.. Selv med nye bånd og skiver..

Jeg har fundert på om det kan være waier som strekker seg så jeg ikke får nok kraft bak, men så ble jeg tipset om og bytte den mekanismen wiren går inn i bak, den vippearmen eller hva man kaller det. Har ikke prøvd dette ennå da.

På subaruen til dama så tar den så godt at man trenger bare et par knepp etter den begynner og ta før den står bom fast. På min etter den begynner og ta, triller den som om ingenting er på..

Skrevet

Så må man også huske på å kjøre inn band til håndbrekket når det er nytt. Ellers blir det ikke bra. 

Trekk det til så det tar godt og kjør i 30-40 kmt i 3-400 meter. Test og evt gjenta. 

Skrevet

Jeg bytta alle deler bortsett fra wirene på forrige bilen jeg hadde,var fortsatt like dårlig.

Så byttet jeg wirene og da ble brekket bra og holdt seg bra etterpå.

Skal bytte alt på touringen jeg har nå bortsett fra wirene,så får man se hvordan det blir.

Er det dårlig etter et par uker igjen kommer jeg til å bytte wirene også,er tydlig at disse begynner å strekke seg etter noen år på E39.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...