Gå til innhold

Miljøoblat i Tyskland

RNJ
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror faktisk at du har feil vedr. dine påstander om at ulike EU medlemmer behandles forskjellig når det gjelder norske bompenger. Det er i beste fall ulovlig forskjellsbehandling og slikt liker EU ikke. Har du noen relevante kilder?

Selvfølgelig kan du velge å se bort fra mine meninger Fredrik, men (igjen) dette er et diskusjonsforum og her inne diskuterer vi faktisk hverandres meninger. Forøvrig så gjenkjenner det danske politiets automatiske skiltgjenkjennelsessystem også bl.a tyske bilskilter. Spesielt østeuropeiske banditter blir nå tatt på løpende bånd fordi de enten har stjålede skiter hjemmefra eller stjålede danske skilter på østeuropeiske biler. Jeg tror ikke at det tyske politiet stiller dårligere i slike saker enn det danske, men systemet er relativt nytt og Tyskland er stort så det er mulig at det tar litt tid før alle politikretsene har systemet.

Det overrasker meg ikke at du ikke har dårlig samvittighet når det gjelder miljøet, men du blir nok klokere som med en del andre ting. La oss si det så pent at du i en del sammenhenger er primært opptatt av deg og ditt. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror faktisk at du har feil vedr. dine påstander om at ulike EU medlemmer behandles forskjellig når det gjelder norske bompenger. Det er i beste fall ulovlig forskjellsbehandling og slikt liker EU ikke. Har du noen relevante kilder?

Selvfølgelig kan du velge å se bort fra mine meninger Fredrik, men (igjen) dette er et diskusjonsforum og her inne diskuterer vi faktisk hverandres meninger. Forøvrig så gjenkjenner det danske politiets automatiske skiltgjenkjennelsessystem også bl.a tyske bilskilter. Spesielt østeuropeiske banditter blir nå tatt på løpende bånd fordi de enten har stjålede skiter hjemmefra eller stjålede danske skilter på østeuropeiske biler. Jeg tror ikke at det tyske politiet stiller dårligere i slike saker enn det danske, men systemet er relativt nytt og Tyskland er stort så det er mulig at det tar litt tid før alle politikretsene har systemet.

Det overrasker meg ikke at du ikke har dårlig samvittighet når det gjelder miljøet, men du blir nok klokere som med en del andre ting. La oss si det så pent at du i en del sammenhenger er primært opptatt av deg og ditt. 

Norge er som kjent ikke medlem av EU og står derfor litt friere i hvordan de vil behandle andre land. Ordningen per dags dato er slik at utlendinger må registrere seg med ett kredittkort på Visitors Payment sin nettside. Da blir kortet belastet for hver bompassering. Dette er dog høyst frivillig slik ordningen er i dag. 

http://www.autopass.no/en/visitors-payment

Norske myndigheter har i lengere tid hatt ett samarbeide med ett britisk selskap som heter Euro Parking Collection (EPC). Disse skal drive inn bøter og utestående bompenger ifra europeere som har kjørt i Norge. Men problemene er flere og i mange land lar det seg rett og slett ikke gjennomføre å drive inn penger. Forskjellige land har forskjellige ordninger og det er ikke alltid like enkelt å rette økonomiske krav ifra utlandet.

Videre så må jeg bare legge til at jeg alltid kjøper motorvei vignett i de landene jeg kjører, det er en selvfølge. Men som jeg sa tidligere så er det en prinsippsak når det gjelder Miljøavgiften i storbyene. Jeg er stor motstander av skatter og avgifter som bruker miljø som unnskyldning for å fylle på statskassen, når disse avgiftene da er frivillig så er ikke valget vanskelig :) 

Nei det overrasker meg ikke det du lirer ut av deg på slutten der. Ja jeg er mest opptatt av meg og mitt, hva andre gjør har jeg ikke noe med. Det burde kanskje du også tenke over før du stikker nesen din i hva andre gjør. Selv om det avviker fra det du mener er rett så er det ikke sikkert andre ser det slik. Jeg blir nok klokere med årene, men du burde vært klok nok til å holde deg for god til slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Fredrik 90 said:

Videre så må jeg bare legge til at jeg alltid kjøper motorvei vignett i de landene jeg kjører, det er en selvfølge. Men som jeg sa tidligere så er det en prinsippsak når det gjelder Miljøavgiften i storbyene. Jeg er stor motstander av skatter og avgifter som bruker miljø som unnskyldning for å fylle på statskassen, når disse avgiftene da er frivillig så er ikke valget vanskelig :) 

Poenget er at miljøoblaten i Tyskland ikke er en avgift (koster kun noen få Euro) men bare et bevis på at bilen er i en spesifikk miljøklasse. Miljøklassen bestemmer da hvor tett man kan komme på sentrum i enkelte byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt poeng RNJ. De ulike områdene som korresponderer med miljøklassene er bestemt i samarbeide med lokale miljømyndigheter. Såvidt jeg forstår dette skal systemet med oblatene være selvfinansierende og håndteres idag av et privat selskap. Målet er å utvikle nye miljøsoner der det er nødvendig for på den måten gjøre tyske byer renere. Jeg synes at konseptet virker fornuftig og forstår ikke hvorfor dette skulle være et problem for nordmenn å støtte.

Når man blir eldre Fredrik 90 oppdager man som regel at ting ikke er så enkelt/simpelt som man trodde det var da man var yngre. Folk flest er f.eks ikke så dumme som man trodde da man var ung og sint systemet/samfunnet. Jeg burde nok heller ha diskutert enkelte temaer med faren din i så måte. Han forstår nok bedre hva jeg sikter til, men dette kan jeg selvfølgelig ikke klandre deg for. Jeg synes imidlertid at du har endret deg ganske betraktelig de siste per årene. Du tenner lettere på alle pluggene selv for bagateller og går løs på folk rundt deg som faktisk ikke ønsker å være dine uvenner (til tider uenige, men ikke uvenner).

Uansett... takk for info om EPC og hvordan de krever inn penger. Jeg trodde faktisk at dette systemet var litt mer gjennomført og det er vanskelig å ta seriøst hvorfor f.eks dansker og tyskere skal behandles forskjellig. Jeg synes imidlertid ikke at tyskeres evt. manglende betaling for bomveier i Norge er en god begrunnelse for ikke å kjøpe miljøoblater til tyske byer. Miljøproblemene de har i tyske byer er der uansett om det er bomveier i Norge eller ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å fremstille folk som unge og dumme var en hersketeknikk jeg ikke har sett før. Du fremstiller dette som at her er det voksene som snakker, henviser til at min far ville forstått dette bedre en meg som er ung og sint. Jeg vet jaggu ikke om fadern hadde vært helt enig med deg jeg...

Du er helt sikkert en av de eldste aktive brukerne her på forumet, men det gir da ikke deg noen grunn til at din moral er bedre enn andre sin. Hvor er logikken i det? Det er noe som heter at med alder så kommer visdom, det er helt sant. Helt til man kommer til det stadiet hvor man synes alle er idioter fordi jeg er eldst og vet best. Da har man blitt en gretten gubbe ;) (Sier ikke at du er det) 

Hva om du heller legger om stilen litt og begynner å respektere andre aldersgrupper og dems meninger. Så fort man er uenig i din "filosofi" så har man "endret seg den siste tiden" og alt det sytet der. Folk pleier å være dine venner så lenge de ikke taler deg rakt i mot. 

Jeg skal forsøke å være så diplomatisk å foreslå at vi er enige om å være uenige. Folk er forskjellige, du betaler din miljøavgift og jeg lar det være :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i Porsche Club Norge. Har ingen Porsche men håper å få det en vakker dag. På klubbens lukkede Facebook-side var det nettopp diskusjon om betaling av bøter fra utlandet. Det ser ut som om konsensus er at det ikke er de helt store konsekvenser av ikke å betale bøter.

Porsche_Club_Norge.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det å fremstille folk som unge og dumme var en hersketeknikk jeg ikke har sett før. Du fremstiller dette som at her er det voksene som snakker, henviser til at min far ville forstått dette bedre en meg som er ung og sint. Jeg vet jaggu ikke om fadern hadde vært helt enig med deg jeg...

Du er helt sikkert en av de eldste aktive brukerne her på forumet, men det gir da ikke deg noen grunn til at din moral er bedre enn andre sin. Hvor er logikken i det? Det er noe som heter at med alder så kommer visdom, det er helt sant. Helt til man kommer til det stadiet hvor man synes alle er idioter fordi jeg er eldst og vet best. Da har man blitt en gretten gubbe ;) (Sier ikke at du er det) 

Hva om du heller legger om stilen litt og begynner å respektere andre aldersgrupper og dems meninger. Så fort man er uenig i din "filosofi" så har man "endret seg den siste tiden" og alt det sytet der. Folk pleier å være dine venner så lenge de ikke taler deg rakt i mot. 

Jeg skal forsøke å være så diplomatisk å foreslå at vi er enige om å være uenige. Folk er forskjellige, du betaler din miljøavgift og jeg lar det være :) 

Jeg har ikke fremstilt deg og/eller andre unge som dumme (på ingen måter). Jeg bare antyder at når man blir eldre så opplever man at andre ikke er så dumme som man kanskje trodde at de var når man var yngre. Miljøsonene i Tyskland og miljøhensyn/vern generelt stiller i den kategorien. De som har utviklet dette systemet i Tyskland har de beste hensikter og dette bør vi etter min mening respektere og ikke forsøke å snyte oss unna. Sorry, men du oppfattet mitt poeng litt feil der Fredrik 90.

Det er normalt ikke de helt store konsekvensene for utlendinger å ikke ha en miljøoblat, men det er vel ikke poenget hvis man vil bidra til at de tyske byene blir renere. Det er en grunn til at de har dette systemet med miljøoblater i Tyskland og det synes jeg vi som gjester i landet bør støtte (i alle fall jeg gjør det). Jeg tror imidlertid ikke at det tyske politiet jakter utenlandske biler for manglende miljøoblater, men blir du stoppet i en miljøsone uten oblat får du ganske sikkert en bot (les: reglene er ganske klare).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg burde sette meg i skammekroken med hatt på hodet...Men jeg har aldri betalt veiavgift i Østerrike eller Sveits - førstnevnte gir bot på 179 euro hvis man blir tatt. Sveits hater jo bil og bilister generelt, så der er man stort sett fritt vilt.

Kjørte gjennom en bomstasjon på grensa Østerrike-Italia der jeg stoppet og betalte manuelt, og ble ikke sjekket for vignetten. Ble i tillegg vinket inn i en tilfeldig kontroll av det italienske grensepolitiet på en rolig landevei, og de slapp meg avgårde uten noen typiske "italienske" avgifter (les: korrupte lommepenger).  For å toppe hele driden ble jeg tatt i en fotoboks i Tyskland (boksen var ny da den ikke var der i mars 2016.....) i speedometerhastighet 130km/t i 80-sone, så håper ikke denne kommer i posten i løpet av nær framtid.

Jeg har for øvrig god samvittighet da jeg ferierer og legger igjen penger i Tyskland hvert år...Dog er jeg usikker på om jeg ferierer i Sør-Tyskland neste sommer pga den potensielle borgerkrigen som har blusset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...