helgehurt Skrevet August 28, 2016 Share Skrevet August 28, 2016 Hei.Har en f30 320d eff dyna som nettopp har vert på førstegangs eukontroll, der ble den ikke godkjent Sitert fra kontrollseddel er som følger:Fjærer og stabilistator: Fjær eller komponent til fjør skadet,deformert eller har brudd, venstre,bakre.Bærearmer og opphengsarmer: Komponent defekt, skadet eller sterkt korrodert, begge sider, nedre, fremre, foran. Bilen er jo akkurat blitt 4 år gammel, kan dette vere en garantisak? Har jekket opp bilen og kikket selv, ser ingen tegn til rust på noen av nevnte deler, eller ikke noe som er deformert eller skadet.Er det bare det lokale verkstedet som ønsker og tjene seg noen ekstra kroner?Kan legge ved bilder dersom det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet August 28, 2016 Share Skrevet August 28, 2016 Høres merkelig ut. Du kan jo gå til en forhandler å høre hva de sier. Og mye av understellsdelene er aluminium som ikke ruster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 Hvilket verksted er det som har tatt kontrollen da. Forhandler eller eller et uavhenging verksted. Hadde unasett stikket bort til verkstedet som tok kontrollen, og bedt dem forklare hva som skal skiftes...og VISE deg. hvis du har defekte fjærer/ eller knekt fjær så bør jo det være garanti sak hvis bilen er norsk og under 5 år/200000km samme med bærearmer egentlig..såsant det ikke er snakk om utslitte foringer...men da skifter man bare foringene (i hvertfall slikt på andre bilmerker jeg har hatt). Eventuelt få en second opinion fra et annet verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makky123 Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 Litt avhengig av hvor lang bilen har gått, men regnes ikke fjærer som slitedel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 hvis det er knekt fjær...så er ikke det en slitedel...en fjær skal ikke knekke...beygnne å sagge når den slitt...ja..men knekke nei. Det er min mening i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 3 minutter siden, dopus skrev: hvis det er knekt fjær...så er ikke det en slitedel...en fjær skal ikke knekke...beygnne å sagge når den slitt...ja..men knekke nei. Det er min mening i hvertfall. Nå er dette riktignok fra en E46, og hva som skjedde aner jeg ikke, det hørtes ut som å kjøre på katta til naboen da jeg satte bilen i revers. Knekt, hoppa av ei fjørskål, ikke vet jeg, men pent er det ikke. Men i hvert fall, denne bilen er jo en del år eldre enn bilen til trådstarter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 Min far hadde 14-15 år siden en golft 4moition stasjonsvogn...hvor dem på service fannt ei knekkt fjær. Denne ble skiftet på garanti.. at fjærer blir komprimert i løpet av levetiden regner jeg som normal slitasje, Men at fjærer knekker må da regnes som en fabrikasjonsfeil. Så lenge servicer er fulgt og bilen er innenfor vilkår for garanti så bør dette gå på garanti.. Har ikke knekkt fjærer selv, men har knekkt fjærskåla på demperen (koni dempere som skåla rustet vekk på. Heldigvis skjedde det på vei ut av min egen gårdsplass, og ikke på motorvei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 Har hatt knekt framfjær på E70 -08 modell for en stund siden. Tok det forgitt at det ikke var garantirep. egentlig. Har også skiftet knekt fjær på Golf/Geländewagen/E-klasse tidligere. Tror ikke det er så reint uvanlig at de knekker med tidens tann, men de bør holde 5 år ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet August 29, 2016 Share Skrevet August 29, 2016 Verd å merke seg at det står ELLER rust. Er standard eu kontroll punkt. Så legger dem til resten av teksten selv. er nok bare slitte foringer/bærekuler vil jeg tippe. Hvor langt er bilen kjørt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgehurt Skrevet August 29, 2016 Forfatter Share Skrevet August 29, 2016 Fikk litt bedre beskrivelse av problemer fra verksted idag. Det var ikke noe korrusjon/rust. Foringene framme i bærearmer var løse. og venstre fjær bak var knekt. Bilen er kjørt 169000km. Synest alikevel at slike deler burde holde lengre, med tanke på bilens alder. Ja kan vere enig at kjørelengde er en faktor her, men er vel en grunn til at garantien er 5år/200000km. Så jeg burde vel ikke bli avvist hos forhandler på garanti? Hvor går grensen mellom slitedel og ikke? Jeg ser på reklamasjons/ garati ordinigen på denne måten Er produktet laget for å bli brukt/ fungere i 5 år? Ja/nei I dette tilfellet ja, dvs saken egner seg som reklamasjon / garanti. Den nærmest Bavaria ville selfølgelig ha bilen inn på kontroll, over tlf så sa dem at dette hørrest ut som en garantisak, men kunne ikke love noe før dem hadde sett på bilen. Som alle vet så er alt av betalbar service hos Bavaria som ran på lyse dagen. Hvis jeg skulle finne på og skifte foringene selv, er dette en dritt jobb som en amatørmekaniker som meg ikke ville fått til? Eller er det ikke vert bryet, og heller bare rive i nye bærearmer? Takker selfølgelig for alle fornuftige svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2016 Share Skrevet August 30, 2016 De feilene du har burde nok ikke dekkes av garanti, det er pga kilometer. Mulig fjæra burde vært dekket dog. Jobben er nok kurant for en som har skrudd litt før. Evt skifte hele bærearmen istedenfor bare foringen da det kan være nesten like dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-e46-m3 Skrevet September 24, 2016 Share Skrevet September 24, 2016 Dette går på garatien, så sant den er ny i norge, dette er ingen km for slike biler! ingen grunn til bekymmring. Byttet masse slite deler på garantien på mine x3`r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet September 24, 2016 Share Skrevet September 24, 2016 Er bilen solgt ny i Norge og under 5 år/200.000km dekkes dette på garantien. Bmw dekker stortsett alt på garanti sålenge bilen er under 5 år/200.000km og feilen IKKE skyldes ytre påvirkning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
helgehurt Skrevet November 6, 2016 Forfatter Share Skrevet November 6, 2016 En oppdatering. Fikk alt på garanti. skiftet en hel masse deler og sjekket videre for andre feil. Var visst rep for 35000-40000kr som ble dekket. Fornøyd tobiasw og StigJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå