Gå til innhold

Bmw f30 2012mod ikke EU godkjent


helgehurt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.
Har en f30 320d eff dyna som nettopp har vert på førstegangs eukontroll, der ble den ikke godkjent :evil: :evil: 
Sitert fra kontrollseddel er som følger:

Fjærer og stabilistator: Fjær eller komponent til fjør skadet,deformert eller har brudd, venstre,bakre.

Bærearmer og opphengsarmer: Komponent defekt, skadet eller sterkt korrodert, begge sider, nedre, fremre, foran. :?: 

Bilen er jo akkurat blitt 4 år gammel, kan dette vere en garantisak? 
Har jekket opp bilen og kikket selv, ser ingen tegn til rust på noen av nevnte deler, eller ikke noe som er deformert eller skadet.
Er det bare det lokale verkstedet som ønsker og tjene seg noen ekstra kroner?

Kan legge ved bilder dersom det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket verksted er det som har tatt kontrollen da. Forhandler eller eller et uavhenging verksted.

 

Hadde unasett stikket bort til verkstedet som tok kontrollen, og bedt dem forklare hva som skal skiftes...og VISE deg.

hvis du har defekte fjærer/ eller knekt fjær så bør jo det være garanti sak hvis bilen er norsk og under 5 år/200000km

samme med bærearmer egentlig..såsant det ikke er snakk om utslitte foringer...men da skifter man bare foringene (i hvertfall slikt på andre bilmerker jeg har hatt).

 

Eventuelt få en second opinion fra et annet verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, dopus skrev:

hvis det er knekt fjær...så er ikke det en slitedel...en fjær skal ikke knekke...beygnne å sagge når den slitt...ja..men knekke nei.

 

Det er min mening i hvertfall.

Nå er dette riktignok fra en E46, og hva som skjedde aner jeg ikke, det hørtes ut som å kjøre på katta til naboen da jeg satte bilen i revers. Knekt, hoppa av ei fjørskål, ikke vet jeg, men pent er det ikke.

12705771_10207599612002584_7214097076900

Men i hvert fall, denne bilen er jo en del år eldre enn bilen til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde 14-15 år siden en golft 4moition stasjonsvogn...hvor dem på service fannt ei knekkt fjær. Denne ble skiftet på garanti.. at  fjærer blir komprimert i løpet av levetiden regner jeg som normal slitasje, Men at fjærer knekker må da regnes som en fabrikasjonsfeil. Så lenge servicer er fulgt og bilen er innenfor vilkår for garanti så bør dette gå på garanti..

 

Har ikke knekkt fjærer selv, men har knekkt fjærskåla på demperen (koni dempere som skåla rustet vekk på. Heldigvis skjedde det på vei ut av min egen gårdsplass, og ikke på motorvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt knekt framfjær på E70 -08 modell for en stund siden. Tok det forgitt at det ikke var garantirep. egentlig. Har også skiftet knekt fjær på Golf/Geländewagen/E-klasse tidligere. Tror ikke det er så reint uvanlig at de knekker med tidens tann, men de bør holde 5 år ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verd å merke seg at det står ELLER rust. Er standard eu kontroll punkt. Så legger dem til resten av teksten selv.

er nok bare slitte foringer/bærekuler vil jeg tippe. 

 

Hvor langt er bilen kjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt bedre beskrivelse av problemer fra verksted idag. Det var ikke noe korrusjon/rust. Foringene framme i bærearmer var løse. og venstre fjær bak var knekt. Bilen er kjørt 169000km. 

Synest alikevel at slike deler burde holde lengre, med tanke på bilens alder. Ja kan vere enig at kjørelengde er en faktor her, men er vel en grunn til at garantien er 5år/200000km. Så jeg burde vel ikke bli avvist hos forhandler på garanti?

Hvor går grensen mellom slitedel og ikke?

Jeg ser på reklamasjons/ garati ordinigen på denne måten

Er produktet laget for å bli brukt/ fungere i 5 år? Ja/nei

I dette tilfellet ja, dvs saken egner seg som reklamasjon / garanti.

Den nærmest Bavaria ville selfølgelig ha bilen inn på kontroll, over tlf så sa dem at dette hørrest ut som en garantisak, men kunne ikke love noe før dem hadde sett på bilen.

Som alle vet så er alt av betalbar service hos Bavaria som ran på lyse dagen.

 

Hvis jeg skulle finne på og skifte foringene selv, er dette en dritt jobb som en amatørmekaniker som meg ikke ville fått til? Eller er det ikke vert bryet, og heller bare rive i nye bærearmer?

Takker selfølgelig for alle fornuftige svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feilene du har burde nok ikke dekkes av garanti, det er pga kilometer. Mulig fjæra burde vært dekket dog. 

Jobben er nok kurant for en som har skrudd litt før. Evt skifte hele bærearmen istedenfor bare foringen da det kan være nesten like dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...