Gå til innhold

Dekk utslitt på 2 sessonger? E91

Anderspr0
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte bilen, E91 2008 320d, i mai 2015, og da med helt nye felger og dekk på.

Nå har bilen rullet 12.000 kilometer siden den gang, og vil anta at halvparten er kjørt med sommerdekk.

Bakdekkene mine, som er 265-25-19, er utslitt (ca 2 mm igjen). Ene dekket er jevnt slitt, og det andre er relativt mer slitt på innsiden.

Har hatt 2.2 eller 2.4 bar i dekkene, som står i døren på bilen. Ser endel bruker 3-3.2 bar på tilsvarende dekk.

Skal dekkene virkelig ikke vare mer enn dette?

Hadde 4 hjulskontroll ifjor høst, og da med små skjevheter som ble rettet (1-2 grader på det værste).

](*,)

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort de slites varierer veldig fra dekk til dekk, så som nevnt må du fortelle hva du kjører med. Og er de jevnslitt? Om de er mer slitt på sidene kan det være for lavt lufttrykk. Og er det mer slitt innerst/ytterst/skeivt så har det med hjulstilling å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si du får en god ide om slitestyrke på et dekk ved å sjekke threadwear. Jeg kjøpte nettopp nye dekk til E 39n. Jeg ville ha et stillegående dekk og valgte Goodyear Efficient Grip Performance. Threadwear på det er 340. Nokså dårlig vil jeg si, men jeg foretrekker lite støy. Har kjørt Tahoen på threadwear 680 og det varer og varer. 6 år nå og fremdeles lovlig mønster, men gummien er hard og glatt så de er byttet ut. For å få en ide om hva threadwear går ut på så kan du google UTQG. Uniform Tire Quality Grading. En kjøretur i Texas på 7200 miles og litt attåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte selvfølgelig å opplyse om hvilke dekk det er. 

Er på hyttetur nå, og skal sjekke når jeg kommer hjem imorgen. 

Fikk ett sjokk ved dekkskifte for å si det sånn. 

Står 2.2 i døren på 255, det jeg stusset på. Og endel sier 3.0 og irundt det. Det ene dekket er slitt på innsiden. Må vel til en 4 hjulskontroll igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde Continental Sport contact 5 på sin E39 med 170 hk og der var bakdekkene helt nedslitt på ca 7000 km, altså en sommer. Fordekkene var like gamle og det var ikke synlig at de var brukt engang. Så det er mulig å slite ned dekk fort...

Det bør vel også nevnes at han ikke kjører hardt i det hele tatt, og at det uansett er begrenset hvor hardt man kjøre med 170 hk i en E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vinterdekk ble veldig utslitt bak. Han på bmw mente at jeg måtte ta firhjulskontroll, det ble bare påpekt i farta da han sku sjekke noe annet på bilen. Men når jeg sjekket lufttrykk så var det 1 bar for lite ca på begge hjulene bak. Når jeg fylte opp disse og byttet hjul litt senere så har jeg aldri hatt problem med slitasje i ettertid. Så riktig lufttrykk har veldig mye og si.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere kjører Tesla Model S alle mann. Der i gården er det helt normalt å slite ned bakdekk etter 7-8000km.

Jeg kjører aggressivt og uøkonomisk, og med 17" dekk kjører jeg 40000km (Continental og Goodyear) med dekkene som sitter på drivakslene før de er kast, og ca 60000km med de som ikke driver. Dette gjelder uansett fwd eller rwd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Høres ut som dere kjører Tesla Model S alle mann. Der i gården er det helt normalt å slite ned bakdekk etter 7-8000km.

Jeg kjører aggressivt og uøkonomisk, og med 17" dekk kjører jeg 40000km (Continental og Goodyear) med dekkene som sitter på drivakslene før de er kast, og ca 60000km med de som ikke driver. Dette gjelder uansett fwd eller rwd.

Hehe! Jeg byttet til Falkendekk i år, det stod Michelin PS2 RF på de når jeg hentet bilen. Grunnet BMWs orginaloppsett med litt negativ camber bak var de slitt veldig innerst og brhovet for nye meldte seg, jeg vet derimot ikke hvor lenge de stod på. Jeg var spent nå når sesongen var over hvordan slitasjen hadde vært på disse. Det var faktisk ikke antydning til særlig slitasje, heller ikke innerst. Kjørt 6-8000km på disse! Falken ZE914. Jeg etterfylte bare luft nå rett før vinterhjulene kom på! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...