Gå til innhold

Hjulet sitter dønn fast selv om boltene er skrudd ut


Dweezil
 Share

Anbefalte innlegg

Sett inn en av bolten ca. halvveis, ta en treklosse å legg mot felgen på innsiden å slå på treklossen med en stor hammer.

Når hjuet er av tar du stålbørsten å pusser vekk rusten som er på navet og smører navet inn med aluminiumsbasert pasta/spray eller keramisk pasta så slipper du dette problemet når sommerhjulene skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sto 2 mann på dekk sjappa med en svær treplank ene gangen på x kona sin E90. Var rett før jeg trodde bilen skulle falle av liften. Sjøl om alt ble renset å smurt, så satt hjula jævlig fast når det skulle av neste gang. Er kun på denne bilen jeg har hat de problemer av alle biler jeg har hatt opp gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg forsøkte med plankebit og hammer, men slet med å få ordentlig kraft på hammeren. Ville ikke krype inn under bilen med ny og for meg ukjent garasjejekk under jekkfestet... endte opp med å ta en 2x4" på litt under en meter og slå på hjulet fra baksiden, da kom det ganske raskt.

Var mye rust ved navet. Har brukt dekkhotellet hos Bilia noen sesonger, og det var de som tok forrige dekkskift. Tipper de bare klinte sommerhjulet på all den gamle salt-safta som var på navet etter vinteren uten å tenke på å gjøre reint først... ja, ja, nok en grunn til å stå for dekkskiftet selv!

Hadde ikke alu.basert pasta liggende, så bruke først stålbørste og deretter CRC 5-56 til å fjerne rust. Tørket godt av med papir før jeg klinte på litt hjullager-fett. Det får duge for nå, så får jeg heller notere meg bak øret at det bør tas litt grundigere til våren.

Endret av Dweezil
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan skyldes bare salt og skitt som kommer innimellom uavhengig av børsting og smøring, da jeg måtte sparke en god stund for å løsne framhjulene som hadde stått på i bare 3 mnd og 4000 km på nye hjullager og helt rene bremseskiver innsatt med fett og bremsepasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ^B^M^W^ skrev:

Jeg tror det kan skyldes bare salt og skitt som kommer innimellom uavhengig av børsting og smøring, da jeg måtte sparke en god stund for å løsne framhjulene som hadde stått på i bare 3 mnd og 4000 km på nye hjullager og helt rene bremseskiver innsatt med fett og bremsepasta.

Ehhhh Bremseskiver å fett??? Om bremseskiver er rene eller ikke har jo ingen ting med om felgen sitter fast eller ikke.

 

Jaja har nå en plan om å bytte her i mårå om det ellers ikke styrt regner igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Dweezil skrev:

Var mye rust ved navet. Har brukt dekkhotellet hos Bilia noen sesonger, og det var de som tok forrige dekkskift. Tipper de bare klinte sommerhjulet på all den gamle salt-safta som var på navet etter vinteren uten å tenke på å gjøre reint først... ja, ja, nok en grunn til å stå for dekkskiftet selv!

Dekkhoteller/dekkforhandlere skal tjene penger og gir balla. Har aldri sett en eneste plass som gjør som mye som et lite børst på bremseskiven før dekket blir montert. Spesielt nå som vinteren "plutselig" kommer å alle skal legge om samtidig i full panikk. Nei, gjør dekkskift selv. Sett av et par timer, på med radio og gjør det uten å stresse. Dette er også en grei anledning til å sjekke litt på bremserør/andre ting i oppheng. På våren kan man i tillegg finne frem høytrykkspyler og blåse rent for salt å faenskap. Gir en godfølelse og hindrer rust å ta tak.

Jeg bruker MoS2 på anleggsflaten på felgen. Aldri hatt et et dekk sittende fast med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...