Dweezil Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 Jeg skal legge om til vinterhjul på min F11 og får ikke av sommerhjulet -- det sitter dønn fast! Har selvsagt skrudd ut alle fem hjulboltene! Har litt bråttom, så tips mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Berg Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 Sett inn en av bolten ca. halvveis, ta en treklosse å legg mot felgen på innsiden å slå på treklossen med en stor hammer. Når hjuet er av tar du stålbørsten å pusser vekk rusten som er på navet og smører navet inn med aluminiumsbasert pasta/spray eller keramisk pasta så slipper du dette problemet når sommerhjulene skal på. Gorg, tennbrikket og Dweezil reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet November 2, 2016 Forfatter Share Skrevet November 2, 2016 @Remi Berg: Takk for raskt svar! Sporenstreks på vei ut i garasjen for å teste dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 I verste fall så skrur du boltene halvveis inn igjen. Litt opp i fart og bråbrems, Da løsner de alltid. Dweezil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 Har brukt karatespark, trekloss+øks for å ta av hjul tidligere Marius2002, Dweezil og Kristian 325 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 2 meter lang 2"4 bjelke og kline til på innvendig felgkant pleier og fungere uten at mann trenger å ta så mye i Husk å børste med stålbørste før du setter på de andre felgene på igjen! Dweezil og barsjef reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barsjef Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 De sto 2 mann på dekk sjappa med en svær treplank ene gangen på x kona sin E90. Var rett før jeg trodde bilen skulle falle av liften. Sjøl om alt ble renset å smurt, så satt hjula jævlig fast når det skulle av neste gang. Er kun på denne bilen jeg har hat de problemer av alle biler jeg har hatt opp gjennom livet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 17 minutter siden, Gorg skrev: Har brukt karatespark, trekloss+øks for å ta av hjul tidligere haha Gorg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 Helt "normalt" det Bare å skru en bolt halveis inn og ta en stor hammer å slå på dekket på "innsiden" Dweezil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet November 2, 2016 Forfatter Share Skrevet November 2, 2016 (endret) Takk for tips! Jeg forsøkte med plankebit og hammer, men slet med å få ordentlig kraft på hammeren. Ville ikke krype inn under bilen med ny og for meg ukjent garasjejekk under jekkfestet... endte opp med å ta en 2x4" på litt under en meter og slå på hjulet fra baksiden, da kom det ganske raskt. Var mye rust ved navet. Har brukt dekkhotellet hos Bilia noen sesonger, og det var de som tok forrige dekkskift. Tipper de bare klinte sommerhjulet på all den gamle salt-safta som var på navet etter vinteren uten å tenke på å gjøre reint først... ja, ja, nok en grunn til å stå for dekkskiftet selv! Hadde ikke alu.basert pasta liggende, så bruke først stålbørste og deretter CRC 5-56 til å fjerne rust. Tørket godt av med papir før jeg klinte på litt hjullager-fett. Det får duge for nå, så får jeg heller notere meg bak øret at det bør tas litt grundigere til våren. Endret November 2, 2016 av Dweezil typo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet November 2, 2016 Forfatter Share Skrevet November 2, 2016 1 time siden, Rune-K skrev: I verste fall så skrur du boltene halvveis inn igjen. Litt opp i fart og bråbrems, Da løsner de alltid. Ha, ha, høres i grunn litt for effektivt ut, spør du meg! Enes Yakici reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^B^M^W^ Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 Jeg tror det kan skyldes bare salt og skitt som kommer innimellom uavhengig av børsting og smøring, da jeg måtte sparke en god stund for å løsne framhjulene som hadde stått på i bare 3 mnd og 4000 km på nye hjullager og helt rene bremseskiver innsatt med fett og bremsepasta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
barsjef Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 35 minutter siden, ^B^M^W^ skrev: Jeg tror det kan skyldes bare salt og skitt som kommer innimellom uavhengig av børsting og smøring, da jeg måtte sparke en god stund for å løsne framhjulene som hadde stått på i bare 3 mnd og 4000 km på nye hjullager og helt rene bremseskiver innsatt med fett og bremsepasta. Ehhhh Bremseskiver å fett??? Om bremseskiver er rene eller ikke har jo ingen ting med om felgen sitter fast eller ikke. Jaja har nå en plan om å bytte her i mårå om det ellers ikke styrt regner igjen da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 49 minutter siden, Dweezil skrev: Var mye rust ved navet. Har brukt dekkhotellet hos Bilia noen sesonger, og det var de som tok forrige dekkskift. Tipper de bare klinte sommerhjulet på all den gamle salt-safta som var på navet etter vinteren uten å tenke på å gjøre reint først... ja, ja, nok en grunn til å stå for dekkskiftet selv! Dekkhoteller/dekkforhandlere skal tjene penger og gir balla. Har aldri sett en eneste plass som gjør som mye som et lite børst på bremseskiven før dekket blir montert. Spesielt nå som vinteren "plutselig" kommer å alle skal legge om samtidig i full panikk. Nei, gjør dekkskift selv. Sett av et par timer, på med radio og gjør det uten å stresse. Dette er også en grei anledning til å sjekke litt på bremserør/andre ting i oppheng. På våren kan man i tillegg finne frem høytrykkspyler og blåse rent for salt å faenskap. Gir en godfølelse og hindrer rust å ta tak. Jeg bruker MoS2 på anleggsflaten på felgen. Aldri hatt et et dekk sittende fast med det. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet November 2, 2016 Share Skrevet November 2, 2016 1 time siden, Daniel80 skrev: haha Brukte da den flate enden til å slå på klossen 😂 Skjønner det kunne lett tolkes på andre måter 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå