Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, sveigis skrev:

Som sagt ,du er jaggu flink som kaster deg ut på dette .😀

Aldri jeg gjort ,det er sikkert .

Dette her kan nok noen her hjelpe deg med og om ingen svarer ,legg det ut på teknisk posten her på Bimmers

Takk for det Jan 😃🙏

Ja kanskje det ja 😃 Har mld med både Viggo her inne, Jarl Alexander og Kim Wullum. Så det kan se ut som det ikke er noen fare at akslingen glir lettere enn de tre andre. 

Men skader ikke å fråga litt med flere. Så kan jeg bli enda litt mer forvirret 🤣👍 Neida, fleiper. Men jeg skulle så absolutt likt at vippene på denne akslingen hadde ligget helt på midten av ventilene. 

Må spørre; videoene jeg la ut her nå, kan du se dem ? Er i såfall første gangen jeg har klart å direkte legge ut video her. Har alltid vært nødt å lagre video på youtube og så legge den ut her 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem at den akselen er løs. Den vil bli låst fast av topplokksboltene. BMW hadde vel noen plastsylindere som de låste akselen med mens man løftet toppen på plass også trakk man de ut når boltene skulle på plass. Du kan bare spikke til en tresylinder og tre nedi hvis den er veldig løs. Evt. kappe noen gamle topplokksbolter og bruke de 

Ellers så er denne motoren veldig lettskrudd. Følger du boka så er det lite som kan gå feil. Det kan være greit og få hjelp av en kamerat når toppen skal løftes på. Jeg pleier også å montere på manifoldene før jeg løfter på toppen da det er enklere og komme til alle skruene da men det velger du selv. Husk også og fylle opp kammeret til kjedestrammeren med olje og få luftet denne før du starter opp. Husk også nye banjobolter til oljerørert som smører kamakselen. Viktig og stramme de med rett moment.

Ventiljusteringen er blant de enkleste patentene jeg vet om. Det eneste viktige er at du justerer på kald motor. Man finner verdier på varm motor på nettet men det er bare tull. Skal være 0,3 på kald motor.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er ikke noe problem at den akselen er løs. Den vil bli låst fast av topplokksboltene. BMW hadde vel noen plastsylindere som de låste akselen med mens man løftet toppen på plass også trakk man de ut når boltene skulle på plass. Du kan bare spikke til en tresylinder og tre nedi hvis den er veldig løs. Evt. kappe noen gamle topplokksbolter og bruke de 

Ellers så er denne motoren veldig lettskrudd. Følger du boka så er det lite som kan gå feil. Det kan være greit og få hjelp av en kamerat når toppen skal løftes på. Jeg pleier også å montere på manifoldene før jeg løfter på toppen da det er enklere og komme til alle skruene da men det velger du selv. Husk også og fylle opp kammeret til kjedestrammeren med olje og få luftet denne før du starter opp. Husk også nye banjobolter til oljerørert som smører kamakselen. Viktig og ikke stramme de med rett moment.

Ventiljusteringen er blant de enkleste patentene jeg vet om. Det eneste viktige er at du justerer på kald motor. Man finner verdier på varm motor på nettet men det er bare tull. Skal være 0,3 på kald motor.

Hei Rune 😃

Dette satte jeg veldig pris på å høre og takk så mye for tips. 

Jeg har kjøpt nytt av alt av pakninger, skiver og også banjoboltene. Dette vil jeg ha i skikkelig orden 😃 

Jeg antar at du egentlig mener at banjoboltene SKAL strammes med rett moment 🤔😂👍

Ok, men da skal jeg følge dine råd. Få med meg en som kan hjelpe meg litt.

Jeg misforsto manualen litt da jeg skulle skru av eksosen ved demontering av topp. Så jeg skrudde bare av manifolden. Så nå står den og sperrer litt av arbeidsrommet når toppen skal på. Så jeg tenker nå at jeg bare demonter festene til eksos og legger hele anlegget ned på gulvet. For jeg kommer fanken meg ikke til boltene fra eksosskjøten nederst på manifolden. Hvis du skjønner hva jeg mener ?

Det jeg slet med da jeg forsøkte å legge toppen på plass her forrige dagen, var å sentre den ned i de to tappene som står opp fra blokka. Har sjekket at de er kone og glatte. Kanskje smøre de med litt olje for lettere å gli på plass i toppen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du rakk og lese det før jeg fikk redigert det ja.

Jeg vet ikke hvor trangt det er på E34 men på e28 og E23 så holder det som regel med lange forlengere med ledd på og ta eksosmutterne nedenifra. Bruk 3/8 piper.

Jeg har brukt og skru på både innsug og eksosmanifoldene først men som sagt det avgjør du selv. Da har du også fine bærehåndtak på begge sider av toppen. Eksosfestene bør nok løsnes uansett.

De styringene kan være veldig trange. I værste fall så tar du og løsner de fra blokka og sjekker at de går inn i toppen på en grei måte før du setter de på blokka igjen. De må være helt runde og glatte for at det skal gå greit. Er de tvilsomme så ville jeg bare kjøpt to nye. De koster ikke mye. 2 personer er alltid lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du kappe hode av noen av di gamle topploksboltene å sette dem i blokka som guide, da blir det mye lettere å entre toppen. 

Jeg har og hatt manifolder på når jeg montert da det er trangt å montere når den er på bil, som nevnt kan det være greit og være 2 når skal løftes inn. 

Dette klarer du fint Tore:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K

Da har jeg fått bestilt ny toppakning. Bestilte da også to nye føringer samt fire toppbolter, da jeg har kastet de gamle :-P Så da kapper jeg disse og bruker som lås til akslingen, samt gjør som Viggo sier, skrur toppboltene uten hoder nedi blokka og bruker de som føringer der også :-) 

Ja det er drittrangt både under innsug og eksosen, så tenker jeg demonterer røret fra manifolden etter jeg har senket anlegget samt monterer innsuget og gjør som du sier. Da blir det håndtak :-D 

@viggo E34

Godt forslag :-D Da blir det å forsøke denne metoden samt få med meg en mann til :-) 

Begynner å bli lei dette her nå. Nå har jeg lyst til å få smokka sammen dette og få bilen kjøreklar !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en tur her ute hos min far, hvor bilen står i vinteropplag. Min søster og jeg har vårrengjøring av huset som står tomt fordi min far bor i Spania i vinterhalvåret. 

Så jeg tok en liten avstikker ut i garasjen for å demontere eksosanlegget slik at jeg får demontert manifoldene og montert dem på toppen. 

Fikk tips om å montere innsug og manifolder slik at jeg kan bruke dem som håndtak når jeg skal sentrere toppen ned på blokka. 

Dessuten er det drittrangt å skru på innsuget når toppen er montert. Da er det bedre å montere det på løs topp. 

Så nå ligger anlegget ferdig demontert på garasjegulvet. Da kan jeg få rengjort dette skikkelig også 👍 

Men klarte å knekke ene bolten på ene manifolden, så den må jeg få hjelp til å skru ut og montere en ny. 

Så fikk da gjort det jeg planla denne gangen da og bare en liiiiten leif med den knekte bolten 😂 

Så nå får jeg bestille den bolten på Sulland. Der tar det sjeldent mer enn et par dager å vente på deler 👍

Håpet nå er at jeg har alt klart til helga og at jeg får med en kompis slik at vi kan få skrudd sammen denne motoren 🙏

Så må jeg si en ting til og jeg hååååper det er tilfelle. Jekka jo opp bilen bak for å få den skikkelig i lufta når jeg skulle demontere eksosen. 

Da fikk jeg kikka skikkelig under den. La meg godt til rette og studerte skikkelig. Og det kan se ut som gulv, området ved batterikassen og bakover opp mot traversfester, samt kanaler bakfra og frem til fremre del av kanalene, ikke er rammet av rust i det hele tatt 🙏🙏🙏🙏

Dersom det er tilfelle, blir jeg ekstatisk glad altså 😍

Den ser i grunn jævlig solid ut under. Det er bare fremre del av kanalene som er synlig råttent. 

Legger ved litt bilder. Sier jo ingenting dette her, men er jo lov å håpe. Krysser fingre og tær 🤞

9F1280E6-7243-424A-8653-49D530618F7B.jpeg

91F90387-A79C-4F0C-80A9-99CDDCA4068F.jpeg

CCBBA587-C48B-4D26-89AC-74AE0A8CC42F.jpeg

82489850-4C13-4E6C-82A5-C604431A0298.jpeg

56B1E1E5-5E05-49BE-A07E-6E1E1D69526B.jpeg

A1D01DC8-FE23-4CD0-B467-53B80E1B5586.jpeg

F9085656-3593-47F1-87CC-0202AF01DBAF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Bilen ser jo veldig bra ut under Tore .:).

Og det kan spare deg for mye frustrasjon fremover .

Det lille som vises på bildene ,fikses jo megalett:).

Gøy å se dette .

Ja den gjør det altså. Ikke noe som ser fiksa ut under der fra før. Ser veldig ut som alt er helt og i orden. Så krysser fingra for at det bare er å handle fremste del av kanal med jekkfeste og få noen som er flinke til å kappe ut og sveise inn nytt 😃 Krysse krysse fingra 🤞🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Ser veldig bra ut under ja, herlig når det er så reint.

Takk Morten 😃

Ja håper så inderlig at det virkelig er så rustfritt i gulv og bakre del av kanalene 🙏 Er det slik, så sparer jeg mange kroner 🙏 

Skal få dette sjekket skikkelig så fort jeg har fått motoren opp og gå 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg følger med litt i ny og ne her, og jeg er meget imponert over hvor mye du får til og ikke minst pågangsmot når det gjelder å fikse ting selv! Kjekt å se fremgangen her og forstår godt at bilprosjekt tar tid, noe jeg selv har virkelig erfart! ;D Men det er jo halve moroa, tør jeg påstå!

Riktig god helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, opeth84 skrev:

Må bare si jeg følger med litt i ny og ne her, og jeg er meget imponert over hvor mye du får til og ikke minst pågangsmot når det gjelder å fikse ting selv! Kjekt å se fremgangen her og forstår godt at bilprosjekt tar tid, noe jeg selv har virkelig erfart! ;D Men det er jo halve moroa, tør jeg påstå!

Riktig god helg! 

Takk takk Opeth 🙏

Har blitt mer laidback ifht å holde på med disse gamle firråtredvene 😂👍

Orker/gidder ikke lenger stresse. Det blir ferdig når det blir ferdig.

Håper jo selvfølgelig at jeg skal ha den på veien før en planlagt nordnorgetur i midten av juni, men det viktigste nå er at det blir gjort hundre prosent. 

Jeg merker også at jeg blir mindre og mindre intr i å mekke. Liker best å kjøre disse flotte bilene 😉

God helg til deg også 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...