Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da står bilen igjen her i carporten min 😍 Møkkete og jævlig etter 8 mil hjemtur i søle og møkkvær 😬

Så nå får den bare stå der til i morra. Da skal jeg studere den litt mer og stikke ned på lakkforretningen jeg bruker og kjøpe tynnflytende som skal sprøytes innvendig 👍

Mon tro om det blir for kaldt ? Er spådd ca 8-9 grader på dagen og sol.

Bilen er full av propper jeg kan sprøyte dette inn pluss at jeg mener det er direkte hull ned i kanalene under innstegslistene, så her skal jeg ikke spare på kruttet. Det skal silrenne 😂

Så må jeg si jeg er utrolig overrasket over at det ikke var mer rust i kanalene enn det sveiseren kappet vekk 😍 Jeg tenker det er to grunner til det. Det ene må jo være fordi den ikke har luke. Det andre tenker jeg ligger i det faktum at den er så full av propper. Fire stk på hver side. Og at den må ha blitt sprøyta full av middel en gang i tiden.

Så har det seg sånn at jeg lider ved tanken på å måtte sette den vekk 😫 Grunnen til tanken er at den har gått i noen av de verste klimaene i hele sitt liv uten at den var verre rustmessig enn det den var. Drammen og Stavanger 😂 Men jeg må vel bare bite tenna sammen og få den i garasjen 😂😬 

Men først skal jeg gjøre disse forebyggende tiltakene og få på plass interiøret.  Den havner uansett ikke i garasjen før på søndag 😅

49328D86-B4F8-42EC-8F75-E182699CDBDE.jpeg

552981A1-2844-4095-9134-8A4546CCFC20.jpeg

BF0656AE-8BC6-4AB2-BD20-494C3AA9C03F.jpeg

60D39BCC-D730-4FFB-B347-1FA13A82D7F1.jpeg

DD4C3318-01B8-4594-9C7F-7F08335C942F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den tilbake og det ser jo knall ut .😀

Han ser ut til å kunne arbeidet sitt denne karen .

Ser du skal til å behandle innvendig i kanaler og rundt .

Jeg har konservert begge e34ene flere ganger spesielt min , og som du sier at når du tar opp terskelistene , kommer du rett til innvendig i kanalene .

Et tips er å starte med de øverste ved døråpning.Vri gjerne slangen sånn at du og får sprøytet oppover langs døråpning .

Så fortsettelse nedover og kanal tilslutt .

Her må du bevege slange frem og tilbake rundt forbi , da blir det bra skjønner du .

Skal selv gjøre dette igjen på min nå når den kommer på veien.

Dette ble bra Tore og det fortjener den og ikke minst deg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

Da var den tilbake og det ser jo knall ut .😀

Han ser ut til å kunne arbeidet sitt denne karen .

Ser du skal til å behandle innvendig i kanaler og rundt .

Jeg har konservert begge e34ene flere ganger spesielt min , og som du sier at når du tar opp terskelistene , kommer du rett til innvendig i kanalene .

Et tips er å starte med de øverste ved døråpning.Vri gjerne slangen sånn at du og får sprøytet oppover langs døråpning .

Så fortsettelse nedover og kanal tilslutt .

Her må du bevege slange frem og tilbake rundt forbi , da blir det bra skjønner du .

Skal selv gjøre dette igjen på min nå når den kommer på veien.

Dette ble bra Tore og det fortjener den og ikke minst deg 😀

Ja jeg sitter med en god følelse på at dette ble gjort av en som er dyktig ☺️👍

På lakksjappa jeg handler, selger de en sånn halvmeter eller no sånt, lang slange til å montere på boksen. Denne tuppen har fire åpninger som sprayer i alle retninger. Tenker den er bra å stappe inn og spraye med 👍

Ja dette er en gledens dag 🥳 Så jævlig digg å endelig ha en tilnærmet rustfri E34 😍

Nå kan jeg ha fokus på andre ting. Det er fremdeles en del ting jeg bør få gjort etterhvert. Blandt annet så er den litt lealaus både her og der 😂 Så skal sjekke forstilling og bakstilling. Etter Viggo la ut den videoen der mistanken til snekka viste seg å være noe annet slark.

Denne bilen skal gjøres teknisk tipptopp før jeg begynner å pynte den 😉 Jeg har "sminket nok griser" 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn !! Da krysses fingre og tottelotter for at "i-alle-retninger-spruter’n" har gjort en god jobb inni kanalene 🙏

Jeg trengte bare å fjerne innstegslistene så kunne jeg tre slangen helt ut i endene både foran og bak. Begynte som anbefalt å spraye fra endene og innover mot midten. Jeg brukte drøye to bokser til hver kanal.

Nå skal det få stå å tørke gjennom dagen. Heldigvis sol, ti grader og ganske frisk sønnavind i dag. Så her burde fukt klare å fordrives en god del 🙏☺️
Godt med alt som er gjort og som sagt så håper jeg at denne spruter’n har kasta det tynnflytende godt i alle retninger og dermed fått prima alt av stål på de nye kanalbitene som er sveiset inn. Jeg må jo bare velge å tro dette er bra nok.

Legger ved litt bilder og noen av dem viser reparasjonen av rusta innvendig 😁

399FA9DE-588F-4B45-9CAC-E9597D5E9F07.jpeg

ECD92163-6A73-449C-AEF1-023524772B33.jpeg

C9599D1F-5FEE-45C6-B81D-44B9F6F9774D.jpeg

289EA10C-0A0C-4B94-8424-AAACDDFB93C2.jpeg

9B187559-729F-45F7-9267-F277E9CA0816.jpeg

7963CAF4-631F-4613-9F13-2179E5EB807D.jpeg

3FFE49F1-3C74-4D10-B888-340DFF8EA49B.jpeg

0EF4E450-D07D-44F3-9D12-F11ACA0FD978.jpeg

0C568630-D3D1-42D0-AA7F-A63EE1FF8D8A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Tore.

Herlig å kunne hente en rustfri E34 og kjøre inn i Carporten. Glad å høre at arbeidet ser bra ut. Ser jo bra ut på bildene. Lagt ned godt arbeid med å fjerne det som var, virker som du fant en som gjorde en skikkelig og grundig jobb.

Planen din for konservering av kanalene tror jeg skal hjelpe denne med å holde seg rustfri fremover.

Så er det jo slik at om vi vil ta vare på bilene, så er vinterlagring en nødvendighet, på andresiden, så blir gleden desto større til våren :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mortenej skrev:

Gratulerer Tore.

Herlig å kunne hente en rustfri E34 og kjøre inn i Carporten. Glad å høre at arbeidet ser bra ut. Ser jo bra ut på bildene. Lagt ned godt arbeid med å fjerne det som var, virker som du fant en som gjorde en skikkelig og grundig jobb.

Planen din for konservering av kanalene tror jeg skal hjelpe denne med å holde seg rustfri fremover.

Så er det jo slik at om vi vil ta vare på bilene, så er vinterlagring en nødvendighet, på andresiden, så blir gleden desto større til våren :)

 

Ja dette var nydelig å få gjort 🥳 Ja jeg føler meg relativt trygg på at han har gjort en god jobb 👍

Nå har det forhåpentligvis blitt godt spredt med tynnflytende slik at det ikke begynner å ruste innvendig i kanalene 🙏😂👍

Ja du har så rett. Hater å måtte kjøre den i opplag, men jeg har lyst til å beholde verdien. Og det skjer ikke dersom jeg belaster karosseriet med vinterens saltslush 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gabz skrev:

Må være utrolig godt med rustfri og ny-oljet bil :) Alt for mange E34 som får forfalle på den fronten, så veldig godt å se noen som tar vare på disse slik de fortjener!

Tusen takk Gabz 🙏☺️ Ja nå er jeg veldig glad og lettet 😊 Endelig kan jeg si jeg har en relativt rustfri E34 👍 Ihvertfall er all farlig rust eliminert 🥳 Det som er nå, skal jeg få slipt ned og lakket til våren. Ja det er trist at mange E34 bare brukes opp og får forfalle, men da øker de bra i verdi 😉 Og siden dette er en 535, så øker jo verdien enda mer vil jeg tro 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ja !!

Ja nå har jeg fått vasket bilen og montert interiøret igjen 👍

Så nå er den klar for vinterlagring. Men ser at det er spådd klarvær fremover. Varmegrader på dagen, så da tenker jeg at jeg kjører bilen ut måneden 😄

Passer bra å levere inn skiltene den 31 oktober, så slipper jeg forsikring resten av året.

Neste år er den veteran så det blir billig å forsikre den når skiltene skal på igjen 😄

Dette føles deilig altså !! Nå føler jeg at det blir mye morsommere å ha den. Å vite at den nå er tilnærmet fri for rust, er en tilfredsstillelse av dimensjoner 🥳

Det som finnes nå er nok bare overflaterust og dette skal jeg pusle med til våren.

Men jeg har en tikkelyd som kommer omtrent akkurat ved 2000 omdreininger og dette lurer jeg på hva er for noe. Kanskje den er der hele tiden men at jeg ikke hører den før 2000 omdr ?

Jeg tenker jo at det kanskje er en vippearm/ventil der det har løsnet litt etter jeg justerte de ?

Mener å ha hørt at innsprut-dyser kan lage tikkelyder. Stemmer det ?

Kanskje Rune K har noen gode råd her også ? 🙏

Hadde vært fint å funnet ut av dette samt at den går ganske rufsete på tomgang. Ikke sånn at den stopper på tomgang, men slett ikke jevnt og pent 🤷‍♂️🤔

Ja ja finner vel ut av saker og ting etterhvert.

Så må jeg si at jeg ser frem til å få senket den noe. Den er så høy foran at det nesten ser ut som motoren er tatt ut 😂

88E1A5B8-DE85-4340-88F5-F2C953403D62.jpeg

F971F6B4-F58B-4194-99A0-70A21230A9F7.jpeg

6A0413CA-E429-475E-BA90-0503B4F81611.jpeg

F4676F66-60BC-420F-8E31-E9EFE0038B4F.jpeg

B27B6C37-A3F3-429B-A5BA-77DCF265F1C0.jpeg

502440A9-1080-459F-BAE8-DC6E3F6E08A2.jpeg

DF7E911B-1436-4D3B-807F-03F5069D5E7F.jpeg

5AFC43C2-8456-4AA8-909F-394FA6FFB2E7.jpeg

F0A4CD3A-48D6-4A49-A313-BAB9991FB60E.jpeg

DE513497-CFD6-46F3-9B3C-F1C5F30EE214.jpeg

FD9628E2-2524-4348-AD23-0C21EC8CF689.jpeg

41BA2F24-58E5-4639-8E86-DBABE1476EE7.jpeg

8002D2B9-B752-4838-A4FF-045DBD0C6295.jpeg

Endret av Bimmerlorris
Lagt til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da ble det en tur til Solør i dag og parkering av én stk 535ia 😢

Fornuften seiret selv om jeg helst ville bruke den på tørre vinterdager. Det ville sikkert funka fint, men samtidig er det en del ting jeg ønsker å fikse etterhvert og vil ikke bruke bilen mer enn nødvendig før dette er fikset.

Den føles litt slapp i hoftene, så tenker at den kanskje trenger litt ny gummi. Pluss at den tikker litt i motoren og dersom det er alvorlig, så ta deg faen på at det skjer noe når jeg kjører en iskald vinterdag 😂

Gidder ikke å skrive noe om hva jeg tenker nå. Det er jo litt av moroa å skrive gjøremål når det først er tid for å gå til handling.

Nå skal den få stå der i fred og ro til vær, økonomi og lyst er på stell.

Neste gang den får skilter på, så er den veteran og det gleder jeg meg til 🥳

017F2196-6359-4500-84DB-60262C13D297.jpeg

CAA722AD-1721-4D4C-8E52-5B1562B42819.jpeg

5E141C54-9CC8-49C0-BEDF-FDBA80432823.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjører gammel bil må slutte og høre så mye på motorene deres, det blir dere bare paranoide av.

En M30 i god stand skal tikke i ventiler og fra dysene, gjør den ikke det så har du ikke startet motoren ennå. I tillegg så kommer det som regel endel lyder fra alt som er beltedrevet i forkant på motoren. Sålenge ingen lyder blir brått kraftigere så er det ingenting og bry seg om, kjør og vær glad også skrur du av toppdekselet for og sjekke tilstanden når du først har parkert for vinteren. Ujevn tomgang har jeg skrevet masse om før så det er bare og lete seg tilbake til tidligere tråder.

Man kjører og koser seg om sommeren også skrur man på vinteren. Jeg parkerer syvern i helgen tenkte jeg og da blir det endel som må fikses på til neste sesong. Det er ting som jeg har lagt merke til iløpet av sesongen bl.a en vibrasjon fra mellomakselen som jeg må undersøke. Også er servoen min rar noen ganger. Stadig ett eller annet når man kjører gammel bil.

Et lite tips for feilsøking. Ikke tenk for avansert, det er som regel kun en bagatell. Sentrallåsen min kuttet ut forrige måned og da viste jeg jo at smeltesikringen i releet hadde løst ut igjen som den gjør ca. vært 5 år. Bare og ta opp og lodde så virker det igjen. Men etter at den hadde stått parkert et par dager så virket det ikke når jeg skulle låse opp. tok da selvfølgelig og sjekket loddingen som jeg akkurat hadde gjort. Helt fin og jeg skjønte ingenting. viste seg at kupelyset hadde stått på så batteriet var tomt, da var jeg irritert på meg selv. Som sagt, sjekk det åpenbare først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Tore må jeg støtte Rune faktisk .😀

Jeg vet du har nervøse ører for ulyder og tenker fort det verste når det kommer til bil og dens ugagn.

Men disse motorene er jo gamle som vikingtiden og noe lyder fra det som Rune har nevnt er helt normalt .

Ikke minst ,du har en ny topp og alt er justert til fingerspissene .

Det du og må merke deg er at nå har jo denne stått litt og ting må gå seg til .

Hadde selv oppstart på min e34 nå etter to mnd ,den sveiv som en bøtte med dass ,tikking og olala😀,men gjevnt seg noe til ,but still noe tikk og baluba .

Til og med jeg tok det helt rolig .

Jeg har nå drevet med disse motorene i 8 år og føler jeg kjenner disse ut og inn .

Tikking og litt sånn lyder kommer og går ,men har slått meg til ro med det.

Du skal høre e28en hvordan den går 😀😀

Da snakker vi har gange da ,pendling på turtall ,tikking osv ,men sånn er det.

Så Tore min 34 kollega ,la roen senke seg og vit at bilen din motormessig er iorden og kjør masse til våren isteden for å gruble over ting som du ikke trenger .

Var som en vis mann sa til meg når jeg sa at den tikker og sviver grumsete :

Disse går ikke strøkent og hvertfall din som er trimmet fra blokksberg ,så vil du aldri oppleve det.

Skal du ha bil som sviver stille kjøper du el bil sa han .😀😀

Så igjen ,vi må lære å leve med litt pjuskelyder Tore og det har jeg gjort .

Skal sende deg en video på oppstart av e28en ,så skjønner du nok at du kan sove godt .👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at hvis du tar en moderne bil og skrur av dekslene under og over motoren så kommer det nok endel lyder da også. Man lydisolerer for en grunn.

En bekjent av meg var mekaniker på Suzuki når Baleno var på bestselgertoppen. (forferdelig bil) De fikk endel klager fra kunder p.g.a. ulyder fra gearkassen. Fiksen på det var litt mere lydisolering i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutta 🙏 Og takk for pm Jan ☺️👍 Som jeg sa til Jan, så tar jeg og går over ventiljusteringa på nytt til våren. Jeg orker ikke å stå i en iskald garasje å skru vinterstid som du anbefaler Rune. Er en frøsapinne og vil ikke meg selv så vondt 😂 Men får se på det en mild senvinterdag i mars eller noe sånt 😉

Ja, jeg skal forsøke å over"høre" disse lydene 😂 Må jo det skal jeg kunne kose meg med den nest fineste E34 jeg har hatt ❤️ Som du sier Rune; så lenge det ikke plutselig kommer store ulyder, så er det ikke noe å tenke på. Og det er det jo ikke. Tikkelyden er ikke noe som er kjempeløst og klakker i vilden sky. Sikkert jeg som er overfølsom. Og det skal jeg slutte med.

Takk for oppmuntringen 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nei nå orker jeg bare ikke vente lenger !!

På fredag henter jeg ut skiltene og lørdag henter jeg den hjem 🥳

Skal få bestilt time for pkk for den må inn senest 29 feb. Spent på om den får noen mangler. Håper så inderlig ikke det 🙏

Fortsetter vinteren slik som til nå, så kan jeg få tatt noen turer så lenge det er tørr asfalt.

Ja ja abstinensene har vært tøffe så nå må den bare hentes 😅

Må få lagt inn en bestilling på no listverk og plugger til gulvet. No særlig mer tror jeg faktisk ikke trengs. Håper på tut og kjør denne sommeren.

Håper å få igjen på skatten, litt sparing og feriepenger så blir det kanskje noe av turen jeg pratet om i fjor, nemlig Roadtrip til Stuttgart, via Baltikum og Polen 🙏

Føler denne fortjener en tur til hjemlandet sitt 🥳

Gleder meg til oppdateringer fremover og håper på minst mulig utfordringer med denne bilen 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...