Gå til innhold

Bytte klosser og skiver


Kristian Mikalsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2014 modell F11 som jeg må bytte klosser og skiver bak på.

Den har gått 80.000km og det var vel 4mm igjen på klossene

Bilia som jeg har serviceavtale med skal ha 14.500,- for jobben, som jeg syntes hørtes mye ut.

Bilxtra skal ha 5500,- og de sier de har verktøy for el. håndbrekk som må stilles inn i etterkant.

Noen som har motforestillinger på å utføre dette på Bilxtra Ryen?  Er jo stor prisforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser er forbruksvare, så det hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger på, men ville forvisset meg om at Bilxtra går god for kvalitetet på delene de bruker - tilsvarende originalkvalitet... Du har også 2 års garanti, uansett hvem som gjør det (kast i skive f. eks.) Jeg har hatt kast i skive en gang og det var originalde, fikk byttet på garanti...

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fryktelig dyrt. Byttet skiver og klosser foran (som kanskje er enda litt dyrere) på min F11 520d på Bavaria Arendal, og det havnet på under 8000 kroner totalt for et par år siden. Så her ville jeg brukt noen andre enn Bilia ja. Eventuelt kjøper du inn kvalitetsprodukter fra Zimmermann meget rimelig på eurodel.no og får et verksted til å gjøre jobben, så blir det både bra og rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, sondre skrev:

Bremser er forbruksvare, så det hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger på, men ville forvisset meg om at Bilxtra går god for kvalitetet på delene de bruker - tilsvarende originalkvalitet... Du har også 2 års garanti, uansett hvem som gjør det (kast i skive f. eks.) Jeg har hatt kast i skive en gang og det var originalde, fikk byttet på garanti...

Her må jeg arrestere deg, det er INGEN automatikk i å ha 2 år garanti. Men produsenten kan VELGE å gi deg 2 år garanti, men du har uansett 2 eller 5 år REKLAMASJONSRETT. Avhengig av hvor lenge produktet er ment for å vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, betyr det at man ikke kan skifte bremseklosser/skiver bak sjøl på F1x med EL håndbrekk uten spesialverktøy?

Min bil har gått ca 64000Km og sier bremseklosser skal skiftes om 10000Km. Hadde tenkt å bestille deler å bytte sjøl men ble litt skeptisk nå. Hvor lenge mener dere bremseskiver bak holder? kan jeg bare skifte klosser eller må også skiver byttes tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Maxmek skrev:

Hei, betyr det at man ikke kan skifte bremseklosser/skiver bak sjøl på F1x med EL håndbrekk uten spesialverktøy?

Min bil har gått ca 64000Km og sier bremseklosser skal skiftes om 10000Km. Hadde tenkt å bestille deler å bytte sjøl men ble litt skeptisk nå. Hvor lenge mener dere bremseskiver bak holder? kan jeg bare skifte klosser eller må også skiver byttes tror dere?

YouTube og Google svarer på slike spørsmål.

 

Dette kan man fint gjøre selv, såfremt kompetansen er på plass

 

Hvor lenge holder klosser? Kjørestil, kvalitet ++ Ingen fasit.

 

Må skiver byttes? Er de slitt nær minimum, ja. Er de ikke, nei.. evt om de er varmekjørt så det rister så er det fint å bytte.

 

Utifra innholdet i posten vil jeg anbefale deg å ha med kyndig hjelp eller levere bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HMW, og takk for svar. Jeg har mekket mye bil og skifter som regel bremseklosser/skiver sjøl.

På tidligere BMW'er har jeg pleid å lakke skivene før jeg monterer de fordi ellers ruster de ganske fort. Originalskivene til F1x ruster ikke som til de tidligere Bmw'en jeg har hatt.

Men jeg bare lurte på det med spesialverktøy som ble nevnt over her. Jeg kan jo sjekke skivene når jeg tar av hjula, det er originale skiver som er på, og jeg har et micrometer liggende med som jeg kan måle med. jeg hadde jeg tenkt å sette på originale skiver igjen hvis de trengs å byttes. Bilen kjøres normalt og det har ikke vært spesiell varmgang i bremser, og ingen tegn til vibrasjoner. Så spørsmål rundt skifte av skiver var bare ment som hvor langt erfaringsmessig kjører man normalt på et sett skiver bak?

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre du har ting på stell, det går mye biler på veien som har blitt skrudd på av alternative mekanikere.

 

Vil uansett anbefale deg å måle skivene, mulig en fin anledning ved hjulskift.

 

Lakken som er på skivene er tynn og det er fint å gi dem litt maling uansett. Kjøper du originale så har de vel alu senter på din bil så burde ikke ruste. Har og brukt Zimmermann på en F11 530xd jeg hadde og var meget fornøyd, disse har dog ikke alu senter.

 

For calipere er en enkel løsning å ta av brekk motoren når du gjør jobben. Jeg gjorde dette selv om jeg har alt diagnoseutstyr.

Justering tar bilen seg av etterpå.

 

Søk litt på nett så finnes det mange gode beskrivelser.

 

Husk at noen merker har instrukser for innkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristian Mikalsen skrev:

Hei. Har en 2014 modell F11 som jeg må bytte klosser og skiver bak på.

Den har gått 80.000km og det var vel 4mm igjen på klossene

Bilia som jeg har serviceavtale med skal ha 14.500,- for jobben, som jeg syntes hørtes mye ut.

Bilxtra skal ha 5500,- og de sier de har verktøy for el. håndbrekk som må stilles inn i etterkant.

Noen som har motforestillinger på å utføre dette på Bilxtra Ryen?  Er jo stor prisforskjell?

14500 kr for å bytte bremseskiver og klosser bak høres helt vilt ut. Er det en 520d du har så er det 5000-6000 kr i delekostnader (originale deler), og jeg forstår ikke hvordan man skal kunne forsvare å ta 8500-9500 kr i arbeidspenger for en sånn standardjobb. Er du sikker på at dere ikke har misforstått hverandre?

5500 kr høres ut som en rettferdig pris (forutsatt en 520d). Da snakker vi ca 2500-3000 kr i delekostnader (Bosch/Zimmermann) og 2500-3000 kr i arbeidspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 14.500,- høres ut som prisen for bytte av skiver og klosser både forran og bak!  Jeg fikk nettopp pris fra Sandven Service på skifte av skiver og klosser forran for 8000,- Jeg byttet bak i samme slengen, og da ble håndbremsen kjørt ut med diagnose apparat, og kalibrert igjen etter bytte. Har hørt at man kan skur av motoren og, men det virker litt styrete.

Service indikatoren i bilen sier at bremseklossene forran skal holde 60000km og klossene bak skal holde 70000km.. Men det er selvsagt individuelt. 

Ifølge GS er det forresen tomt hos leverandør for skiver bak til F10/F11 nå, så det er visst ikke mulig å få tak i flere på en stund hvis ikke verkstedet eller noen andre har på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bestilte orginale klosser og skiver bak til min 530 fra Koed kom på 5712,50 med CCN rabatt. Sto at det var 5 stk på lager av skivene, men at det var 1-2 dagers levering på bremseklossene. sjekket en video på Youtube, og det er ikke så vanskelig å bytte bak. man må løsne håndbrekkmotoren men så ikke så galt ut det. Takk for hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 31.3.2017 at 21.48, Hollabaloo skrev:

14500 kr for å bytte bremseskiver og klosser bak høres helt vilt ut. Er det en 520d du har så er det 5000-6000 kr i delekostnader (originale deler), og jeg forstår ikke hvordan man skal kunne forsvare å ta 8500-9500 kr i arbeidspenger for en sånn standardjobb. Er du sikker på at dere ikke har misforstått hverandre?

5500 kr høres ut som en rettferdig pris (forutsatt en 520d). Da snakker vi ca 2500-3000 kr i delekostnader (Bosch/Zimmermann) og 2500-3000 kr i arbeidspenger.

Hei. Skrev misvisende. 14.500 var for klosser foran og bak, samt skiver kun bak, og har konfrontert de etterpå om de bekrefter prisen uten at de vil gå ned. Ser ut som jeg bytter verksted til Gulbrandsen som også da overtar serviceavtalen. Er en 520d x-drive

Endret av Kristian Mikalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Må ha diagnose apparat.

Men du kan jo bare skru løs motoren fra caliper, så bruker du t45 inni senter av caliper skrur stempel tilbake manuelt. Skifter det du skal, så setter du motor på igjen.

Det funker fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2017 den 13.13, Kristian Mikalsen skrev:

Hei. Har en 2014 modell F11 som jeg må bytte klosser og skiver bak på.

Den har gått 80.000km og det var vel 4mm igjen på klossene

Bilia som jeg har serviceavtale med skal ha 14.500,- for jobben, som jeg syntes hørtes mye ut.

Bilxtra skal ha 5500,- og de sier de har verktøy for el. håndbrekk som må stilles inn i etterkant.

Noen som har motforestillinger på å utføre dette på Bilxtra Ryen?  Er jo stor prisforskjell?

Trenger egentlig ikke verktøy for å skru tilbake aktuatoren, kan og gjøre det med nødmetoden og skru den tilbake for hånd, den nullstiller seg selv første gangen du holder inne håndbrekken etter bytte, vær nøye på sjekke o-ring til aktuator så den forblir vanntett. Bilia kan gå legge seg. 14000 for en jobb som tar maks 2 timer. Kjøp deg noen Brembo klosser og skiver hos Romnes, vil koste deg rundt en 3000 -4000 totalt vil jeg tippe så gjør du det selv. Jobben er ikke skummel i det hele tatt. Se youtube og her, vær nøye med moment og bruk blå loctite på bremseklavenes bolter så er du good to go. 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/34-brakes/34-21-rear-wheel-brakes/Cl9MpwXi 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-tou/repair-manuals/34-brakes/34-21-rear-wheel-brakes/GaoehvF

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...