Gå til innhold

Lekkasje i kjølesystem e61


Bmw mann
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått et forbruk på kjølevæske de siste dagene, ikke stort men stort nok til at feilmelding kommer.

klarer ikke se lekkasje ved tomgang, med inspeksjon med lommelykt, heller ingen ulyder. 

Etter å ha sett under motordeksel kan jeg tydlig se spor av frost væsken, se bilder. IMG_0197.thumb.JPG.bfa6c94f3d9b8c52ab07da37cf98b2dd.JPGIMG_0198.thumb.JPG.0e36fc54a55424aaa4ea676af1264c6c.JPGIMG_0199.thumb.JPG.115630e572ba33b04a4e74ab8147617e.JPGIMG_0200.thumb.JPG.015a125893070cacadabbd79b3d9128d.JPG

 

jeg har inspisert radiator uten å se tegn til frost væske på denne... 

 

noen som har forslag ut fra bilder eller tidligere erfaring med samme motor, 525d, 2008 mod 3.0liter

På forhånd takk for innspill og hjelp :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaska motor rommet for 10 dager siden, var kun støv da og ingen spor av kjølevæsker.. kan ha vært uheldig å spylt for hardt på en slange, men tror ikke det.. 

feil melding kommer hver gang jeg starter og stopper bilen. Fyllte nettopp på 2-3 liter for å komme til maks merket. Da etterå ha kjørt ca 1500km...

får prøve å vaske igjen å se på nytt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å kjøre bilen varm og få noen til å gi gass mens du ser i motorrommet, såpass store mengder bør være mulig å oppdage. Spesielt om du trykker /drar litt i slangene og koblingene. Sikkert lurt med hansker og vernebriller i tilfelle.

Hvis du spylte med kaldt på varm motor da du vaska så kan det jo hende at en plastbit har knekt ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det er egr kjøleren som lekker vil ikke denne komme opp på en trykktest. Har en som den sprutet inn i innsuget. Så det gikk endel kjølevæske. Var flere runder med feilsøking og trykktester uten og finne noe lekasje, det er ikke sikkert det er tillfelle på din bil, men greit og vite om😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shattered skrev:

Ta en trykktest! 

Hvordan gjør jeg det? 

4 timer siden, Sand1 skrev:

Vis det er egr kjøleren som lekker vil ikke denne komme opp på en trykktest. Har en som den sprutet inn i innsuget. Så det gikk endel kjølevæske. Var flere runder med feilsøking og trykktester uten og finne noe lekasje, det er ikke sikkert det er tillfelle på din bil, men greit og vite om😊

Hvordan finner jeg ut om deg er egr? Hadde egr åpen for rens, ink innsyg for 1 år siden, var veldig rent å pent da... :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bmw mann skrev:

Hvordan gjør jeg det? 

Hvordan finner jeg ut om deg er egr? Hadde egr åpen for rens, ink innsyg for 1 år siden, var veldig rent å pent da... :-) 

Det var ikke selve egr som var problemet men egr kjøleren, den som egr termostaten sitter på, en slikt fikantet sak som sitter føre egr ventilen. Jeg fant ut av det ved og demontere kjøleren, og sette på ny. Da jeg ikke kunne skjønne at det skulle være noe annet.  Det var heller ikke store lekasjen. Mulig det var derfor det ikke kom frem på trykktesten. Men det letteste er og få feilsøkt på vanlig måte, og vis man ikke kommer frem til noe så er dette nice to know😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så stor lekkasje vil du nok se hvor spruten står når du trykktester. Trykktesterne vi har på jobb er som håndpumper vi skrur på ekspansjonstank (skrur av lokk og setter dit pumpe) jeg pleier å sette 1 Bars trykk, lekkasje synes ganske kjapt om det er en stor sprikk i systemet.  

 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var liksom det, med så mye sprut og væske som forsvinner så skulle en jo kunne se det lett, men ser ingenting. 

Jeg får lage til noe trykktesting med 1 bar å se on jeg ser noe.

takk for alle gode tips! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk laget meg noe test system så ble lekkasjen hakket større.. 

feilen var i agr kjøler. Sprukket i feste anordningen til en slange. IMG_0254.thumb.JPG.220b0447061c5b9d80acbd1af1bf0fc3.JPG

så nå kan jeg ikke kjøre bilen vekk engang, prøve å dytte den ut på parkeringsplassen her på jobb. Så får jeg håpe bavaria har på lager (tviler) :-(  GS har på lager, så får ta noen tlf å se om jeg kan få delen samme dag! 

Takk for nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...