Gå til innhold

Spørsmål vedr. bilselger yrket.


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, til dere som er eller kjenner en bilselger der ute på for eks jæger eller Bavaria.

Går å tenker på å bytte beite og bilselger gjerne for Bmw å kunne jobbe med lidenskapen høres OK + ut.

Så endel spørsmål; Hvilke formelle krav er der til utdanning bakgrunn ect?

Lønnsnivå? Kommisjon?

Stabil jobb? Vanskelig å finne en slik stilling? 

Ser endel av selgerene kjører rundt i noen nokså fete biler i privat sammenheng. Regner med en skal selge bra for å ha råd til en ny M3 som selger, så hvilke ordninger er det bransjen opererer med her som gjør at selgerne kan kjøre rundt i slike doninger?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer forsøk på svar fra en som ikke er bilselger og aldri kunne tenke seg å bli det:

1) Jeg tipper det ikke er noen formelle krav for å bli bilselger. Det vil antakelig lønne seg å ha en brukbar karakterutskrift fra videregående skole, og selger-erfaring er antakelig veldig bra. Det skal nok mye til å slippes løs på utstillingsgulvet hos en BMW-forhandler med null salgserfaring, og det kan derfor kanskje lønne seg å starte hos et annet, mindre prestisjetungt bilmerke først, eventuelt starte med salg innen en annen bransje, for så å søke seg over til BMW med noen år på baken. En annen innfallsvinkel til å bli BMW-selger kan være å starte som mekaniker, for så å flytte over i salgsavdelingen etter hvert. Det krever selvfølgelig at du kan dokumentere relevant utdanning/erfaring.

2) Jeg tipper du får en relativt lav grunnlønn, og at mye av inntekten kommer fra provisjon av egne salg.

3) Dersom du har salgs-talent, leverer ihht. salgsmål og trives med bilsalg, så vil en slik jobb være så stabil du vil. The sky is the limit...

4) Slik jeg har forstått at det fungerer hos min lokale BMW-forhandler (Bilia Drammen), så kan selgerne disponere demobiler til/fra jobb og på fritiden. De oppfordres til å kjøre ulike BMW-modeller for å opparbeide seg så mye egen erfaring som mulig med styrkene/kvalitetene til de ulike modellene. Jeg tviler på at mange BMW-selgere eier sin egen M3... men dersom du skulle ønske å realisere dette, vil jeg tro du får kjøpe bil til kostpris fra BMW Norge.

Her er linker til rekrutterings-sidene til noen av BMW-forhandlerne i Norge:

https://www.bilia.no/jobbe-hos-bilia/
http://bavaria.no/jobb/
http://jaegersentrum.no/karriere

Du kan også forsøke BMW Norge, men da blir det nok ikke direkte salg til sluttkunde, pluss at du mest sannsynlig må ha base på Østlandet (jeg tolker innlegget ditt slik at du holder til på Vestlandet et sted):

http://karriere.bmw.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompiss hadde tre år på BI før han ble selger for Bilia. 

Det viktigste for en selger er uansett personlig egnethet, og det kan ikke læres på skolen.

Vil du bli bilselger, antar jeg at det er lettere å bli selger for en bruktbilsjappe. Å være selger i et konsern kan være temmelig frustrerende fordi stillingen er så låst i forhold til hva du kan påvirke. Er du som meg, er frihet viktigere enn å ha et kult navn på visittkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du anlegge en passende pornostjerne bart, deretter må du gre håret bakover bruk gjerne motorolje for å få sleiken til å sitte. Så drar du ned på Fretex og finner en umorderne dress billig og brukt. Da skulle du være klar

27e50d3.jpg

He he bare tuller. Det beste vil nok være å ta kontakt med bedriftene du ønsker å jobbe for. Det er mulig at de har en form for rekruteringsprogram. Uansett du vil nok ikke slippe til som bilselger med en gang. Du vil måtte regne med både læretid og gå gradene fra bunnen av. Det kan godt være at du finner ut at du rett og slett ikke egner deg som bilslger. Men for all del lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, t06afre skrev:

Først må du anlegge en passende pornostjerne bart, deretter må du gre håret bakover bruk gjerne motorolje for å få sleiken til å sitte. Så drar du ned på Fretex og finner en umorderne dress billig og brukt. Da skulle du være klar

27e50d3.jpg

He he bare tuller. Det beste vil nok være å ta kontakt med bedriftene du ønsker å jobbe for. Det er mulig at de har en form for rekruteringsprogram. Uansett du vil nok ikke slippe til som bilselger med en gang. Du vil måtte regne med både læretid og gå gradene fra bunnen av. Det kan godt være at du finner ut at du rett og slett ikke egner deg som bilslger. Men for all del lykke til

Hehe, heter jo pornstache ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... jeg har i løpet av ganske mange år og ganske mange biler møtt alle typer av bilselgere. De beste (slik jeg oppfatter det) har jeg møtt hos BMW, Peugeot og faktisk Audi (som jeg aldri har hatt). Noen bilselgere er alt for pågående og går frem som om de skulle selge vaskemaskiner på Elkjøp. Andre bilselgere er mer rolige og sofistikerte i tilnærmingen. Bilselgere er like så forskjellige som kundene er, men det er etter min mening viktig at kjemien stemmer sånn nogenlunde. Det å være en menneskekjenner er derfor ikke så dumt hvis man vil selge nye biler hos f.eks BMW.

I tillegg er det naturligvis viktig å ha salgskunnskap, salgsevner og litt teknisk kunnskap. Jeg tenker ikke teknisk kunnskap på mekanikernivå, men man bør kunne det som står i salgsbrosjyrene for de enkelte modellene. Det er også viktig å ha litt personlig erfaring med de enkelte bilmodellene og spesielt når det handler om bilmerker som f.eks BMW der mange har et lidenskapelig forhold til bilmerket. Ingen forventer at du som bilselger kan alt om bilene og det er bedre å søke hjelp (kollega, internett etc.) enn å spille smart overfor kundene. Det kan kanskje gå i en periode, men over tid straffer det seg helt sikkert.

Jeg har møtt glimrende bilselgere som noen år senere har blitt salgssjefer for nye biler og sogar direktør for et større bilkonsern i Oslo. Er man av den rette støpningen kan man nå langt også som bilselger. For noen år siden var det ingen formelle krav til å bli bilselger, men idag tror jeg at ihvertfall de større bilforhandlerne har visse formelle krav som f.eks vidergående utdannelse og dokumentert salgserfaring på et litt høyere nivå. Det er etterhvertt mange salgsformer og investeringsalternativer når det gjelder biler så man skal vite hva som er opp og ned på det hele... også når det går fort i svingene og kundene har dårlig tid. Ikke alle egner seg like godt til denne delen av bilsalget.

Alder spiller forøvrig for min del ingen rolle. Jeg har møtt glimrende unge bilselgere og elendige eldre bilselgere (og visa versa). Jeg har også møtt utrolig flinke kvinnelige bilselgere samt folk som aldri burde ha vært bilsegere. Hos noen bilselgere går alt som på skinner (hurtig og effektivt), mens hos andre er alt vanskelig (til og med noe så enkelt som en prøvetur). Noen bilselgere er gjerrige til og med når det gjelder billige plastmatter til bilen, mens andre uten videre tilbyr ganske mye gratis og har gode tilbud på andre ting. Poenget her er å få slike ting med i kontrakten - ingen muntlige avtaler selv om bilselgeren er både sympatisk og hjelpsom i salgsøyeblikket. Jeg har møtt bilselgere som noen måneder senere har hatt en utrolig dårlig hukommelse, men jeg har også møtt bilselgere som har husket viktige detaljer vedr. mitt kundeforhold flere år senere... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, chrisen skrev:

Hei, til dere som er eller kjenner en bilselger der ute på for eks jæger eller Bavaria.Går å tenker på å bytte beite og bilselger gjerne for Bmw å kunne jobbe med lidenskapen høres OK + ut.Så endel spørsmål; Hvilke formelle krav er der til utdanning bakgrunn ect?

Det viktigste for de fleste bilforhandlere vil nok være at du har dokumenterte resultater vedrørende salg. Da har du bevist at du er den rette typen som kan levere - det er ganske risikabelt å ansette en person uten erfaring til et viktig/krevende salgsstilling. Jeg ville startet lavere - forhøre deg hos mindre bruktbilforhandlere og hos mindre ettertraktede bilmerker, for så å eventuelt søke deg mot BMW etter at du har fått mer erfaring og faktisk bevist hva du kan. 

Du kan også gjøre det bra som selger i en annen bransje for så å søke deg mot bilbransjen. Det er vanskeligere å slippe inn da pga manglende bransjeerfaring, men ikke umulig. Jeg vet faktisk om en budbilsjåfør som ble ansatt som selger i Bilia - dog holdt ikke dette så lenge og personen var den første som måtte gå når de nedbemannet.  Mitt inntrykk av bilselgere er at få av de har en genuin interesse og kjærlighet for bil. Det virker som mange like gjerne kunne solgt hvitevarer eller leiligheter, og at yrket deres bare er en jobb og ikke en lidenskap.

Lønn er som regel "lav" med dertil høyere provisjon for å motivere. En bekjent av meg med middelmådige resultater fra vgs har gjort det ganske bra og tjent mye penger over flere år. Det negative med bransjen er at den er følsom for dårlige økonomiske tider, så det er veldig lett å miste jobben på tross av gode personlige resultater hvis tidene er dårlige - dette skjedde under forrige finanskrise. Så hvis du ser etter en stabil og trygg jobb er det kanskje ikke noe for deg. Det er ganske normalt at bilselgere hopper fra arbeidsgiver til arbeidsgiver annethvert år.

Som nevnt kjører selgerne oftest demobiler og eier sjelden det de kjører selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del bilselgere og det er ett par ting de gjentar. Du må veldig ofte jobbe lørdager, noe som blir ganske kjipt i lengden.

enkelte kunder ringer deg året rundt, selv seint juleaften ringer de fordi de har ett eller annet problem.

penger, han som selger mest mercedes i Norge ligger på ca 800 i året. 

Så lønnsmessig så skal du være blandt de beste for å tjene bra med penger. Veldig mange kommer fra andre salgsyrker og prøver en stund før de går tilbake. Om det er lørdager, press på antall biler solgt i året eller maset vet jeg ikke helt, men veldig mange gir seg etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det viktigste man har som selger, er motivasjon. Selvsagt blir man "motivert" av provisjon og det er gøyere å kunne si at man selger et merke som er mer forbundet med status, men man trenger også en indre motivasjon. Blir du motivert av å stadig vite om det nyeste og beste innen bil? Liker du å holde deg oppdatert på nyheter innen bilverden? Hvordan er forholdet ditt til krevende mennesker? Hva syns du om mennesker som ikke har peiling på hva de snakker om?

Mitt poeng er, at det er innstillingen din til de kjedelige kundene og arbeidsoppgavene som avgjør om du trives i jobben eller ikke. Jeg syns det er kjekt med salg, men foretrekker at jeg kan gjøre annet i 90% av tiden, at jobben er mer variert, og at jeg ikke trenger å være "på topp" hele tiden. Å være selger og humørsyk feks, fungerer ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...