Gå til innhold

E34 525i blir 544i


Zeveren
 Share

Anbefalte innlegg

Grarulerer med motor og ikke minst den turen var nok gøy og sikkert litt utfordrende mtp vind osv .😊

Men et artig reisebrev ble det for oss og et minne rikere for dere som tok turen .

Nå må det vel bli bra her vel med bilen .😊🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si hva vestlendingen i meg tenkte om sørlendingene kvelden før når du sa du skulle opp over uten å ha sjekket værmeldingen. 😅 Men nå har du motor på plass, så da slipper du å tenke noe mer på det. 🙂👌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2024 den 8.19, Rune-K skrev:

Du har en ledning til viskermotoren som skal ha spenning hele tiden selv om bryteren er av, det er for at motoren skal ha strøm så den går tilbake i parkposisjon. Jeg husker ikke ledningsfargen på den men hvis du sjekker alle ledningene med bryteren av så bør du finne den riktige. Hvis du har 0 volt på alle ledningene så må du sjekke koblingsskjema ellers er det innvendig feil i motoren.

Får ikke strøm på noen av de, den ene ledninga kommer direkte fra General module, regner med det er den som skal styre hvor park er. Mulig general module er gåen? Fikk spylermotoren til å funke, hadde blinkerspak med feil ledninger, sannsynligvis spak til nyere modell eller liknende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Grarulerer med motor og ikke minst den turen var nok gøy og sikkert litt utfordrende mtp vind osv .😊

Men et artig reisebrev ble det for oss og et minne rikere for dere som tok turen .

Nå må det vel bli bra her vel med bilen .😊🙏

Utfordrende ja, men gøyal tur! Fast turkompis så det er bare en fryd på tur med han 😁 satser på det blir maskin ja 🤘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

Skal ikke si hva vestlendingen i meg tenkte om sørlendingene kvelden før når du sa du skulle opp over uten å ha sjekket værmeldingen. 😅 Men nå har du motor på plass, så da slipper du å tenke noe mer på det. 🙂👌 

Hehe, vel vel. Kan si mye der 😂 sjekka værmeldinga men hadde allerede avtalt den helga og han skulle inn i forsvaret, så måtte bare satse! Gikk heldigvis ja, nå er det bare å skru 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zeveren skrev:

Får ikke strøm på noen av de, den ene ledninga kommer direkte fra General module, regner med det er den som skal styre hvor park er. Mulig general module er gåen? Fikk spylermotoren til å funke, hadde blinkerspak med feil ledninger, sannsynligvis spak til nyere modell eller liknende

Jeg skal sjekke litt skjemaer i kveld så kommer jeg tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok litt feil, det jeg beskrev var modellen uten de to boksene under baksetet.

Som du ser på skjemaet så blir alt styrt fra releboksen og general modul boksen. De to svarte med striper er de to hastighetene. Den brune er jord og den brune med striper er signal til general modulen at viskeren står i park stilling. Når motoren kommer i park stilling så mister pinne 22 på general modulen forbindelsen til jord og motoren stopper. Hvis denne pinnen ligger til konstant jord så vil ikke systemet finne parkstilling så sjekk dette. På den annen side hvis  bryteren i motoren ikke virker så vil nok viskeren stoppe helt vilkårlig.

Hvis du ikke får full fart på viskeren ville jeg sjekket bryteren og releboksen da denne funksjonen er koblet utenom general modulen. Ta opp boksen og sjekk for dårlige loddinger på releene.

00.thumb.png.6ba558117f665fb7632a612203ec3fa8.png01.thumb.png.9a41cdd6d9c82b513d95d88ceda569fe.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg tok litt feil, det jeg beskrev var modellen uten de to boksene under baksetet.

Som du ser på skjemaet så blir alt styrt fra releboksen og general modul boksen. De to svarte med striper er de to hastighetene. Den brune er jord og den brune med striper er signal til general modulen at viskeren står i park stilling. Når motoren kommer i park stilling så mister pinne 22 på general modulen forbindelsen til jord og motoren stopper. Hvis denne pinnen ligger til konstant jord så vil ikke systemet finne parkstilling så sjekk dette. På den annen side hvis  bryteren i motoren ikke virker så vil nok viskeren stoppe helt vilkårlig.

Hvis du ikke får full fart på viskeren ville jeg sjekket bryteren og releboksen da denne funksjonen er koblet utenom general modulen. Ta opp boksen og sjekk for dårlige loddinger på releene.

00.thumb.png.6ba558117f665fb7632a612203ec3fa8.png01.thumb.png.9a41cdd6d9c82b513d95d88ceda569fe.png

Full fart på visker funker, så den skal nok være fin. Det vil da si, når viskermotoren roteter til et visst punkt, så får pin 22 og jord kontakt? Er ikke noen sensorer eller slikt, alt er integrert i viskermotor? Så er ledningene og kontaktene og videre jeg må sjekke ikke ligger inntil jord og liknende? Altså br/gn/ge (brune grønn gul) som går fra generalmodulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, det er en mekanisk bryter integrert i viskermotoren.

Edit: Også pleier man og si at ledningen går fra viskermotoren og til grunnmodulen når signalet kommer fra motoren. På samme måten som at ledningen går fra speedometeret og til grunnmodulen når signalet kommer fra instrumentene.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Helt riktig, det er en mekanisk bryter integrert i viskermotoren.

Edit: Også pleier man og si at ledningen går fra viskermotoren og til grunnmodulen når signalet kommer fra motoren. På samme måten som at ledningen går fra speedometeret og til grunnmodulen når signalet kommer fra instrumentene.

Tusen takk, da ble jeg litt klokere! Videre feilsøking når eg kommer hjem. Og imorgen. Og dagen etter. Og dagen etter. Mye elektrisk igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bmwen har stått litt på vent denne uka da jeg er med på brøyting hvis det kniper, og traktoren er under kniven på alt på en gang (løs styring, ingen dieselmåler, tempmåler, turteller, lys kutta, kald kupé luft m.m) og ordna alt det ila. Uka. Blir mer penger av det til E34en, den er ikke lagt på hylla.

Holder på å tilpasse dører til El vindusheis, og det er et mareritt men det går. I mellomtiden, er ihvertfall alt bak lest opp på, koblet opp og funker. Et par gåene pærer men alt funker 😅 blir nok uten rutesenk.20240208_201817.thumb.jpg.78f25850ff5d96e71f61f8f31a0794b3.jpg

Håper å begynne til uka igjen, og blir ferdig med traktoren i helga 😅 gøy å brøyte da! God gammal fra 1989, riktig årtusen 🤘

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter enda et for langt opphold da det plutselig ble sveis, dynamoskifte og bremseskifte på en kundebil, er jeg forhåpentligvis igang igjen ila uka. Kundebil ferdig, nå må en fort sandblåse noe rust bak vindusrute på hverdagsvogna og få ny rute i den

20240311_163531.thumb.jpg.c107b02d4b2f45e26f0c9044d54a777b.jpg

Hverdagsvogna, E39 525d chippa og med mesteparten av utstyr 😁 kjørecomputer, svart skinn sportstoler, sportratt, svart taktrekk og luke osv. Fikk billig, under oppfiksing

20240311_173323.thumb.jpg.a953fb41125d2d07b189dd81b1481420.jpg

Sandblåser endelig oppe å gå, så nå kan det bli framgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Joda. Ble masse ekstra. Fiksa privatbil med ny rute I den, fikk ny kundebil samtidig som vi rydder og sjauer på gården. I dag fikk jeg endelig tid til å styre med E34en igjen 😅

Drøyer elektrisk en stund nå. Må få gang på resten av bilen og, og er nok lettere å feilsøke på resten når ting er mer koblet til. Meste er fungerende 😊

Begynte med motor. Nøkka av automatkassa, og så simmeringen på veiva er lekk. Godt kassa skulle av, irriterende lekkasje å ha20240414_152449.thumb.jpg.507994a17378426ef3e89360a5b976e0.jpg

20240414_152457.thumb.jpg.069b8b4b8ef2a154b5c0c73f5145b1be.jpg

Manuell kasse funnet, og begynte å se litt hva som må bestilles og ikke. Mye smått mangler 😅 skal ta en service altså olje, reimer (morkna), plugger, Toppdekselpakninger (ligger olje rundt plugger) og sikre Bolter til oljesila. Da satser jeg på denne går mange mil til 😁 og tåler litt bank

20240414_152502.thumb.jpg.d13e4f0bcf92f4ade7bfd295dc14d46e.jpg

20240414_162631.thumb.jpg.a381eac417de04ea2acf6b0fb96b523a.jpg

Motor satt på nymalt motorstativ, og står fint der til deler kommer.20240414_162613.thumb.jpg.6cd993c6a6df51b488fb4f869e7684c0.jpg

Heiv meg rundt på understell og. Sandblåste alt og grunna med 2k epoxy. Foringer og alt som er dårlig blir bytta, men mesteparten av foringer er nye og poly. 

20240414_211359.thumb.jpg.e0329d37f4d73866791f13234e20ca4b.jpg20240414_211346.thumb.jpg.bf8f98e6eba28ad0ad0bc93f38aaf93a.jpg

Fant ut at diffen min er fullstendig søppel 😅 tannhjul inni er merker i, man kjenner det "knekker" når en drar akslene rundt. Er åpen diff, men begge medbringerene går samme vei når jeg snurrer den mellomakselen sitter på. Så, enten blir det totaloverhaling (har ikke penger så det må drøyes), eller så blir det en ny 210. Lyst på en sperre, men de er dyre 😅

Et par bilder av verkstedet og. Drev på fra august til desember med isolering, ikke ferdig enda men nesten der! Grusen er der pga. Verkstedet er bygd på gammel platting, vi skal støpe på 20 nye cm med betong men ikke blitt gjort enda. Så den ligger der for å komme over ringmuren 😊 skal lage kjøreramper i alu, så jeg kan spa ut grusen.

20240414_182354.thumb.jpg.5c29bd9c06a5da1c50550a1e02ecde50.jpg20240414_211332.thumb.jpg.ba32e3807b5f4a98c7363774e6663e4c.jpg

 

 

20240414_182342.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...