Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått fingen ut og montert CIC-opplegget mitt. :)

For de som ikke helt er inne på dette er CIC den "nye" iDriven som kom på 2009-modeller, og erstattet den gamle helt.

Ble dessverre ikke så mange bilder, da dette igrunn er godt dokumentert andre steder rundtom (samt at jeg glemte meg litt ut..), men tok noen.

Slik var det før jeg begynte; 6,5" info-skjerm uten navigasjon og med standard "TV2 hjelper deg"-design, og en vanlig iDrive-kontroll med en knapp bak.

DSC05710kopi.jpg

...så begynte det:

Demontering av lister og gammelt utstyr gikk voldsomt greit, tok sikkert ikke mer enn en halvtime før alt var fjernet.

8168dc83.jpg

Det som derimot tok tid var demontering/montering av iDrive-kontrollen. Dette trodde jeg skulle være gjort på null komma niks, men den gang ei. Måtte løse hele midtkonsollen da alt dette selvfølgelig er festet fra undersiden. Det var uten tvil dette som tok lengst tid og var det verste med hele installeringen. Uansett, ny kontroll ble det. Her er også nytt "knappe"-deksel montert. Jeg kommer nok til å savne det lille opbevaringsrommet, men ikke så mye å gjøre med det nå. Beklager at bilen er veldig skitten, men dere får heller lukke øynene.

e82384a0.jpg

Begynner å ta form:

58b9aca9.jpg

Og sim-sala-bim:

8d478d50.jpg

Så var det den store finalen, var spent på om dette i det hele tatt virket.

39a23312.jpg

Noe det gjorde. :)

704ae03e.jpg

d9b9cd2a.jpg

Alt fungerte helt utmerket, ingen feilmeldinger eller noe som helst. Jeg kodet også dette inn i bilen, men jeg var kald og det var sent, så ble dårlig med bilder av det. Jeg har ikke kjøpt FSC-modul enda, så navigasjonen vil ikke fungere, men den fungerte faktisk første gang jeg startet opp, så alt av kart og slikt fungerer ihvertfall. :)

Totalt gikk det vel rundt 4-5 timer på dette, der minst to av de er dedikert til iDrive-kontrollen og en til leting av verktøy. Installasjonen var igrunn ganske enkel, men man må like slikt for å gjøre det mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende writeup, awt!

Et par spørsmål: Det dekselet du byttet ut der hvor det tidligere var oppbevaringsrom; Er det nødvendig? Jeg liker også godt oppbevaringsrommet på min..

Hva med dekselet rundt idrive-kontrolleren, byttet du ut det eller tilpasset du det gamle dekselet til den nye kontrolleren?

Kan du fortelle noe mer om FSC-modulen? Jeg har samme skjerm og enhet som deg, altså uten navi og med liten skjerm. Trenger man noen ekstra GPS-antenne etc til navi'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke bytte ut dekselet, men man mister uansett oppbevaringsrommet, da "computeren" ligger bak her. Jeg kjøpte nytt deksel i midtkonsollen, da listene jeg har er å få tak i med hull for den nye kontrollen, men det er fullt mulig å skjære ut selv også.

Disse systemene trenger noen aktiveringskoder for at navigering og stemmestyring skal fungere (litt på samme måte om med Microsoft Windows). Disse kodene kan man få kjøpt, men de som vet hvordan man legger de inn tar seg greit betalt for den jobben. Alternativet til dette er en emulator-sak som plugges i mellom signalkontakten og computeren.

Så lenge man ikke har navigasjon fra før, trenger man GPS-antenne ja. Jeg kjøpte en uoriginal beregnet for BMW på eBay og la denne under høyttalerdekselet i midten av dashbordet, da jeg ikke har noe der likevel. Originalt ligger vel disse i haifinnen, men ser ikke noe poeng i å demontere halve bilen for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen bil! Elsker fargen, og det gjorde seg virkelig med sorte nyrer. En av de peneste E61 jeg har sett, M-tech og facelift setter kronen på verket. Eneste som mangler nå er et hakk større felger, så du får bredere dekk. Det rigger godt, hvertfall på en stasjonsvogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, skulle så absolutt hatt både større og mindre kjedelige felger, men tviler på det blir med det første dessverre. Heldigvis så vet man jo aldri. :)

Litt CIC-leking, testet DVD-spilleren med Cars. :)

090e8bf1.jpg

aa3f9ebb.jpg

8236b060.jpg

Import av musikk fra USB som legges inn på en harddisk i bilen:

73c93b77.jpg

f8b57e6b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for mange spørsmål her, men er veldig nysgjerrig serru. :)

Hvordan var kodingen? Var det omfattende og vanskelig, eller gikk det greit?

Vet du hvordan det ligger ann med kartoppdateringer? Finnes det noe på piratbukta, eller må man kjøpe oppdateringer?

og enda et spørsmål: er det inenbygget bluetooth i den, slik at man kan bruke handsfree på mobilen (dersom man legger opp en mic, jeg har ikke blutooth i bilen min pr i dag)?

Sikler litt på en ferdig kodet sak på ebay til $2150 inkl navi aktivering, men er foreløpig ikke helt sikker, blir en del kr når mva kommer oppå. men er veeeldig fristet, og ble desto mer fristet av å lese denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...