Gå til innhold

Vurderer en BMW e61


Jackyboii
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til denne bilen her inne?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=105642969

Jeg er millimeter unna å kjøpe, men kan veldig lite om bil. Prøvd å sette meg inn i de viktigste tingene på forhånd, men det er så mye som kan være med disse bilene at jeg "glemte" jo halvparten når jeg først så på og prøvde bilen.

Sjekket panorama, var dugg, ba eier kjøre uten taktrekk videre hjem, får beskjed at alt var borte når han kom hjem 2 timer senere. Antydning til lekkasje? Eventuelt noe problem?

PDC knapp, men ikke pdc utstyr, han sa det ikke var satt inn, men syns det var merkelig siden det var en knapp der.

Ellers så bilen fin ut, fått nyoverhalt girkasse av team68 i august, regner med dette er legitte greier? Har aldri prøvekjørt andre e61 så har derfor ingen ting å referere til mtp automatkassa. Men den virket normal, ingen ulyder i alle fall.

Partikkelfilter glemte jeg å spørre om, er dette noe som er vanlig at må byttes? Står på autopower at det kan bli dyrt og ofte må byttes mellom 150k og 200k ?

 

Noe annet spessielt jeg burde spørre om og sjekke ut før jeg eventuelt slår til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn input på PDC. Den har sensorer i skjerm(du ser dem tydelig foran og bak) og som du sier, knapp innvendig. Da skjønner jeg ikke hva selger mener at det ikke er PDC-utstyr... Så dette burde du sjekke nøyere. Jeg fant VIN-nr på bilen via regnr. i annonse og derfor utstyrsliste. Den har S508A - Park Distance Control i lista.

Ellers så det for meg ut som en fin E61, ikke modellen jeg kan best om, men flere her kan det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Marius2002 skrev:

Bare sånn input på PDC. Den har sensorer i skjerm(du ser dem tydelig foran og bak) og som du sier, knapp innvendig. Da skjønner jeg ikke hva selger mener at det ikke er PDC-utstyr... Så dette burde du sjekke nøyere. Jeg fant VIN-nr på bilen via regnr. i annonse og derfor utstyrsliste. Den har S508A - Park Distance Control i lista.

Ellers så det for meg ut som en fin E61, ikke modellen jeg kan best om, men flere her kan det :)

Han sa det ikke var satt inn. Mulig jeg misforstod. Det jeg tror er at det har blitt røsket ut når det gikk i stykker i stedet for å bli fikset opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når man begynner å pirke, og vin.nr tilsier at den skal ha PDC, men bilen ikke har det...

Er vel ikke et glimrende utgangspunkt for å kjøpe en ny bil. Jeg syns det var litt billig også, men kanskje det bare er meg? Uansett hva, ikke stress med å kjøpe, det kommer alltids en bil til. Sjekk denne grundig for å berolige magefølelsen. Lykke til!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid e61 nå i to år og er storfornøyd.

Men som det nevnes sjekk ut vann i reservehjulsbrønn og at takluke fungerer skikkelig.

Det med dugg på soltak ,er vanlig på denne tiden og ikke farlig.

Har det selv av og til og dette pga temp forskjeller ute og inne .Min er 100 % tett.

Sjekk ut luftfjærer bak og kompressor systemet til dette.

Kabler bak til viskere osv er og en gjenganger.

Som sagt en kjempebil som kan vare i mange år med rett bruk.

Får ikke åpnet link på bil ,så ser den ikke.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnkode: 105642969

Har lagt den litt fra meg nå egentlig, var endel ting pluss ikke god magefølelse på den.

Men dere som kan litt, er det stor forskjell på kraften i motoren på 520d og 525d? Har hovedsakelig sett på rekkesekseren pga kraft, men ser de har like mye hestekrefter ca. Går 4cyl like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste argument for å kjøpe 4 cyl er at prisen kan være noe lavere.

 

Kanskje 4 cyl bruker litt mindre diesel. Forbruket på min 525xd lå på 0,67 så jeg tviler på at 520 bruker så mye mindre så det er noe å tjene på det heller.

6 cyl pleier også å være bedre utstyrt enn 4 cyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jackyboii skrev:

finnkode: 105642969

Har lagt den litt fra meg nå egentlig, var endel ting pluss ikke god magefølelse på den.

Men dere som kan litt, er det stor forskjell på kraften i motoren på 520d og 525d? Har hovedsakelig sett på rekkesekseren pga kraft, men ser de har like mye hestekrefter ca. Går 4cyl like bra?

Har hatt en 09’ 520dat. Dette er N47 motoren, registeras er vel stikkordet her, den er gjerrig og har brukbar effekt. Men er raklete og lite harmonisk. Liten tvil om at i6 dieselen N57 langt er å foretrekke. Disse er ikke feilfrie, men bedre. Men vanskelig å få et problemfritt bilhold med en 5 serie som har noen år på baken. Finn en bil med fin balanse mtp km, vedlikehold og tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en bil med M57 dieselsekser, har hatt denne motoren selv og det er definnetiv noe av det bedre BMW har laget. Følg service intervall og du kan sove veldig godt om natta. Problemet med E60/61 er ikke at de har masse dyre feil, de barnesykdommene de hadde er for langs rettet opp i. Problemet er at de nå har blitt billige, slik at alle slags folk kan kjøpe dem. Dette er biler som krever litt vedlikehold, men får dem de så fungerer de prikkfritt og du får rett og slett enormt mye bil for pengene. Dessverre så er det mange som har råd til disse bilene men som ikke har råd til å vedlikeholde dem slik de skal. Da har du problemer og dyrt bilhold. Finn for Gud skyld en ryddig bil, med få men voksene eiere. Da har du en god bil 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...