andersab Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 Jeg ble «lykkelig» eier av en 2015 520D i forrige uke... I dag var det kaldt, ca -15. Webasto sto på ca 20 minutter før jeg skulle dra. Når jeg trykket startknappen kom det først melding om gløding, så skjedde det ingenting. Kom melding i displayet om «feil på starter/tenning, kontakt BMW». Prøvde gjentatte ganger uten hell. Ventet så 2-3 minutter og prøvde igjen, så startet den problemfritt. På vei hjem fra jobb igjen skjedde det samme... Har noen vært borti dette? Mistenker selvsagt batteri, men Webastoen skal vel skru seg av selv hvis det er lavt. Jeg hadde også en times kjøretur kvelden før, så den bør ha ladet godt. Samtidig var det ingen andre indikasjoner på batteri, og når starteren startet hørtes det ut som normalt. Bør det ikke komme melding om batteri er svakt? Har satt den på lading i garasjen nå over natten, så får jeg se i morgen. Hvis det er batteriet, er det en garantisak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 (endret) Webasto er strømsluker deluxe, og kan godt ta knekken på et batteri. Kjenner flere som har fått ødelagt batteriet fordi webastoen brukes mer enn bilen klarer og lade. Er du heldig får du dekket nytt batteri på garanti, men kjøpte du bilen privat eller hos forhandler? Er nemlig enklere å benytte seg av reklamasjonsretten mot firma enn privat. Endret Februar 5, 2018 av Eivind320x Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 Vinterhalvåret pleier jeg å lade batteriet en til to ganger i måneden, pga webasto bruk, men jeg kjører ikke så langt hver gang. De sier vel at går webasto x antall minutter bør bilen kjøres like lenge som minimum. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersab Skrevet Februar 5, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2018 Bør man ikke få varsel om at batteriet er dårlig? Gi jo varsel om hva som helst annet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 1 time siden, Maxmek skrev: Vinterhalvåret pleier jeg å lade batteriet en til to ganger i måneden, pga webasto bruk, men jeg kjører ikke så langt hver gang. De sier vel at går webasto x antall minutter bør bilen kjøres like lenge som minimum. Har også hørt det samme angående webasto, men trudde det også handlet om at den skulle få brenne seg ren. Er usikker på om bilen er utstyrt med batteri varsel slik som du beskriver det, men BMW verkstedet har utstyr for og kunne teste om batteriet har tatt kveld. Dette kunne uansett ikke ha skjedd på ei uke, slik at du burde få dette dekket av tidligere eier eller forhandler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 (endret) Biler som har Webasto har en innebygd sperre fra å starte når batterispenning er under ca. 11.3 volt. Dette for å sikre at det er nok til å starte bilen. Endret Februar 5, 2018 av Ampera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 Min gamle 2011 modell hadde samme greia dagen jeg skulle bytte den inn i x5n. Webastoen stod og gikk og jeg skulle starte, ikke sjangs. Med kabler og hjelp fra svigers Skoda fikk vi den i gang. Normalt så sa den i fra hvis batteriet falt under en grense, men tydeligvis ikke alltid. Vi hadde da kjørt ti mil dagen i forveien, men det var nesten -20ute. lade batteriet med jevne mellomrom er nok viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersab Skrevet Februar 5, 2018 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2018 flobben; det hørtes pinlig nøyaktig ut som mitt tilfelle. Webastoen gikk når jeg skulle starte og når jeg tenker meg om var det nok etter den stoppet at jeg til slutt fikk startet... Tyder på batteri, selv om jeg synes det er rart det ikke er varslet. Handlet bilen på Bilia for en uke siden, så jeg får grine meg til nytt batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 Det er jo ganske sikkert ikke defekt batteri allerede så tidlig. Husk at et batteri som er 100% i 20 grader kun har 20% igjen ved -40. Jeg pleier å ha mine batteri i ca 8-10 år. Passer på å lade et par ganger i mnd i vinterhalvåret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå