Gå til innhold

Norbakken's E23 728i


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

Det er et kraftig varmeapparat ja. Nærmere 7Kw. 

Jeg skal undersøke litt på ledningsnettet om det ser kurant ut og koble det tilbake til originalt igjen. De har loddet om noen ledninger. Kommer tilbake til deg. Du skal vel ikke bytte det med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Det er et kraftig varmeapparat ja. Nærmere 7Kw. 

Jeg skal undersøke litt på ledningsnettet om det ser kurant ut og koble det tilbake til originalt igjen. De har loddet om noen ledninger. Kommer tilbake til deg. Du skal vel ikke bytte det med det samme.

Hehe, nei, ingen hast! Akkurat nå gjør jeg så lite som mulig ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å følge "old silver" videre i livet her! Som sagt, glad denne havnet i rette hender. Bilen har en litt spesiell historie.

Første eier var en mann i Mosjøen, som kjøpte den ny i 1983, mener at han var tysk, eller hadde tysk familie. En av grunnene til den høye km. Standen er at han jevnlig kjørte til Tyskland med bilen! Han hadde bilen fra 1983 til 2005-2006. 

Da var det en annen tysker, bosatt i Mo i Rana, som tok bilen i innbytte. Han solgte den like etterpå (2006) til en annen mann i Mo i Rana. 

Jeg, som dere kanskje forstår, er fra og bor i Mo i Rana. Jeg husker godt denne bilen fra over 12 år siden, da eieren bodde like ved der jeg bor. Han brukte bilen hver dag, kjørte overalt, fra ferieturer med familien til enkle butikkturer daglig. Jeg husker spesielt en periode da han skulle foliere bilen. Han folierte deler av bilen i blå kromfolie.. 🙈 Dette varte heldigvis ikke så lenge..

Da jeg ifjor høst fikk nyss i at han vurderte å selge den, tok jeg turen innom han. Vi ble enige om pris og bilen ble min 😀 Han hadde da eid bilen fra 2006 til 2017. 

Planen min var å få en fin bruksveteran av den, men etterhvert innså jeg at jeg ikke kom til å få tid til å gjøre denne ferdig i nær framtid, da jeg holder på med 2 prosjekter allerede.. 

Lykke til, Einar! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at du hadde hele historien på bilen Egil, kjempegøy å lese! Forstår at han som hadde bilen før deg hadde ulike planer og interesser, har allerede fjernet en del av påfunnene hans :P Men bilen har hatt få eiere på sine 35 år, og ingenting er bedre enn at en bil brukes! 

Nå skal den få stå til det blir varmere i været, driver og handler inn ymse deler som skal på eller byttes, og så er målet å få den EU i løpet av året :) 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte å komme med en liten dele-update.
Bilen har for det meste stått i ro etter at jeg hentet den, men fredag måtte jeg flytte den og selvfølgelig ville den ikke starte. Eller, den fyrer, men vil ikke gå. Høres ut som den ikke tenner på alle sylindre, godt kombinert med falskluft og sikkert andre ting også. Løsningen ble å dra den igang, da hadde den liksom ikke noe valg, men når den først fyrer så går den som en klokke! 

I dag har jeg sendt bestillinger både til GS og Koed på endel deler, både smått og stort. Men jeg mangler litt i interiøret og tenkte å høre om kanskje dere har noe liggende?

Jeg skulle gjerne hatt nakkestøtter til baksetet - det ser ut til at de har vært der en gang...

C26C7C96-4307-4722-BB78-B441ED1D6455_zps

A27A4085-D655-4D26-A4FC-841ECECF828D_zps

Dekselet rundt håndbrekket er knekt i festene

7B451BC1-E4E5-4903-9D41-D9B8144EEF8A_zps

Og så lurer jeg på om noen har erfaring med å bytte skummet i setene? Førersetet er veldig nedsittet, men forholdsvis helt og pent i trekket - noen erfaringer?

DE2C03B5-0213-4E1C-9E98-3B8D92215D9C_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første pakke på plass, klarer nesten ikke vente med å skru :P Har et par til på vei, mye småting, men alt er viktig for helheten til slutt. 

8B8EAC0C-4B86-494A-A65E-FFB22AE95C44.jpeg

Og så må jeg ha ny girkule, men har på en måte litt lyst på trekule og treratt... altfor dyrt foreløpig, så hvis noen har en original kule fra e23/e28 så er det bare å rope ut... 

291586B5-E774-4533-B988-7DF88674E81F.jpeg

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott klassiker 😀 Det er biler som dette det er viktig å ta vare på, hverdagsheltene med god historikk og mengder med sjarm. E23 har gått litt under radaren siden den fikk veteranstatus, ser ut som det begynner å gi seg nå heldigvis. 

Det skal bli hyggelig å følge med her, ser ut som denne har havnet i gode hender 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endelig begynner våren å få fotfeste og det er humant å jobbe litt ute igjen. Har ikke gjort noe særlig med 7’ern enda, bare handla litt deler i ny og ne. I fjor fikk jeg derimot kasta etter meg noen originale e38-felger, noe som kom godt med når denne havna på gårdsplassen. Syns resultatet ble ganske så greit og plutselig ble den litt mer presentabel 😎

 

D09398AF-1660-4B00-9B88-CE11E301428D.jpeg

56B46DA4-A010-427F-AABE-ADD0874F8FE9.jpeg

05E460F0-4679-48EE-AEA6-585CE2078E9A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det endelig duket for litt skruing på 7’ern! Byttet viskosevifte, tre små slanger i innsuget (i håp om bedre tomgang), og reparerte et knekt returrør mellom radiatoren og ekspansjonstanken. 

Tomgangen på kald motor ble betydelig bedre etter utskiftingen av slangene, men på varm motor jager den fortsatt såpass mye at den stopper... Forslag? 🤔

Så var det tid for lys! Da jeg kjøpte bilen var det heller dårlig med den slags, og mangellappen på EU bekreftet dette. Etter litt feilsøking fant jeg en gåen sikring, og til min store glede lyste det både her og der etter at denne ble byttet. Litt kjipt at jeg overså den når jeg henta bilen, da hadde jeg ikke trengt å kjøre Mo i Rana - Oslo uten dashbordbelysning... jaja 🙄

Nå er det kun ryggelysene som ikke funker, mistenker kontakten på girkassa(?). 

I tillegg mangler jeg bagasjeromslys og kupélys..., men lys i panseret har jeg 😎 

 

0B05CC9F-C6E5-4363-BDD3-43AADDA79FE9.jpeg

048870F6-4D5D-4A69-9F5C-30F8A31590C8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin samling av BMW-er du har fått! E28-en din så fin ut da jeg møtte på deg i Bjørkelangen i fjor sommer. Du hadde ikke tilfeldigvis denne på prøveskilter på Rena leir denne uka? Mener å huske at du jobber i Forsvaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Eselfjes skrev:

Fin samling av BMW-er du har fått! E28-en din så fin ut da jeg møtte på deg i Bjørkelangen i fjor sommer. Du hadde ikke tilfeldigvis denne på prøveskilter på Rena leir denne uka? Mener å huske at du jobber i Forsvaret :)

Takk for det! De er ikke akkurat i utstillingsstand noen av dem, men E28’n brukes hver dag nå og ser ut til å trives med det 😊

Ikke vært på Rena på en stund nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan likeså godt skaffe deg koblingsskjema med det samme hvis du sliter med det elektriske. Søk på E23 ETM så finner du det lett. Det er detaljforskjeller på det du finner da de som regel er til US modeller. Spesielt lysene og varmeapparatet er det litt forskjell på men ikke værre enn at du kan finne ut av det.

Jeg sjekket også ut det panelet til varmeapparatet jeg har liggende og det er lett og få ledningene originalt igjen på det. Det kan du få kjøpt til en ikke så halvgal pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...