Gå til innhold

F10 525d #Alpinweiss 3 & E61 525i #Titanium Grey II [Update 2026, 10 år med F10!]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fine oppdateringer Armin :) såg ut som en herlig ferie både i utland og innland med mange nye minner skapt. Når jeg ser den naturen kunne jeg godt tenkt meg å feriert i Makedonia.

Hva F10 angår, planlegger du registerjobb etterhvert, preventivt?

I forhold til siste bilde, er det garantijobber? 

Skrevet (endret)
52 minutter siden, papertiger skrev:

Fine oppdateringer Armin :) såg ut som en herlig ferie både i utland og innland med mange nye minner skapt. Når jeg ser den naturen kunne jeg godt tenkt meg å feriert i Makedonia.

Absolutt å anbefale for folk som er glade i å feriere ute i det frie landskap, og billig er det også:) Kort avstand til hav (Albania/Hellas) hvis man ønsker en mer typisk "syden ferie".

Om jeg kan komme med en anbefaling, så vil det være å muligens reise tidlig juli, evnt sent juni. Fra og med midten av juli til omtrent midten av august er det heftig trykk fra diasporabefolkningen. Folk fra Sveits, Tyskland og Italia ferierer noe senere enn oss fra Skandinavia. Det merkes spesielt på trafikken i de mindre byene, samt grenseovergangene, men du verden for en stemning det er også når det samles så mye folk. Opplever at byen "våkner opp" med skikkelig sommer vibe, på godt og vondt. 

Hva F10 angår, planlegger du registerjobb etterhvert, preventivt?

Egentlig ja. Føler jeg ikke vil pushe det noe mer enn 200 000 km, men begynner jeg å høre skumle lyder før det, blir det selvfølgelig gjort ASAP. Er per nå ikke bekymret av flere grunner egentlig:

- Har hatt bilen siden 53800 km/4 år gammel, og foruten de to første oljeskiftene sine, har den aldri gått mer enn 10 000/1 år mellom oljeskift. Sånn sett har jeg fått muligheten til å faktisk utføre litt ekte "føre-var" vedlikehold ettersom den kom i henda mine tidlig. I motsetning til de Finn annonsene man ser hvor folk skryter av de maks har kjørt 10 000 på oljeskiftene, men er eier nummer 9 og bilen har de første 150-200 000 km kjørt på ymse intervaller 😅

- Bytta til siste (den gangen da) oppgraderte øvre kjedestrammer på c.a 80 000 km. Den nye var merkbart lenger, og vil i utgangspunktet kunne korrigere noe mer på kjedestrekket før det blir helt slakt. Utifra hva man ser på nett, så er det oftest øvre kjede som ryker tvers av, eller blir ekstremt slakk. Hender naturligvis at midtre kjede fra veiva til HT.pumpen også ryker, men denne skal utifra hva jeg vet være litt mer beefy enn den øvre som går til kamdrevet. 

- Auto Start/Stop vært kodet default av siden jeg kan huske. Kan sikkert telle med en hånd hvor mange ganger det har blitt brukt ila 10 år eierskap. 

- Hyppig bruk av motorvarmer på vinterstid ser jeg også for meg har vært veldig behjelpelig. Sist jeg sjekket øvre kjede var da toppdekselet ble demontert sammen med HT.pumpe havariet. Da var vel bilen kjørt c.a 133' og det var ingen antydning til at registerkjede burde byttes. 

Iforhold til siste bilde, er det garantijobber?

Akkurat det bildet der er teknisk sett mer en reklamasjonssak siden bilen er kjørt over 100k km, men fortsatt under 5 år gammel. I dette tilfellet har det havnet kjølevann i motoren bak og ført til sporadiske feilmeldinger på isolasjonsfeil i motor. Det er derfor det er utrolig viktig å følge intervall på servicene på E tron, og kanskje til og med på eget initiativ tømme den kjølevæskebeholderen bak selv tidligere enn de 30'km/2 år som er intervallene. Denne bilen var overkjørt service med over 7000 km, men fikk fortsatt dekket det som "garanti". 

Verdt å merke at motor bak nå har goodwilløsning fra Audi, gitt at man har et godt forhold til forhandler. Man betaler vel 10% egenandel og så blir resten av regningen fordelt mellom forhandler/importør/fabrikk. Dette gjelder vel og merke kun motor bak enn så lenge meg bekjent, men det er vel også den som er mest kjent for å gi innhugg i familieøkonomien. Og akkurat pga goodwill ordningen, så er det mye motorer bak om dagen som skiftes. Opplever flere biler som kommer inn for service eller noe helt annet, og uten at kunden har lagt merke til det, så er det en påbegynt ulyd fra motor bak. Da er det bare å være grei å legge inn notat på det, informere kunden og sende goodwill søknad og planlegge arbeidet :)

Endret av ///M-ini95
Skrevet

Ellers kan jeg skyte inn denne videosnutten fra min favoritt restaurant så langt. Ikke nødvendigvis fordi maten er så god, men fordi man kan mette øya med mye smågodt for oss som er perverst glad i eldre oljelekkende BMW'er 🥰

Hadde jeg våknet opp millionær imorgen, så hadde ikke en ny superbil stått på listen. En garasje lik dette her hadde blitt realisert asap!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...