Gerttt Skrevet Mars 1, 2018 Share Skrevet Mars 1, 2018 (endret) Velkommen til min prosjekttråd. Har hatt mange e36'er og har alltid holdt meg generelt til 3-serier. Godt å kunne endelig prøve noe nytt! Hvorfor står det vol2 i tittelen? Grunnen til det er at dette prosjektet handler om to biler. Jeg kjøpte i all hast en e34 530i (M60) etter å ha raset motoren i min Nissan S14. Planen var å skaffe en bil som var på skilter og hadde nok effekt for litt hjulspinn. Den e34'n jeg kjøpte er en original 530i med M60B30 og manuell 5trinns kasse. Utstyrt med diffbrems fra fabrikken! Understellet var sliten, orignal dempre og fjærer ga den en følelse av en veldig sliten bil. Men alt i alt meget god potensiale for en kul ''daily'' som spinner lett. Meget god for rust også. Bestemte meg for å ikke bruke bilen på vinteren. Olje i girkasse og diffen ble skiftet. Jon som hadde overhalt hele forstillingen sin hadde noen brukte bærearmer og slikt liggende. Forstillingen var veldig sliten og for å spare litt penger brukte jeg Jon sin gamle forstilling. Etter å ha kjøpt to biler ganske kjapt gjorde det noe vanskelig for lommeboken. (S14 og 530) TA-Technix dempere og fjærer ble kjøpt som da senket 60/40. Bilen ble mye mye bedre, bare at den dårlige kvaliteten var veldig kjennbart. Hadde også M5 felger liggende. Bare en uke eller to senere sendte jeg en stor bestilling til Koed. M60B40 motor fra E32 Slipesett til motor ny klutch plugger olje og drivstoff filter utvendig lister til alle dørene og masse annet småtteri som jeg ikke husker lenger. Rett etter at motoren og alt av deler hadde kommet frem skjedde det en stygg ulykke i Opera tunnelen i Oslo. En varebil og en Honda Suv bak meg følgte ikke med i trafikken. Jeg stod helt stille når Honda'en bak meg bremset hardt. Han traff litt av bak fangeren, liten skade. Mens han med varebilen bremset aldri og traff Honda'en i ca. 80kmh. Jeg traff bilen foran meg pga. varebilen. Jeg stod helt stille da det var mye kø, rett før avkjøringen til Ryen. Det gikk bra med alle involverte. Ingen store personskader. Bilen hadde for store skader for å kunne reddes. Skjermene bak hadde bøyd seg utover. Bakdørene kunne ikke åpnes. Ingen lekkasjer, drivstofftanken var også hel men veldig bøyd. Alt jeg hadde igjen var en VW Caddy, Nissan S14 med ødelagt motor og nå en e34 jeg hadde kjøpt knapt for 1mnd. siden. Og ikke minst alle delene som nylig hadde ankommet fra Koed. Jeg og Jon brukte masse tid på 530'n. Jobbet litt og litt hver kveld. Alt jobben var bortkastet og motivasjonen mistet. Vi begynte med å rengjøre motoren (b40) Begynte også å lete etter ny e34. Tanken om å bare selge alt var for kjedelig. Det tok 8 uker før jeg fikk forsikrings oppgjøret og selve ''vrakbilen'' tilbake igjen. Vi begynte med å demontere alle delene. Tanken var å ta vare på alt som hadde noe verdi eller var vanskelig å få tak i. Den bilen var så god for rust. Se på gulvet! For å oppsummere. Vi brukte en hel vinter på S14, den døde etter en drøy måned. Motoren var sliten da jeg kjøpte den. E34'n (vrakbilen), måtte vrakes etter en drøy måned. Jeg måtte bare innrømme til meg selv at denne sommeren blir det ikke noe sommerbil. En kompis av meg hadde en E34 530iA touring som hadde stått stille i ca. 3år. Bilen manglet motor da Jon lånte den for sitt eget prosjekt. Bilen er også Tysk registrert. Det er lite rust på den og forrige eier i Tyskland hadde tatt godt vare på bilen sin. I den situasjonen jeg var i burde jeg egentlig holdt meg langt unna fra en uregistrert bil uten motor. Vi begynte med å rengjøre bilen. Den hadde stått lenge og trengte en del pleie. Første planen var å bestille time og vise bilen. Lang historie kort. Jeg ønsket å bygge om bilen med b40 motor og manuell drivverk. Man kan ikke ombygge eller søke før bilen er registrert i det Norske systemet. Bilen ble vist som rullende karosseri på Drøbak trafikkstasjon. Trafikkstasjonen i Drøbak var ikke samarbeidsvillige, heldigvis hadde jeg mye kontakt med Risløkka som veiledet meg. Drøbak tok kontakt med Risløkka for å bekrefte saken da dem aldri hadde gjort det før på den måten. Etter å ha mottatt papirene mine kunne jeg begynne med å skrive søknad om ombygging. Motoren begynte å komme seg bra også. Topp dekslene sandblåste vi og spraylakkerte dem svarte. Alle boltene ble galvanisert og eksosmanifolden fikk seg bandasje. Alt av pakninger og slikt ble byttet ut fra slipesettet. Ny vannpumpe, reim og løpehjul. Jeg kjøpte en helt ny original klutch til bilen. B40'n har en noe større klutch enn b30 og hørt at den kan bli fort slitt ved bruk. For å slippe å tenkte på klutch oppsettet senere kjøpte jeg letta svinghjul og sinter 4-puck. Hvis den originale skulle bli fort slitt så tåler dette her mye mer! Og ikke minst hard bruk. Vi jobbet fort. Tanken var å vise bilen før vinteren kom. Etter å ha gått over hele bilen manglet vi bare understellet. Dette tok veldig lang tid og ventet egentlig pga. det for å kunne vise bilen. Alt av bærearmer ble nytt sammen med Powerflex Black Edition foringer. Og alt dette ble montert sammen med K-Sport coilovers. Oransje blinklys ble kjøpt sammen med sorte DE lykter. Jon var snill nok til låne meg kule felger. Dekk måtte jeg kjøpe da det som var der var ubrukelig. Voila! Det er en god følelse å redde en bil. Siste visning og nå er det bare vente på våren! Radiatoren som er i bruk kommer fra vrakbilen. Den er skadet men lekker ikke. Den må byttes før våren kommer. Jeg tenkte å være lur å bestille noe på eBay. Det viste seg til å være den største tabben. Mishimoto har vært snill nok og sponset meg med en komplett kjølesystem. Radiator, vifte, temp probe og mer. #Mishimoto Skal komme om et par uker. Engangsavgiften er betalt og skilter er hentet. Deilig! Vi har nå begynt med å bygge eksos til den. Kattene og bakerste potta skal fjernes. Mellompotte ønsker jeg å beholde. Endret Mars 29, 2018 av Gerttt AlexHD, MGunders, liffi og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian_Sommer Skrevet Mars 1, 2018 Share Skrevet Mars 1, 2018 Så mye spennende lesing. Mye trist, men det ble jo så bra til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Denne har jeg sett på e34 Norge . Bra du fikk tak i en annen og satt sammen . Bilen ble enormt bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeonMuffler Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Bra bil og fin tråd dette:) følger med 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Følger med 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Børvis Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Følger med her ! Ser veldig bra det du har gjort til nå har du en link til det svinghjul og clutch :)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Følger med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gerttt Skrevet Mars 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2018 27 minutter siden, Børvis skrev: Følger med her ! Ser veldig bra det du har gjort til nå har du en link til det svinghjul og clutch :)? Takker! Har fått mye hjelp! Svinghjul og clutch finner du her: http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=30&s1cat=684&lang=sv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 trist med det som skjedde, men ble bra nå! følger med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Osth Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Hvor kjøpte du K-sport? 😊 Følger med👌🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gerttt Skrevet Mars 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2018 21 minutter siden, Ole Steinehaugen skrev: Hvor kjøpte du K-sport? 😊 Følger med👌🏼 K-Tec i Tyskland. Det vanlige prosedyren. Sender inn dine fjærbein så får du dem sveiset samt at det blir Tüv godkjent.https://www.k-tec-germany.com/BMW_2 Hele prosessen tar ca. 8 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Osth Skrevet Mars 2, 2018 Share Skrevet Mars 2, 2018 Såppas ja😅 Er det store forskjeller på K-sport å KW? Hørt at di blir myke får banebruk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gerttt Skrevet Mars 2, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2018 30 minutter siden, Ole Steinehaugen skrev: Såppas ja😅 Er det store forskjeller på K-sport å KW? Hørt at di blir myke får banebruk? Vel...hver gang noen lurer på hvor man får kjøpt coilovers til E34 har jeg anbefalt K-Sport. Det kommer alltid mange kommentarer om at KW er bedre osv. K-Sport er for stivt i følge dem som har KW. Hvis det stemmer så bør det passe bra for banebruk. Skal bilen brukes mye på bane så hadde jeg kanskje valgt å gå for coilovers som designet for banebruk. Da får du dessverre ikke noe TÜV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Mars 3, 2018 Share Skrevet Mars 3, 2018 Oi, dette var spennende lesning. Trist med sedanen, men imponerende stå-på-vilje og resultat med Touringen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 3, 2018 Share Skrevet Mars 3, 2018 Flott arbeid 😃 Følger med her 👍 Artig med folk som legger store ressurser i bila sine. Kommer ikke til å komme opp på slik nivå selv, hverken økonomisk eller kunnskapsmessig, men det er helt greit. Jeg blir uansett inspirert og motivert stort til å gjøre det beste ut av det jeg har selv 😃 Godt det gikk så bra som det gjorde i den stygge bilkrasjen 🙏 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå