Gå til innhold

Rykking i bilen (F31)xdrive ved bytte til nye sommerhjul


bmwfan
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, de vil ikke få mindre omkrets grunnet bredere felg, men du bør jo kjøpe fire nye dekk sånn sett, så da kan du like gjerne kjøpe de du skal ha i stjernemerket versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awt skrev:

Nei, de vil ikke få mindre omkrets grunnet bredere felg, men du bør jo kjøpe fire nye dekk sånn sett, så da kan du like gjerne kjøpe de du skal ha i stjernemerket versjon.

Ja jeg kommer nok til å kjøpe 4 nye dekk,, kjøper jeg samme dim. så er det vel ikke nødvendig med stjernemerka? Lurer litt på å selge hjula igjen, og kjøpe felger med samme bredde, så har jeg mulighet til å bruke hjula både foran og bak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bmwfan skrev:

Okei,, takk for utfyllende svar! Men er det ikke litt vel tidlig når fordelingskassa ble overhalt i fjor og bilen har gått bare 14 000km etter dette? det er også bare kjørt med dekker/felger som er helt like etter dette. Reperasjonen ble gjort av Økern Bilservice, snakket med en der og han trodde lammelene ble byttet, uten at han kunne si det sikkert uten å sjekke det nærmere i papirene..

Er det ikke garanti på jobben Økern Bilservice utførte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Clipictrial skrev:

Er det ikke garanti på jobben Økern Bilservice utførte?

Jo, det er det nødt til å være, så er det noe feil med kassa så er det ikke jeg som skal betale ihvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Clipictrial skrev:

Da anbefaler jeg deg å ta kontakt med de og la en tekniker prøvekjøre bilen. 

Ja det er en god ide det!! Har pratet med en på verksted der, avtalte å kontakte de til uka igjen.. Nå er det sånn at det er forhandleren jeg kjøpte bilen av som jeg henvendte meg til den gangen da jeg klaget på bilen,, de ordnet alt med verksted og tok også regninga, så de gjorde opp for seg. Sa meg uenig i det gangen at fordelingskassa skulle overhales, og mente det burde settes inn en byttekasse, slik som BMW og GS gjør, men det ville de ikke.. Så jeg tenker at det er de jeg bør ta opp saken med nå, så må de eventuelt ta det opp med verksted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎20‎.‎04‎.‎2018 at 10.30, Clipictrial skrev:

Her vil jeg tro du har problemer med clutchen i fordelingsgiret.
Dette er forholdvis vanlig på denne typen bil og nye dekk kan være utslagsgivende for et problem som trolig har pågått over tid.

Her er et utdrag fra hva jeg har skrevet på nettsidene til Rats rundt denne typen fordelingsgir (ATC 35L/350);

Giret er originalt fylt med ''livstidsolje'' og har ikke tappeplugg for bytte av denne. Etterhvert som oljen gradvis mister smøre- og friksjonsevnen begynner clutchen som fordeler krefter mellom for- og bakhjul å glippe ved pådrag. Dette kan identifiseres som rykk og napp i bilen ved jevnt pådrag, uavhengig av girskift og girvalg. I starten skjer det gjerne med mye belastning i de lavere girene. Løsningen er forholdvis enkel, giret må demonteres og rengjøres grundig. Clutchlamellene må maskineres på nytt, da overflaten blir glassert når clutchslippet har pågått lenge.

Det er ikke nødvendig å bytte noen deler i forbindelse med en slik reparasjon utover simmeringer/tetninger.

Med vennlig hilsen
Thomas Netlandet

Hei,

Har disse fordelingskassene (ATC 35L/350) noe max dreiemoment de kan håndtere slik som automatkassene har? Tenker på om det er noe en må ta hensyn til ved tuning?

Mvh

Bjørnar 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hpi skrev:

Hei,

Har disse fordelingskassene (ATC 35L/350) noe max dreiemoment de kan håndtere slik som automatkassene har? Tenker på om det er noe en må ta hensyn til ved tuning?

Mvh

Bjørnar 

Det jeg har fått oppgitt er max 450nm på gearkassa,(manuell), håper vtg (fordelingskassa) er tatt hensyn til da, men har aldri lest eller hørt noe knyttet direkte til den. Men regnes vel som en del av gearkassen kanskje.

Endret av bmwfan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de tåler nok en del, ser at ATC35L også står i 750D som er 2 tonn og har 740nm så de må være robuste skulle en tro men jeg har heller aldri sett noe eksakt tall på hva de tåler, har prøvd å Google også men finner ingening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen hos GS verksted i dag, og de fant ingen feil med fordelingskassa, så det var jo igrunn det beste.. 

Så da er det bare å gå til innkjøp av nye dekk, dette hadde jeg kjøpt uansett, men da vet jeg ihvertfall at FD kassa er i orden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått tak i stjernemerka dekk Run Flat— Good Year,nye i fjor og masse mønster igjen.

225/40/19 og 255/35/19.

Hva bruker dere med F31 xdrive av lufttrykk?

synes det som står i bilen virker veldig lavt på disse dekkene, husker ikke nå helt i farta, men ca 2,4 bar ellerno..

Dekkforhandleren som la dekkene på felg fylte på til 4,1bar på alle dekkene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.4.2018 at 16.35, awt skrev:

Nei, de vil ikke få mindre omkrets grunnet bredere felg, men du bør jo kjøpe fire nye dekk sånn sett, så da kan du like gjerne kjøpe de du skal ha i stjernemerket versjon.

Er det sånn at ved xDrive så må det være stjernemerka dekk? Nettopp bestilt fire nye Michelin PS4 som ikke er stjernemerka i 245/40/19 og 275/35/19, lite gira på å bytte fire nye dekk etter kort tid hvis det er nødvendig med stjernemerking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved xDrive bør man ha tilnærmet lik rulleomkrets, dette kan enten oppnås ved stjernemerkede dekk, dimensjoner som matcher eller fire like hjul.

De du har bestilt er ingenting av dette.

Den teoretiske forskjellen på dimensjonene du har bestilt er 0,52%, så normalt vil det gå fint. Forskjellen kan derimot være større (og mindre for den saks skyld) i praksis, samt at bakdekkene (som nå er minst) har en tendens til å slites raskere, slik at forskjellen blir større med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, awt skrev:

Ved xDrive bør man ha tilnærmet lik rulleomkrets, dette kan enten oppnås ved stjernemerkede dekk, dimensjoner som matcher eller fire like hjul.

De du har bestilt er ingenting av dette.

Den teoretiske forskjellen på dimensjonene du har bestilt er 0,52%, så normalt vil det gå fint. Forskjellen kan derimot være større (og mindre for den saks skyld) i praksis, samt at bakdekkene (som nå er minst) har en tendens til å slites raskere, slik at forskjellen blir større med tiden.

Hva ville du gjort, fått dekkverkstedet til å bestille dekka i stjernemerking for sikkerhetskyld? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...