1976kjell Skrevet Mai 6, 2018 Share Skrevet Mai 6, 2018 (endret) Hei og takk for medlemskapet Vurderer å kjøpe en 2007-2013 BMW X5. Opprinnelig har de fleste "bare" 2700 kg i maks hengervekt, men noen få har 3500 kg Er løsningen simpelthen å kjøpe og få montert en TÜV-kjølekit som dette?: https://www.atb-tuning.de/shop/Auflastung-BMW-X5-E70-detail-2224.htm Eller kreves det også andre modifikasjoner slik som støtdempere f.eks. Og hvordan er det å få slike endringer gjennom hos Statens vegvesen? Endret Mai 6, 2018 av 1976kjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 6, 2018 Share Skrevet Mai 6, 2018 Regner med du mener X5, og ikke M5. Nei, du får ikke oppgradert fra 2700kg til 3500kg hengervekt. Er dette et krav må du finne en som har dette. Er forøvrig ikke så sjeldent med 3500kg, da dette var standard hengervekt på biler solgt i nye i Norge (selv om det finnes noen av disse med 2700kg også). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
1976kjell Skrevet Mai 6, 2018 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2018 (endret) Selvsagt mener jeg X5, det er rettet nå 🙂 Størstedelen av de som selges på www.finn.no er nok bruktimportert , derfor er det 2700kg i maks hengervekt på de fleste som selges der 2700kg er egentlig nok, men kjekt å ha muligheten til å dra 3500kg Et annet spm: Når det gjelder setene i disse bilene er det mange som påstår at de er ganske komfortable. De bilene som har M-sportspakke, inkludert sportsseter, er setene i de noe forskjellig i forhold til de i bilene uten sportspakke? Endret Mai 6, 2018 av 1976kjell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 7, 2018 Share Skrevet Mai 7, 2018 Det finnes tre typer seter i disse, standard, sport og comfort, der sistnevnte er å foretrekke. Sportsseter er standard i M-pakken, men man finner også biler med M-pakke og comfort-seter, da dette var mulig som ekstrautstyr. 1976kjell reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teerex Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 På 6.5.2018 den 11.33, awt skrev: Er forøvrig ikke så sjeldent med 3500kg, da dette var standard hengervekt på biler solgt i nye i Norge (selv om det finnes noen av disse med 2700kg også). Er nok ikke helt korrekt. Min 2013 E70 ble solgt ny i Norge og har 2700 kg hengervekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Ja, 3500 kg var standard på de med 7-seter bare, såvidt jeg vet. Det er ganske mange e70 der ute med 2700 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teerex Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Ja for min del holder det lenge med 2700 kg. Litt skeptisk til å belaste en så fintfølende bil med 3500 kg, den skal jo vare lenge 😊 Selv om 3500 kg-utgaven har noen forsterkede deler i drivverket. Har beholdt min gamle Jeep med stive akslinger og 3360 kg hengervekt. Noen slike har fått oppgradert vekt til 3500 kg. Kulevekta er max. 140 kg så mulig at noen i systemet en gang i tiden har trekt kulevekta fra 3500 og da fått 3360 kg. Men uansett ikke ofte man har slike behov. Har kjørt Amarok og Ford Ranger på jobb med ofte 3000-3500 kg på kroken over lange distanser. De bilene får kjørt seg (er vel samme ZF 8-trinns kasse i Amarok V6 diesel så den tåler tydeligvis en del). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Faktisk er har ikke 3500 kg e70 noen forsterkninger i drivverket. Samme oppsett som biler med hot climate package (mer kjøling). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teerex Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Mener å ha lest at bakre mellomaksling og evt. drivakslinger er forsterket. Men har ikke dobbelsjekket det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Større diff og drivaksler bak + mer kjøling på 30d om ikke jeg husker feil. Resten er likt. teerex og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Dere har rett, begge to. Det er faktisk annerledes diff bak og drivaksler! Jeg har aldri sett det før nå. Forsåvidt bra, men det blir jo da verre for meg å få tak i reservedeler en gang i fremtiden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 (endret) Det er samme diff på 30d (med 3500kg) og 35d/sd, så det var ikke så galt allikevel. Endret Oktober 7 av Otis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 7 Share Skrevet Oktober 7 Nettopp Det er bare fra hakket større modell, så alle 30sd bør mangler egentlig kun den ekstra kjølinga. Det gjør det dog ikke noe enklere å nå gjennom med en godkjenning såvidt jeg vet. Derfor virka jo det produktet det ble linket til over her interessant for de som måtte trenge dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå