Gå til innhold

X5 E70 Hengervekt


1976kjell
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og takk for medlemskapet

Vurderer å kjøpe en 2007-2013 BMW X5. Opprinnelig har de fleste "bare" 2700 kg i maks hengervekt, men noen få har 3500 kg

Er løsningen simpelthen å kjøpe og få montert en TÜV-kjølekit som dette?:

https://www.atb-tuning.de/shop/Auflastung-BMW-X5-E70-detail-2224.htm

Eller kreves det også andre modifikasjoner slik som støtdempere f.eks. Og hvordan er det å få slike endringer gjennom hos Statens vegvesen?

 

Endret av 1976kjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener X5, og ikke M5. :)

Nei, du får ikke oppgradert fra 2700kg til 3500kg hengervekt. Er dette et krav må du finne en som har dette.

Er forøvrig ikke så sjeldent med 3500kg, da dette var standard hengervekt på biler solgt i nye i Norge (selv om det finnes noen av disse med 2700kg også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mener jeg X5, det er rettet nå 🙂

Størstedelen av de som selges på www.finn.no er nok bruktimportert , derfor er det 2700kg i maks hengervekt på de fleste som selges der

2700kg er egentlig nok, men kjekt å ha muligheten til å dra 3500kg

Et annet spm:

 

Når det gjelder setene i disse bilene er det mange som påstår at de er ganske komfortable. De bilene som har M-sportspakke, inkludert sportsseter, er setene i de noe forskjellig  i forhold til de i bilene uten sportspakke?

Endret av 1976kjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tre typer seter i disse, standard, sport og comfort, der sistnevnte er å foretrekke. Sportsseter er standard i M-pakken, men man finner også biler med M-pakke og comfort-seter, da dette var mulig som ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
På 6.5.2018 den 11.33, awt skrev:

Er forøvrig ikke så sjeldent med 3500kg, da dette var standard hengervekt på biler solgt i nye i Norge (selv om det finnes noen av disse med 2700kg også).

Er nok ikke helt korrekt. Min 2013 E70 ble solgt ny i Norge og har 2700 kg hengervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for min del holder det lenge med 2700 kg. Litt skeptisk til å belaste en så fintfølende bil med 3500 kg, den skal jo vare lenge 😊

Selv om 3500 kg-utgaven har noen forsterkede deler i drivverket.

Har beholdt min gamle Jeep med stive akslinger og 3360 kg hengervekt. Noen slike har fått oppgradert vekt til 3500 kg. Kulevekta er max. 140 kg så mulig at noen i systemet en gang i tiden har trekt kulevekta fra 3500 og da fått 3360 kg. Men uansett ikke ofte man har slike behov.

Har kjørt Amarok og Ford Ranger på jobb med ofte 3000-3500 kg på kroken over lange distanser. De bilene får kjørt seg (er vel samme ZF 8-trinns kasse i Amarok V6 diesel så den tåler tydeligvis en del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er har ikke 3500 kg e70 noen forsterkninger i drivverket. Samme oppsett som biler med hot climate package (mer kjøling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett, begge to. Det er faktisk annerledes diff bak og drivaksler! Jeg har aldri sett det før nå. Forsåvidt bra, men det blir jo da verre for meg å få tak i reservedeler en gang i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp :) Det er bare fra hakket større modell, så alle 30sd bør mangler egentlig kun den ekstra kjølinga. Det gjør det dog ikke noe enklere å nå gjennom med en godkjenning såvidt jeg vet. Derfor virka jo det produktet det ble linket til over her interessant for de som måtte trenge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...