Gå til innhold

Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Fant på Europris Total Helsyntet 5W-40 BMW LL-04 og ECEA C3 til 399kr for 5 liter. Ville dere kjørt på med olje til 80kr literen i stedenfor Castrol Edge Proffesional til nesten 300kr literen?

En korrigering til quandt1960Det er riktig at kjølevesketemperatur ikke vil oversstige 105grader, men oljetemperaturen kommer gjerne opp til 150grader ved hard kjøring. Temperaturen på stemplene og sylinderveggene er betraktelig høyer enn 105 grader.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mons1 skrev:

En korrigering til quandt1960Det er riktig at kjølevesketemperatur ikke vil oversstige 105grader, men oljetemperaturen kommer gjerne opp til 150grader ved hard kjøring. Temperaturen på stemplene og sylinderveggene er betraktelig høyer enn 105 grader.

Hvis du når 150 grader på N47/N57 så er det iallefall noe galt med kjølesystemet. Selv etter rævkjøring på autobahn (n47s1), er 120 maks jeg har sett. 

 

Bensinmotorene er dog en annen historie. 

423502042_F10-F11BlackPanelDisplay.jpg.e021e94606f312fc37397fa53d1cff06.jpg

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Hvis du når 150 grader på N47/N57 så er det iallefall noe galt med kjølesystemet. Selv etter rævkjøring på autobahn (n47s1), er 120 maks jeg har sett. 

 

Bensinmotorene er dog en annen historie. 

423502042_F10-F11BlackPanelDisplay.jpg.e021e94606f312fc37397fa53d1cff06.jpg

Forskjell på kjøleveske-temp og olje-temp. Hvorfor tror du sportsbiler ofte har måler for oljetemp i tillegg til vanlig kjølevesketemp?

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mons1 skrev:

Forskjell på kjøleveske-temp og olje-temp. Hvorfor tror du sportsbiler ofte har måler for oljetemp i tillegg til vanlig kjølevesketemp?

RS

Regner med at de bilene har oljetempmåler ettersom oljetemp forteller mer enn kjølevæske.

Poenget mitt var at 150 grader oljetemp befinner seg på det ytterste (på en diesel) , ergo et nivå man ikke skal treffe med mindre kjølesystemet ikke gjør jobben sin. Som sagt har jeg maks sett 120 +/- oljetemp på min, og den falt ned ikke lenge etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Otis skrev:

Jeg kjører på nesten hva som helst av olje, så lenge den innehar LL04 godkjenning. Produsenten skal ikke bety noe, det er jo derfor man har godkjenninger.

Nå skifter jeg også olje på ca hver 10-12k eller 1 gang per år.

10k eller 1 år burde vært standard på alle biler. Problemer her er at i BMW sin brukermanual, så står det at man skal følge kjørecomputerens estimat. Det er altså ingen km eller tidsintervall på en 2013mod BMW med N47D20C-motor.
Og i følge kjørekomputeren i min bil, så vil den ha ytterligere 5000km eller et halv år. Dvs kjørecomputeren vil ha et olje-intervall på 25000km eller 2 år. Spørsmålet mitt er: Hvor mange turbo/motorer har blitt ødelagt av BMW's kjørecomputer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Otis skrev:

Jeg kjører på nesten hva som helst av olje, så lenge den innehar LL04 godkjenning. Produsenten skal ikke bety noe, det er jo derfor man har godkjenninger.

Nå skifter jeg også olje på ca hver 10-12k eller 1 gang per år.

Så du har ingen problemer med å putte på Europris Total-olje til 80kr literen eller Biltema sin olje til 100kr literen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke lage dette vanskeligere enn det er, du har en bil som mest sannsynlig går for det meste på lav eller middels belastning slik flertallet av norske biler gjør.  Kjøp ei olje som har LL04 godkjenning og bytt den på 10.000-12.000km. Selv om instruksjonsbok sier at du skal kjøre 25.000-30.000km mellom hvert oljeskift så er du i din fulle rett til å bytte en ekstra gang på dette intervallet.  Jeg gar selv en bil hvor det ligger inne 30.000km i idrive men jeg bytter på 10.000km fordet om. Kjør den fint til den har oppnådd driftstemperatur og la den gå litt på tomgang før du stopper hvis du har kjørt den hardt. Da har du gjort det du kan for å maksimere levetid på turbo. 

Det er ikke oljetypen du bruker som kommer til å avgjøre levetiden på bilen din eller fremtidig vedlikeholdskost, det kommer til å dukke opp masse annet rart som må repareres etter hvert som du ikke er herre over uansett. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 19.16, ///M-ini95 skrev:

Regner med at de bilene har oljetempmåler ettersom oljetemp forteller mer enn kjølevæske.

Poenget mitt var at 150 grader oljetemp befinner seg på det ytterste (på en diesel) , ergo et nivå man ikke skal treffe med mindre kjølesystemet ikke gjør jobben sin. Som sagt har jeg maks sett 120 +/- oljetemp på min, og den falt ned ikke lenge etter. 

Oljetemp er vanligvis noe lavere enn kjølevæsketemp ved normal kjøring, hvertfall om du har en termisk stabil motor og ikke problemer med kjølesystemet, N47 motor. Dette er ikke en sportsmotor. Bilene har oljetempmåler ja og settpunkt for varsel er 120 grader men de vises ikke i cluster som standard fordi kjølevæsketemp er viktigere for motoren da det er den primære kjølingen, olje har en sekundær rolle der. Bytt olje en gang i året eller maks 16000km, bruk minst LL04 så er du sikret. Er ingenting som heter longlife og BMW har gått vekk fra 30000km intervaller. 

 

Les det @hpi skriver. Du kommer langt med sunn fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 16.08, Mons1 skrev:

Du har sikkert rett i alt du sier, men problemet er jo at alle har forskjellge meninger.

Kjører kun Helsyntet og kun olje etter spesifikasjoner som er oppgitt i manualen.

Men du vet like godt som meg at selv om olje oppgis til BMW LL-04 og ACEA C3, så er det forskjell på oljen.
Biltema selger olje med slike spesifiasjoner, så ville du ha brukt Biltema?

Det interessante er at BMW har ikke akkurat endret sin policy på oljeintervaller før evt etter 2013. På min 13mod så står det i manualen at jeg skal følge intervallet som kjørecomputeren gir. Jeg har nå kjørt 22000km siden sist oljeservive og 1,5 år. Fortsatt vil Kjørecomputeren ha enten 5000km til eller mai-2019.
Da stiller jeg spørsmål om hvor mange turboer har ryket pga BMW sin definisjon av oljeservice i hht kjørecomputeren?

:-o
 

Til info, forsket meg frem til et maks anbefalt intervall på den beste oljen til Castrol, Castrol Edge Titanium på 16000km. Dette etter 4 prøver over tid hos Invicta, N47 motor. Dette var en gang ca i 2012-2013. Prøver å få litt fakta bak "meningene" men olje er gjenstand for mye følelser og subjektive meninger. Biltema får oljen sin levert fra en av de store produsentene men de oppgir av konkuranseårsaker ikke hvem. Biltema er testet uavhengig og oppfyller kravene. Om du hadde kjørt bilen din med dette og gjort service regelmessig ville du teknisk sett ikke merket forskjell. 

Forskjellen fra Castrol f.eks er bare noen visse kjemiske komponenter som skal opprettholde visse egenskaper over tid bedre som f.eks basetall. Praksis viser at de er marginalt bedre om bedre i det hele tatt. Noe 30000km intervall med Castrol sin beste olje bør du glemme.  https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/369255_TDS.pdf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@quandt1960 det var vel mest retta mot trådstarter eller? For jeg var hverken uenig med deg eller hpi

 

På min er oljetemp alltid høyere enn kjølevæske etter 75 grader. Når oljetemp ligger på 100, er kjølevæsketemperatur 5-10 grader lavere. Slik fortsetter det også hvis oljetemp passerer 100 også. 

Screenshot_20180926-175835.thumb.png.70c9d57871a42578223b149e0d546596.png

Screenshot_20180926-182402.thumb.png.e1b242e2370ea999d290f5dfbec9b1e1.png

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min  bensinmotor ligger vanntemp ca 5 grader over oljetemp ved rolig kjøring. Når jeg kjører hardt snur det så da går vanntemp ned ca 5 grader og oljetemp går opp omtrent det samme. Tror aldri jeg har sett oljetemp over 110 grader.  

 

oiltemp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hpi skrev:

På min  bensinmotor ligger vanntemp ca 5 grader over oljetemp ved rolig kjøring. Når jeg kjører hardt snur det så da går vanntemp ned ca 5 grader og oljetemp går opp omtrent det samme. Tror aldri jeg har sett oljetemp over 110 grader.  

 

oiltemp.jpg

Regna egentlig med at bensinmotorene oppførte seg litt annerledes, de har vel elektrisk vannpumpe? Har sett 120 grader noen få ganger på autobahn. Men det er ikke så rart da jeg akselererte opp mot 220-240 flere ganger på kort tid. Ellers ligger den dødt på 100 grader og rører seg sjeldent oppover

Her er ennå et eksempel fra en F15 25d (B47) 

Screenshot_20180926-184140.thumb.png.0d4698642139f6850f21e6f61923af0e.png

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...