Gå til innhold

Bmw 330ci e46 ”clubsport optik” last chance


 Share

Anbefalte innlegg

Hej alla glada bmw älskare!

Tänkte starta min första tråd här med min nya bil. Suttit på finn en stund nu och valde att slå till på denna vackra skapelse av tysk ingenjörkonst 😁 

nej den är inte clubsport från fabrik, men den är ganska bra utrustad ändå och har det mesta jag behöver egentligen med bl.a 

-Xenon

-Harman Kardon med 6cd changer

-Cruise Control 

-parkering sensor

-regnsensor 

-El. Takluke

-El. Gardine 

-El. Setene med memory

-isofix

-kjørekomputer

-multifunksjon 

ja ni vet det där vanliga...

Den är, i mina ögon, i väldigt fint skick för att vara 18 år gammal och rullat strax över 25k mil, enda lilla antydan till rost var en liten bubbla i bakre hjulbue vilket jag menar är sällsynt på dessa. Ägarna innan har tagit hand om den, servat den och rostskyddat karossen. Oljan i automatlådan byttes vid 10k mil och jag ska byta nu igen strax. Säljaren har även bytt olja och filter nu i maj samt bytt ut massa andra slitdelar, fixat klima, takluckan mm 

Det är såklart lite ”småfix” på den och jag ska göra den ännu finare och ta väl hand om den.   Jag tänkte behålla den så orginal som möjligt, inga ”jalla” lösningar här 😁

här är en liten lista med prioriteringar jag ska göra på den nu förstkommande halvåret innan sommarn. 

1. Underställsbehandling, blir olja denna gången pga andra prioriteringar 

2. Byta oljan + filter i automatlådan, hittat bmw orginal ATF 4 på nätet som jag ska beställa 17$/ litern går väll åt en sådär 10 liter har ja för mig? 

3. Få tag i en m-tech front som passar, någon som ägt bilen innan hade troligtvis ingen koll på va han gjorde, antagligen slängt på en vanlig m front kopia av något slag. 

4. Nya bromsar, börjar kännas lite vid aggressiv körning men absolut ingen stress. 

5. Lite fräschare bakljus samt sidoblinkers.

6. Hittat en billig lackfirma i Töcksfors som va billig och bra, han ska fixa stenskotten och små lackskador, typ 3 st. Hinner kanske bli fler tills dess.

7. Fälgar, lutar åt bbs ch-r men vi får se vad plånboken säger hehe

ja ni vet ju hur det är, listan har inget slut.... planen är att fixa i ordning bilen tills nästa sommar och åka runt lite på träffar och se andra fina bilar och hänga med gött folk. 

Bildens är stulna från annonsen pga att vinterfälgarna med cyckeldäck sitter på nu och den ser inte så fin ut.. kommer lägga upp bilder  underveis som det sker några uppdateringar 😁

Kom gärna med inputs eller någon annan nödvändig information ang listan om ni känner för det. 

Fred 👊🏼

55F67612-483D-41DF-8136-E80B9C163A75.jpeg

FEB8DFEE-7A63-433F-AAC1-9D5D8597A54F.jpeg

580A8A6B-B30C-409D-A5D4-9B5B83E9AE03.jpeg

A34F92A2-B2B0-4138-85B6-3D997A0FFE61.jpeg

276DEE33-F385-4326-981A-A8DB41E66776.jpeg

005F9755-401A-422E-B5B4-60B7F61A7856.jpeg

C2C5F30B-4BB8-4E75-B04B-BEB724618092.jpeg

Endret av Herr_eklund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja folkens, här sker det inte så mycket. Sliter lite med ekonomin nu när det tog slut med damen och jag må betala hyran själv ☹️ Men men life goes on...

Har iallafall bytt vevhusventilation pga att jag tyckte det lukta brännd olja i cupen i mellan åt, och jag fick för mig att det kanske var tätt. Förra ägarn hade bytt topplockspackning så det är också bytt iår. När vi tog ut den så såg den ganska tätt ut i en av slangarna men ingen krise. oavsett så är det bra att byta den tycker jag, den nya kom med isolerade slangar och var  anpassad för vinterklimat. Glömde såklart att ta bilder av själva ingreppet...har säker hänt er också någon gång haha 

Vi bytte även motorolja och oljefilter 😁 så nu börjar den bli redo för vintern. Ska till Oslo antirost och göra en underställsbehandling I morgon då blir det sauefett så det står härliga till 😋 nyfiken på hur länge lukten kommer sitta, vissa säger 2 veckor.

bilen har också fått nya vinterdäck på stiliga ”gs fälgar” 😂

657D4B27-00D0-4D3D-BC0A-0246DA16B062.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
På 15.11.2018 den 5.56, Ron Jeremy skrev:

E46 er vakkert, ta vare på henne, så vil denne stige i verdi. Ville vurdert en ny spiller og kanskje et alcantara ratt? Spoiler bak skal du ha på? Lykke til!

Detta var för mig en drömbil när jag var 20, specielt cupe ”pre face” så ja, jag är helt förälskad i denna bilen. Ska ta vara på den, men allt kostar så jävla mycket pengar, specielt när man vet att man inte kommer få tillbaka det man investerar i bilen hehe Det har inte hänt så mycket i de sista, bara brukt pengar på verdikeghold.  Nytt kyl, vanpump, termostat, radiator. Ska uppdatera strax när hon fått nya baklampor 😋 ja spelare ska jag sätta in, men jag hade en sponsordeal med brl som rann ut i sanden så därför har jag avvaktat med ljudet. Ratten behåller jag en stund till. Men spoilern som så många verkar ogilla, tycker jag är helt ok endå.

Funderar på om ja ska kanske ta bort den och sätta dit en csl baklucka istället, vad tror du om det? Eller blir det kanske lite ”to mutch” 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha csl luke men da ville jeg valgt orginal csl luke. Finnes veldig mye rart av kopier. Om du setter på m3 eksos blir det overkill. Det har forøvrig ingenting å gjøre på en non-M3 e46 spør du meg. Så om du holder deg til csl luke og standard eksosutblås er det 👍 fra min side 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Herr_eklund skrev:

Detta var för mig en drömbil när jag var 20, specielt cupe ”pre face” så ja, jag är helt förälskad i denna bilen. Ska ta vara på den, men allt kostar så jävla mycket pengar, specielt när man vet att man inte kommer få tillbaka det man investerar i bilen hehe Det har inte hänt så mycket i de sista, bara brukt pengar på verdikeghold.  Nytt kyl, vanpump, termostat, radiator. Ska uppdatera strax när hon fått nya baklampor 😋 ja spelare ska jag sätta in, men jag hade en sponsordeal med brl som rann ut i sanden så därför har jag avvaktat med ljudet. Ratten behåller jag en stund till. Men spoilern som så många verkar ogilla, tycker jag är helt ok endå.

Funderar på om ja ska kanske ta bort den och sätta dit en csl baklucka istället, vad tror du om det? Eller blir det kanske lite ”to mutch” 

Ville vært forsiktig med å ta det for langt. Tror en fin holdt 330i vil holde seg og evt stige i pris fremover. E46 er for meg (og mange andre) den ultimate 3 serien, moderne nok, men samtidig klassisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Du kan ha csl luke men da ville jeg valgt orginal csl luke. Finnes veldig mye rart av kopier. Om du setter på m3 eksos blir det overkill. Det har forøvrig ingenting å gjøre på en non-M3 e46 spør du meg. Så om du holder deg til csl luke og standard eksosutblås er det 👍 fra min side 

ganska enig 🙂 har spenderat kvällen framför pcn och sett efter e46or med csl luckan, altså ikke m3or. Frågan är ju bara vart fan man får tag i en, som ja endå ska lacka i silver. Blir ju svindyrt detta hehe.. Men jag tror det kan bli ganska bra faktist. Hur det blir med eksosen vet jag inte ännu... tack för inputt 👍🏼 Slänger med en bild, så får du se lite hur det kan se ut. 

1D5FBF18-2495-4071-BA7B-828CBA40115A.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ville vært forsiktig med å ta det for langt. Tror en fin holdt 330i vil holde seg og evt stige i pris fremover. E46 er for meg (og mange andre) den ultimate 3 serien, moderne nok, men samtidig klassisk.

Absolut, jag vill att det ska se diskret ut. Tack för råd 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Herr_eklund skrev:

ganska enig 🙂 har spenderat kvällen framför pcn och sett efter e46or med csl luckan, altså ikke m3or. Frågan är ju bara vart fan man får tag i en, som ja endå ska lacka i silver. Blir ju svindyrt detta hehe.. Men jag tror det kan bli ganska bra faktist. Hur det blir med eksosen vet jag inte ännu... tack för inputt 👍🏼 Slänger med en bild, så får du se lite hur det kan se ut. 

1D5FBF18-2495-4071-BA7B-828CBA40115A.png

Orginal luke du tenker på? 

Vet at før måtte man ha chassinummeret på en CSL bil for å bestille luke. Mulig det har endret seg. Er nok noen her inne som sitter på delenummeret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, macrorain skrev:

Fin bil! Det er viktigere at du er fornøyd med hvordan bilen ser ut selv, enn at noen random folk på internett er fornøyd med hvordan den ser ut. :D 

Tack 🙂 ja självklart är det så 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Orginal luke du tenker på? 

Vet at før måtte man ha chassinummeret på en CSL bil for å bestille luke. Mulig det har endret seg. Er nok noen her inne som sitter på delenummeret 

Ja det må nog bli en orginal csl lucka för passformens skull 👍🏼

Hur citerar man någon utan att ta med all text/bild? Alltså svarar med någons namn bara, om ni förstår 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du siterer, så får du opp boksen og trykker inni den/markerer det du vil ta bort, så trykker du på delete e.l. Eller så kan du tagge! Bare skriv @ og litt av nicket, så får du opp forslag. @Herr_eklund

Pen bil! Følger med. 😊 Veldig glad i preface coupé selv. Min forrige kan du se tråd på i signaturen min.

Jeg kjøpte original CSL luke fra Koed. Kostet vel rundt 7 500kr, om jeg husker riktig. CSL deler kan kun kjøpes av CSL eiere de første 10 årene, så er det fritt for alle. Du trenger også ny pakning bagasjeromspakning, da de er ulike. Så må du bruke skiltlys fra f.eks. BMW E60 5-serie. 

Edit:

Du trenger alle disse tingene (CSL pakning, CSL luke, skiltlys, kontakter):

Screenshot_20190426-214032_Dropbox.thumb.jpg.8a25b64e2911b12999a11d337eabbcdc.jpg

Varenr=delenummer. Prisene er ekskludert moms!

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...