Gå til innhold

N43B20A - Feil på CO - Bilia


hmhaga
 Share

Anbefalte innlegg

Har en '08 BMW 120i med N43B20A motor, 99.000 km. Dette er en bensinmotor med lean burn. Har nettopp byttet motor pga totalhavari, og får den nå ikke gjennom EU-kontroll pga høy CO. Alle adaptions er nullstilt vha BMW diagnoseverktøy og motoren går fint, men litt grovt på tomgang. Fant ut at jeg burde ha lest av verdien på dysene og kodet dette inn i ECU, men valgte å overlate dette til et BMW-verksted - Bilia. Der får jeg først beskjed om at NOX-katalysatoren må byttes (den får aldri regenerert på norske veier), men så blir vi enige om at det ikke skal påvirke tomgang/CO-verdi. Deretter mener de at jeg må bytte alle 4 dyser, da disse er gamle (noe med index 2 vs 11) Men noen diagnose for å underbygge dette er det ikke snakk om.

Jeg er ABSOLUTT ikke interessert i å havne i delebytte-jockey med denne bilen, da den skal selges. Bare deleprisen på 4 nye dyser er fort 8-10000 kr.Da kan man ikke bare bytte deler på måfå. Prisen på en NOX-katalysator gidder jeg ikke engang å sjekke. Jeg solgte deler fra originalmotoren til en uheldig kar i Drammen, som har vært innom samme delebytte-jockey uten suksess på samme type bil.

BIlen går uten feilkoder, bortsett fra 30E9 (NOX cat aging). Da regner jeg også med at adaptions er innenfor grenseverdiene. Finnes det et BMW-verksted i østlandsområdet som faktisk gidder å gjøre en diagnose, før de ber kundene om å bytte deler? Eller noen her som har erfaring med dette problemet på BMW?

Marerittet er at bilen er uten skilter, og jeg får ikke skilter på den igjen før EU ok. Så for hvert forsøk på å fikse CO så koster det 350 kr for prøveskilt, kjøre for å hente prøveskilt, time på verksted osv osv. 

Noen som har erfaring med Gasolin.no sin CO-måler? Er den nøyaktig nok? Viser den 0.0 når det er 0.0 CO? Ser at den har nøyaktiget på +/- 0.5% CO, så den er jo eeeegentlig ikke bra nok.

 

IMG_6358.JPG

Endret av hmhaga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Siden det var så vanskelig for verkstedet å kode dyser, så får jeg gjøre det selv. Praktisk nok fikk jeg et USB boroskop i julegave av kona for noen år siden, og det kom godt med for å lese av dyseverdiene  uten masse demontering.

IMAG1124.thumb.jpg.62c7b83078d2cc973cabc143fa0f0925.jpg

Bilde fra boroskop

181201_121322.jpg.3289c64c92e18600457b19cbc77c02f0.jpg

Koding av dyser i INPA, nye verdier lagt inn

831444869_Screenshot2018-12-01at16_50_27.png.dbaaffb81c038e3a504992686dd2c1c2.png

Deretter slettet jeg alle adaptions. Ble masse feilkoder ved første oppstart, men etter å ha kjørt en relearn på gasspedal/throttle body var alt i orden. Nå sviver den ganske så fint på tomgang. Har fått tilbud om å låne avgassmåler hos et verksted, og de vil kjøre endelig godkjenning på bilen så fort jeg får CO under grenseverdi :) Krysser fingrene.

 

 

Endret av hmhaga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt mye styr med denne motoren!

Dette må være BMWs verste konstruksjon noensinne, uten tvil. Har selv hatt 1-serie med denne motoren, og det var uten tvil første og siste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, ahj skrev:

Har du prøvd å tvangs renset NoX katen? Har samme feilkode på min N53. Når du gjør den prosessen må du ligget 30 min med varm motor i over 110km/t. 

Jeg bor milevis unna motorvei med 110. I praksis har BMW designet motorteknologi som er avhengig av Autbahn for å fungere.
https://bimmerprofs.com/nox-catalytic-converter-regeneration-desulphation/

Sitat

Assuming the car is operating under conditions, where driving (very often) is along the highways (for example: Germany, France), the current algorithm works flawlessly. But, if the vehicle is operated in countries, where only on some roads max 110 .. 130 km/h is allowed, the situation becomes much worse. Only when the content of sulfur is close to max allowed, the desulfation sessions are started on speed 110 .. 115 km/h. If in this stage (2000 .. 3000 mg or around 2000 km) the car don’t drives with speed required, the content of sulfur reaches over 3000 mg and the error message 30EA is recorded soon, Stratified charge mode is turned off, the performance of creation of long-term trims is stopped, etc.

In countries, where is no possibility to drive with speed above 110 km/h, the situation is even worse. In this case, after driving 6000 .. 7000 km, the error message 30EA inevitably will be recorded, and officially there is no solution to solve this problem.

The fact that no interface has been created by BMW between MSD80 and CCC/CIC (multimedia unit), makes situation even worse. If the driver would receive information, that the NOx filter will require purification, in time – in many cases would be possible to avoid the 30EA error message and following problems of engine performance. Unfortunately, the user don’t knows the pollution level and has no way to avoid threatening problems.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Otis skrev:

Ja, har sett den. Men bilen skal selges, så jeg ønsker ikke å bruke mer penger på den enn nødvendig (den har alt kostet en formue). Hovedfokus er å få avgassene under grenseverdiene for PKK. Dersom det ikke er mulig uten at ECU er fornøyd med status på NOX-systemet, så får jeg heller vurdere det da. En ny NOX katalysator koster 20.000 ++ kr, og vil uansett få samme problemet på nytt - så da er denne emulatoren en god løsning.

Selv om den nå ikke går i lean burn (stratified charge som BMW kaller det) pga NOX-katalysatoren, så har den et snittforbruk på ca 0.7 - som er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO 0.00 på tomgang og forhøyet tomgang! Fikk låne tid på avgassmåler hos et service-minded verksted i Skotselv :)
Løsningen var å altså å få kodet inn riktig verdi på dysene.

Sånn passe sur på Bilia Hønefoss som fikk i oppdrag å kode inn dysene, men i stedet tok seg betalt for å fortelle at jeg måtte bytte dyser (15.000 kr) og NOX-katalysator (20.000 kr) - uten å ta noen diagnose. De kunne nemlig høre det på tomgangen at det var feil på dysene...jadda. Lurer på hvor mange kunder de lurer på dette viset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...