Gå til innhold

BMW 1 serie, E87 116d helt død, hjelp!?


Sparengen
 Share

Anbefalte innlegg

Skal ikke være nødvendig å registrere batteribyttet hvis du setter inn samme type og størrelse batteri nei.  Sålenge ikke det nye batteriet har stått lenge med lite strøm eller fryst så kan du sikkert bare lade det opp igjen. Det er nok noe annet som gjør at bilen blir tappet for strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det må registreres selv om det er lik styrke.

Men er ikke sånn at om du ikke gjør det så er batteriet ødelagt etter noen dager.

Er nok noe annet her som skaper problemer.

Batteriet er sikkert fortsatt i orden, bare lade det opp igjen å få det registrert. Men må uansett finne ut av hva som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei igjen! Jeg kommer til å sende bilen på BMW verksted...

Kan fort bli en dyr affære. Kjøp Carly-adapteren og appen for diagnose, koster deg en 1000-lapp og er inntjent før du har kjørt inn porten til verkstedet. Eller fortell hvor du bor, så kanskje noen her kan hjelpe deg.

Nytt batteri skal forresten helst lades opp før det tas i bruk. Det er ikke fulladet etter å ha stått i butikken i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 19.56, Daniel80 skrev:

Skal ikke være nødvendig å registrere batteribyttet hvis du setter inn samme type og størrelse batteri nei.  Sålenge ikke det nye batteriet har stått lenge med lite strøm eller fryst så kan du sikkert bare lade det opp igjen. Det er nok noe annet som gjør at bilen blir tappet for strøm. 

Du må registrere men ikke kode. Du må kode om det er annen styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 21.36, Basse Lusk skrev:

Kan fort bli en dyr affære. Kjøp Carly-adapteren og appen for diagnose, koster deg en 1000-lapp og er inntjent før du har kjørt inn porten til verkstedet. Eller fortell hvor du bor, så kanskje noen her kan hjelpe deg.

Nytt batteri skal forresten helst lades opp før det tas i bruk. Det er ikke fulladet etter å ha stått i butikken i lang tid.

Jeg leverte inn bilen i går og registrerte batteriet, kostet rundt 500kr.. bilen skal tilbake 9. Januar for feilsøking for å finne ut hva som gjør at bilen dør... den stod uten lading i natt, men da stod den bare 11 timer... tester i natt også om den overlever til i morgen, men har mine tvil... nå parkerte jeg den kl 18 i kveld, så skal jeg prøve å starte den rundt kl 8 i morgen... jeg snakket litt med han mannen som registrerte batteriet motta og fortalte om at bilen var helt død med nytt batteri osv... han sa at man burde lade bilen jevnlig når jeg ikke kjører så lange turer, blir jo fort mye småkjøring 

Endret av Sparengen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sparengen skrev:

Jeg leverte inn bilen i går og registrerte batteriet, kostet rundt 500kr.. bilen skal tilbake 9. Januar for feilsøking for å finne ut hva som gjør at bilen dør... den stod uten lading i natt, men da stod den bare 11 timer... tester i natt også om den overlever til i morgen, men har mine tvil... nå parkerte jeg den kl 18 i kveld, så skal jeg prøve å starte den rundt kl 8 i morgen... jeg snakket litt med han mannen som registrerte batteriet motta og fortalte om at bilen var helt død med nytt batteri osv... han sa at man burde lade bilen jevnlig når jeg ikke kjører så lange turer, blir jo fort mye småkjøring 

Ja du bør vedlikeholdsade den noen ganger om vinteren. Selv pleide jeg å måle hvilespenning på batt og vedlikeholdsladet alltid når den var under 12.5VDC. Bilens bussystemer skal gå over i hviletilstand etter 16 minutt eller noe, KL15, terminal 15 tror jeg det var. Om IBS er dårlig vil den kunne kødde til systemet. Dette ville jeg kun gjort hos BMW og ikke andre da de ikke har det rette utstyret alltid til å kunne feilsøke på en god måte

 

IBS Diagnosis A fault code is stored in the DME when the IBS is defective. The DME adopts a substitute value and assumes IBS emergency mode. IBS emergency mode boosts the idle speed in order to sufficiently charge the battery. Direct diagnosis of the IBS is not possible, it can only be diagnosed through the DME. The self diagnosis function checks the voltage, current, temperature, terminal 15 wake up signal as well as system errors in the IBS. Note: The software in the DME and that of the IBS must match. To ensure this requirement it may be necessary to replace the IBS in connection with a software update. Voltage Measurement If the IBS is shorted to ground, a DME fault code will display “Voltage Fault DME ON”. The IBS will be unable to wake up the DME. If the IBS is shorted to B+, a DME fault code will display “Voltage fault, DME not ON” and no charging current. The vehicle will NOT enter sleep mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Ja du bør vedlikeholdsade den noen ganger om vinteren. Selv pleide jeg å måle hvilespenning på batt og vedlikeholdsladet alltid når den var under 12.5VDC. Bilens bussystemer skal gå over i hviletilstand etter 16 minutt eller noe, KL15, terminal 15 tror jeg det var. Om IBS er dårlig vil den kunne kødde til systemet. Dette ville jeg kun gjort hos BMW og ikke andre da de ikke har det rette utstyret alltid til å kunne feilsøke på en god måte

 

IBS Diagnosis A fault code is stored in the DME when the IBS is defective. The DME adopts a substitute value and assumes IBS emergency mode. IBS emergency mode boosts the idle speed in order to sufficiently charge the battery. Direct diagnosis of the IBS is not possible, it can only be diagnosed through the DME. The self diagnosis function checks the voltage, current, temperature, terminal 15 wake up signal as well as system errors in the IBS. Note: The software in the DME and that of the IBS must match. To ensure this requirement it may be necessary to replace the IBS in connection with a software update. Voltage Measurement If the IBS is shorted to ground, a DME fault code will display “Voltage Fault DME ON”. The IBS will be unable to wake up the DME. If the IBS is shorted to B+, a DME fault code will display “Voltage fault, DME not ON” and no charging current. The vehicle will NOT enter sleep mode.

Da skal jeg begynne med å vedlikeholdslade om nettene. Pappa skal se på bilen min i romjula da jeg skal på besøk dit. Han eide bilen selv før og reparerte alt på den, han hadde aldri det problemet jeg har nå. Han har sånn program som han kan feilsøke bilen med, så håper han finner ut hva som gjør at batteriet blir flatt hele tiden..

Når det gjelder IBS kabelen så ser den helt fin ut, men skal få undersøkt det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han har INPA/RHEINGOLD/Carly så finner han ut om det er IBS, det er ikke et unormalt fenomen at de ryker. 

Enten går ikke bil i hvilemodus eller så har du en  strømtyv en plass. Kunne jo prøvd å måle selv? 

Et multimeter med "A" funksjon. Lås alt, vent 15-20min og ta en batterisko og sett multimeter i serie. 1 målespiss på batteri og andre i batterisko.  

Bilen får maks stjele 0.05A.. Dra ut en og en sikring til verdi synker. Om type alle forbrukerne er aktive og du må dra ut flere sikringer så kan det kanskje antyde IBS? At ingenting har gått over i sovemodus og er aktive og tapper batteriet ditt.

 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Gammel tråd men vet det høres ut som jording dette her som er synderen den bak under motorbrønnen eller den foran mellom motor og gir som også er veldig vanlig på dissa.

Endret av Bimmernew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...