Gå til innhold

Garanti luftbelg


Idland
 Share

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, lagunilla skrev:

Nei. Du kan ikke reklamere på noe du ikke har betalt for selv.

Det er korrekt juridisk det du sier. Det jeg prøver å si er at du kan "klage" iht håndverkertjenesteloven. 

En garantisak er i seg selv en reparasjon

(b) tjenesteyteren ved garanti eller på annen måte har påtatt seg å rette feilen eller har annet ansvar for resultatet av tjenesten i en viss tid, og feilen oppstår i denne tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Idland skrev:

Har en 2010 F11 som fikk nye luftbelger bak på garanti 02.2015. da var bilen gått ca 60-70k. nå ser det ut som den høyre lekker og bilen har gått ca 120k. Hvor lang garanti vil det være på de nye belgene?

Høyesterett har i Rt. 2013 side 865 konstatert at det ikke er nødvendig å reklamere mer enn én gang på samme mangel. Det gjelder altså ingen absolutt reklamasjonsfrist for mangel som består etter mislykket utbedringsforsøk.

Så kan det her diskuteres om det er tale om en mangel som består eller en ny mangel. Jeg vurderer det slik at det er tale om en mangel som består, all den tid selger ikke har evnet å utbedre problemet med luftbelg som lekker.

Du har derfor din opprinnelige innsigelse i behold, såfremt du overholder den relative reklamasjonsfristen - med andre ord at du reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget (eller burde oppdaget) mangelen på ny. 

Og for å avklare - dersom selgeren omleverer eller skifter en vesentlig komponent, er det sikker rett at det løper en ny reklamasjonsfrist fra omleveringstidspunktet, jf. forarbeidene til kjøpsloven (Ot. prp. nr. 80 (1986-1987) side 81).

Så hvis man ser på bytte av luftbelg som omlevering så har du reklamasjonsfrist frem til februar 2020, gitt at det reklameres innen rimelig tid. Hvis man ser på bytte av luftbelg som utbedring av mangel, så løper det ingen reklamasjonsfrist, dog gitt at det også her må reklameres innen rimelig tid etter at mangelen ble eller burde vært oppdaget. Uansett så er du innenfor i ditt tilfelle.

Hvis noen vil kose seg med et dypdykk i problemstillingen så er det skrevet en masteroppgave om dette temaet, som er tilgjengelig her: https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/7652/thesis.pdf?sequence=2

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout er det ikke garantien på bilen som gjelder da? Den har blitt byttet på garanti innenfor garantitid, så har man vel ikke klagegrunnlag utover dette når nybilgarantien ikke lengre er gjeldende? Da er det ikke en "bestilt" jobb som ble utført ved sist bytte, men garantijobb for at bilen ikke var slik den skulle være innenfor garanti. Jeg spør av nysgjerrighet.

Med det sagt er vel luftbelg på F11 nærmest å regne som slitedel :lol:

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Walkabout er det ikke garantien på bilen som gjelder da? Den har blitt byttet på garanti innenfor garantitid, så har man vel ikke klagegrunnlag utover dette når nybilgarantien ikke lengre er gjeldende?

Les det jeg har skrevet ovenfor en gang til, svaret står der allerede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Walkabout skrev:

Høyesterett har i Rt. 2013 side 865 konstatert at det ikke er nødvendig å reklamere mer enn én gang på samme mangel. Det gjelder altså ingen absolutt reklamasjonsfrist for mangel som består etter mislykket utbedringsforsøk.

Så kan det her diskuteres om det er tale om en mangel som består eller en ny mangel. Jeg vurderer det slik at det er tale om en mangel som består, all den tid selger ikke har evnet å utbedre problemet med luftbelg som lekker.

Du har derfor din opprinnelige innsigelse i behold, såfremt du overholder den relative reklamasjonsfristen - med andre ord at du reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget (eller burde oppdaget) mangelen på ny. 

Og for å avklare - dersom selgeren omleverer eller skifter en vesentlig komponent, er det sikker rett at det løper en ny reklamasjonsfrist fra omleveringstidspunktet, jf. forarbeidene til kjøpsloven (Ot. prp. nr. 80 (1986-1987) side 81).

Så hvis man ser på bytte av luftbelg som omlevering så har du reklamasjonsfrist frem til februar 2020, gitt at det reklameres innen rimelig tid. Hvis man ser på bytte av luftbelg som utbedring av mangel, så løper det ingen reklamasjonsfrist, dog gitt at det også her må reklameres innen rimelig tid etter at mangelen ble eller burde vært oppdaget. Uansett så er du innenfor i ditt tilfelle.

Hvis noen vil kose seg med et dypdykk i problemstillingen så er det skrevet en masteroppgave om dette temaet, som er tilgjengelig her: https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/7652/thesis.pdf?sequence=2

Dette var jo et fyldig svar :) Men regner med BMW (Bavaria) ikke er så int i å bytte disse igjen på garanti. Eller er det andre som har fått dette til på luftbelg eller andre deler på en så gammel bil? Gidder ikke å styre for mye med dette, men tanken var vel om det er vanlig praksis eller om man må ha advokat for å få det gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Idland skrev:

Dette var jo et fyldig svar :) Men regner med BMW (Bavaria) ikke er så int i å bytte disse igjen på garanti. Eller er det andre som har fått dette til på luftbelg eller andre deler på en så gammel bil? Gidder ikke å styre for mye med dette, men tanken var vel om det er vanlig praksis eller om man må ha advokat for å få det gjennom :)

De fleste pleier riktignok å nekte på dette, men av en eller annen merkverdig grunn så ordner det seg alltid ganske så kjapt når jeg signerer e-posten eller brevet som advokat. For øvrig dumt at det skal være slik for at en skal ha krav på rettighetene sine.

Du får bare printe ut eller ta screenshot av redegjørelsen min ovenfor, så tipper jeg at Bavaria blir litt med medgjørlige om de først skulle sette seg på bakbeina :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...