Gå til innhold

B38A15M0 motoren


Soleim
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, laffe skrev:

Æsj - var jo akkurat dette jeg håpet du ikke skulle si😀 

Jeg trenger forøvrig ingen rakett - en 320d holder i lange baner. Men ser at om man kunne levd med mindre motor kunne man fått en langt nyere og bedre utstyrt bil, men litt usikker på om det er verdt det. Ser DTE systems har TUV godkjent chip som løfter effekten med hele 23hk og 33nm 😅 - mulig det er nok til å gjøre bilen levelig i hverdagen.

 

Jeg vil tro at en 320d som er mer moment sterk vil føles kvikkere og bedre. Men du kan jo prøve begge dele og se hva du synes, jeg synes det ble alt for slapt. Mye giring for å holde fart. Ellers så er det jo en mulighet å tune den :) 

25 minutter siden, Marius2002 skrev:

Er vel samme i 225xe, X1/X2 25e. Går greit det. Hadde en 218i GC på lån og det var også helt greit. Etter å hatt 225xe og på låns den 218i, så tenker jeg du vil bli venn med halvsekseren :) 

Men hybrid versjonene får jo litt hjelp av el motor så ikke helt riktig å sammenligne de å  si de er kvikk. 218i GC veier 95kg mindre noe som er merkbart på en allerede svak motor. Jeg har lånt 118i og 218i flere ganger og begge de føltes kvikkere en F31. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Snagg30 skrev:

Men hybrid versjonene får jo litt hjelp av el motor så ikke helt riktig å sammenligne de å  si de er kvikk. 218i GC veier 95kg mindre noe som er merkbart på en allerede svak motor. Jeg har lånt 118i og 218i flere ganger og begge de føltes kvikkere en F31. 

Hybridversjonene har hjelp fra elmotor, derfor skrev jeg "greit" og ikke "kvikk" :) Jeg opplevde 218i som kvikk, men det er nok bare følelsen og følelsen av kvikk er sikkert mer enn godt nok for mange. Alt er relativt, så jeg sammenligner ikke 218i med M240i :) 

Edit: kan legge til at jeg synes bensinmotoren var masete i 225xe de gangene den var på i byen. Men funket til langkjøring. Litt det samme følte jeg med 218i GC.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

Hybridversjonene har hjelp fra elmotor, derfor skrev jeg "greit" og ikke "kvikk" :) Jeg opplevde 218i som kvikk, men det er nok bare følelsen og følelsen av kvikk er sikkert mer enn godt nok for mange. Alt er relativt, så jeg sammenligner ikke 218i med M240i :) 

Ja vet det, men du misforstår poenget mitt. Du drar inn hybrid versjonene av B38 og sier de går greit i en diskusjon hvor @laffe ytrer tanker om å kjøpe en B38 uten EL hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snagg30 skrev:

Ja vet det, men du misforstår poenget mitt. Du drar inn hybrid versjonene av B38 og sier de går greit i en diskusjon hvor @laffe ytrer tanker om å kjøpe en B38 uten EL hjelp. 

Jeg drar inn B38 som en motor :) Jeg kobler fra elmotoren fra tankene når jeg prater om denne :) Jeg tror laffe kan bli venn med halvsekseren, men jeg er helt med på det du sier at en 320d kanskje er veien å gå om B38 ikke får hjelp fra elmotoren :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg drar inn B38 som en motor :) Jeg kobler fra elmotoren fra tankene når jeg prater om denne :) Jeg tror laffe kan bli venn med halvsekseren, men jeg er helt med på det du sier at en 320d kanskje er veien å gå om B38 ikke får hjelp fra elmotoren :) 

Ok da er jeg med! Jeg ville prøvd først, på F31 er den ekstremt slapp. 320D har vell litt mer spillerom på lavere register? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Snagg30 skrev:

Jeg vil tro at en 320d som er mer moment sterk vil føles kvikkere og bedre. Men du kan jo prøve begge dele og se hva du synes, jeg synes det ble alt for slapt. Mye giring for å holde fart. Ellers så er det jo en mulighet å tune den :) 

 

Er snakk om automat om det blir aktuelt så det er heldigvis ikke jeg som trenger stå for giringen 😀 Forsåvidt enig i at 320d er det mest fornuftige motormessig, men det frister litt med grei utstyrspakke, LCI, M-sport og lav km som feks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=208994103 Men må nok fort tunes om det blir en slik, men vil ha alt på den safe siden mtp. maskinskadeforsikring så blir i såfall TUV godkjent tune og ny effekt skrevet inn i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg drar inn B38 som en motor :) Jeg kobler fra elmotoren fra tankene når jeg prater om denne :) Jeg tror laffe kan bli venn med halvsekseren, men jeg er helt med på det du sier at en 320d kanskje er veien å gå om B38 ikke får hjelp fra elmotoren :) 

Halvsekser høres mye bedre ut enn treer 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laffe skrev:

Er snakk om automat om det blir aktuelt så det er heldigvis ikke jeg som trenger stå for giringen 😀 Forsåvidt enig i at 320d er det mest fornuftige motormessig, men det frister litt med grei utstyrspakke, LCI, M-sport og lav km som feks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=208994103 Men må nok fort tunes om det blir en slik, men vil ha alt på den safe siden mtp. maskinskadeforsikring så blir i såfall TUV godkjent tune og ny effekt skrevet inn i vognkortet.

Ikke sikker på at jeg hadde valgt 320d framfor denne, er ikke akkurat musikk å starte denne 4 syl dieselmotoren som ikke blir varm før det har gått 3 mil på vinteren. Hvis 318i blir for lat, så kan tuning fra AutoPower lastes inn og ut via diagnosekontakten av deg selv, så kan settes tilbake til org ved eventuelle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der virket som et veldig fint eksemplar @laffe. Jeg har selv N13-motoren i min F20 pre-LCI 116i, og den er en herlig motor. Men den har sine “quirks” den også, som litt oljeforbruk. Dog ikke på langt nær de problemene som N14-motoren i MINI kan slite med. Ja, jeg hadde den i min forrige bil, Cooper S. N13 kan du få BM3 til (og det forvandler motoren, min 1-serie er utrolig moro :D ). Jeg syntes N13 ble masete i 3-serie, men kom til sin rett i 1-serie. Dog hadde ikke motorkraft vært prioritet, men snarere nyest mulig bil og lav km og bra med utstyr hadde jeg valgt den du linket til foran en eldre 320d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Takk for svar - er vel litt det jeg tenker at man kanskje skal svelge motorkamelen for en  nyere bil med lavere kmstand. 

Jeg kjørte også en F31 316i for 5-6 år siden og syns som deg den virket litt masete, men at det ble redda av den gode automaten. Nå etter et år i en golf med 1.9tdi og manuell virket ikke 316i så ille lengre - rart hvordan man endrer persepektiv😅 Den 316i`n ble forøvrig senere tunet og det var en skikkelig forvandling. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da syntes jeg at det var automaten som gjorde 316i’en masete, vi hadde den som lånebil når vår 116i med manuell var inne på service. 116ien litt frisert er et helt annet dyr, motoren har gått fra å være en dieselaktig bensinmotor til å være en skikkelig bensinmotor som bare drar mer og mer dess lenger opp den kommer, med en helt annet effekt- og momentkurve enn den hadde originalt. Mer som en bensinmotor faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...