Gå til innhold

B38A15M0 motoren


Soleim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle der ute!

 

Er på utkikk etter OK bil prismessig, godt utstyrt, der motorkrefter ikke blir prioritert. Har kommet over både 316i og 318i. 318i - da gjelder nyere biler 2015 og oppover.

Er det noen som har erfaring eller vet noe om motorene som kommer i 318i? Det er en 3 sylindret motor som BMW kom med i 2015, som skulle erstatte 316i (N13B16).

Jeg personlig synes det høres så simpelt ut med en 3 sylindret motor, uten at jeg vet så mye om den...😧

Effektmessig er det identisk HK/NM, som i 316i med N13B16 motoren.

Endret av Soleim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Noen som har erfaringer å fylle på her med angående biler med disse motorene? @Snagg30 - hadde du en F31 318i en liten periode eller husker jeg feil?

Prøvde selv både en F31 316i med den gamle N13 motoren og en 318i med B38. Syntes den med B38 føltes litt undermotorisert ut, mens 316i føltes ok. Men mulig det skyldes litt hastighetene - da 318i hovedsaklig ble prøvd på E6 med 110 sone, mens 316i ble prøvd Ring3 hovedsaklig.

Ser at man får en ganske ny F31 med godt med utstyr og lav km til en fin pris om man svelger kamelen med motoren i 318i. Ser også at det finnes TUV godkjent chipping som løfter effekt og dreiemoment bittelitt. Ikke store effektøkningen man får med chip, men kanskje nok til at motoren blir til å leve med.

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, laffe skrev:

Noen som har erfaringer å fylle på her med angående biler med disse motorene? @Snagg30 - hadde du en F31 318i en liten periode eller husker jeg feil?

Prøvde selv både en F31 316i med den gamle N13 motoren og en 318i med B38. Syntes den med B38 føltes litt undermotorisert ut, mens 316i føltes ok. Men mulig det skyldes litt hastighetene - da 318i hovedsaklig ble prøvd på E6 med 110 sone, mens 316i ble prøvd Ring3 hovedsaklig.

Ser at man får en ganske ny F31 med godt med utstyr og lav km til en fin pris om man svelger kamelen med motoren i 318i. Ser også at det finnes TUV godkjent chipping som løfter effekt og dreiemoment bittelitt. Ikke store effektøkningen man får med chip, men kanskje nok til at motoren blir til å leve med.

 

Jo det stemmer, en av mange biler som var innom tunet i fjor! ;) Var ikke lenge vi hadde den, og det er nok den mest daffe bilen jeg har kjørt på lang tid. F31 kler ikke den motoren i det hele tatt, kanskje i en lettere 1-serie eller med nødskrik en 2-serie men jeg synes den ble alt for undermotorisert for F31. Om 320D ikke er så langt unna i pris så vil jeg tro det er et bedre kjøp om det passer kjøre mønster. 
 

Angående lyd så har jeg ikke peiling, det var en 318i så jeg tenkte ikke tanken på å høre etter eller å ruse motoren men vil tro lyden er minimal til ingenting. Men vist du ikke bryr deg om verken lyd eller effekt så er det sikkert et godt kjøp, men om noen av de tinga er på ønske listen hadde jeg styrt unna. Når jeg skulle kjøre forbi med bilen så krevde det mer planlegging en partneren som står her ute, for det går virkelig tregt opp i fart. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, laffe skrev:

Noen som har erfaringer å fylle på her med angående biler med disse motorene? @Snagg30 - hadde du en F31 318i en liten periode eller husker jeg feil?

Prøvde selv både en F31 316i med den gamle N13 motoren og en 318i med B38. Syntes den med B38 føltes litt undermotorisert ut, mens 316i føltes ok. Men mulig det skyldes litt hastighetene - da 318i hovedsaklig ble prøvd på E6 med 110 sone, mens 316i ble prøvd Ring3 hovedsaklig.

Ser at man får en ganske ny F31 med godt med utstyr og lav km til en fin pris om man svelger kamelen med motoren i 318i. Ser også at det finnes TUV godkjent chipping som løfter effekt og dreiemoment bittelitt. Ikke store effektøkningen man får med chip, men kanskje nok til at motoren blir til å leve med.

 

Ville googlet litt ang disse motorene , mener at N13 motor er noe BMW arvet fra Mini og er en PSA motor som har en del problemer med høyt oljeforbruk og register. B38 er en BMW motor i serie med B48(typ 320i) og B58(340i), og har ikke noen kjente problemer som jeg vet om. Jeg har en 116i (109 hk) med B38, og den er ganske lat, men bruker lite bensin. Har en kompis som chippet sin 116i til 185 hk, og han sier det ble en helt annen bil, veldig sprek og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lars S skrev:

Ville googlet litt ang disse motorene , mener at N13 motor er noe BMW arvet fra Mini og er en PSA motor som har en del problemer med høyt oljeforbruk og register. B38 er en BMW motor i serie med B48(typ 320i) og B58(340i), og har ikke noen kjente problemer som jeg vet om. Jeg har en 116i (109 hk) med B38, og den er ganske lat, men bruker lite bensin. Har en kompis som chippet sin 116i til 185 hk, og han sier det ble en helt annen bil, veldig sprek og fin.

Hvilken 1-serie har du? Nysgjerrig på vekta kontra F31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Lars S skrev:

Ville googlet litt ang disse motorene , mener at N13 motor er noe BMW arvet fra Mini og er en PSA motor som har en del problemer med høyt oljeforbruk og register. B38 er en BMW motor i serie med B48(typ 320i) og B58(340i), og har ikke noen kjente problemer som jeg vet om. Jeg har en 116i (109 hk) med B38, og den er ganske lat, men bruker lite bensin. Har en kompis som chippet sin 116i til 185 hk, og han sier det ble en helt annen bil, veldig sprek og fin.

Jeg har også vært litt skeptisk til N13 motoren, men jeg ser også at nesten uansett hva man googler så finner man problemer 🙂 Det vil mest sannsynlig stå mellom biler med enten B38, N13, N20 eller N47 motoren og det er vel bare B38 man ikke finner noe særlig dritt om driftsmessig. 

Virker som det er ganske vanlig at de N13 motorene bruker en del olje i hvertfall, men at BMW sier det er helt normalt og ikke skal være en grunn til bekymring. I hvert fall det eieren av begge 316i`ene jeg har vært i kontakt med har fått beskjed om av BMW, men de sier vel det de kan si for å slippe reklamasjoner.  Er uansett biler jeg kommer til å ha maskinskadeforsikring på, men ser at problemer knyttet til oljeforbruk i nødvendigvis dekkes av forsikringen.

Jeg prøvde forøvrig også en 118i med B38 motoren og syntes motoren kom mer til sin rett der. Så 118i vurderes også litt selv om jeg godt kunne tenkt meg plassen og akselavstanden i en F3x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Jo det stemmer, en av mange biler som var innom tunet i fjor! ;) Var ikke lenge vi hadde den, og det er nok den mest daffe bilen jeg har kjørt på lang tid. F31 kler ikke den motoren i det hele tatt, kanskje i en lettere 1-serie eller med nødskrik en 2-serie men jeg synes den ble alt for undermotorisert for F31. Om 320D ikke er så langt unna i pris så vil jeg tro det er et bedre kjøp om det passer kjører mønster. 
 

Angående lyd så har jeg ikke peiling, det var en 318i så jeg tenkte ikke tanken på å høre etter eller å ruse motoren men vil tro lyden er minimal til ingenting. Men vist du ikke bryr deg om verken lyd eller effekt så er det sikkert et godt kjøp, men om noen av de tinga er på ønske listen hadde jeg styrt unna. Når jeg skulle kjøre forbi med bilen så krevde det mer planlegging en partneren som står her ute, for det går virkelig tregt opp i fart. 

Æsj - var jo akkurat dette jeg håpet du ikke skulle si😀 

Jeg trenger forøvrig ingen rakett - en 320d holder i lange baner. Men ser at om man kunne levd med mindre motor kunne man fått en langt nyere og bedre utstyrt bil, men litt usikker på om det er verdt det. Ser DTE systems har TUV godkjent chip som løfter effekten med hele 23hk og 33nm 😅 - mulig det er nok til å gjøre bilen levelig i hverdagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Hvilken 1-serie har du? Nysgjerrig på vekta kontra F31.

Det er en 2015/16 F20 Facelift 116i M-Sport og det hele :-) , men det er litt mer hk i 316i 136hk mot mine elleville 109 hk :-)

Ellers så bruker de jo B38 motor i i8 også, er vel 235 hk der + el motor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, laffe skrev:

Æsj - var jo akkurat dette jeg håpet du ikke skulle si😀 

Jeg trenger forøvrig ingen rakett - en 320d holder i lange baner. Men ser at om man kunne levd med mindre motor kunne man fått en langt nyere og bedre utstyrt bil, men litt usikker på om det er verdt det. Ser DTE systems har TUV godkjent chip som løfter effekten med hele 23hk og 33nm 😅 - mulig det er nok til å gjøre bilen levelig i hverdagen.

 

AutoPower og FMS lover en del mer hk og Nm, han som jeg kjenner gjorde det hos FMS og er veld fornøyd. Er jo ikke noe TUV hos disse da, men risiko for å bli tatt for dette er ikke stor. Klarer du deg med plassen i 1 serien så kan jeg anbefale disse, synes det er veldig morsom og kompakt bil som samtidig virker solid, og litt tøff også med M-sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...