Gå til innhold

Varm felg venstre bak + lyd


Amistad
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og god helg folkens.

Har en 2010 e91 xdrive lci 

Merker mye mer svart støv, mer varm felg enn de andre 3, og kjempe lys pipelyd ved kraftig sving til venstre i rundkjøring. Venstre side bak. 

Mener også at jeg av og til ved kort kjøring merker en litt kraftig lukt, som ikke er eksos, som ikke er brent lukt, men en mellomting. Men kun når jeg går ut av bilen. Type 4 minutter kjøring. kanskje alt dette har en sammenheng? 

Vil dette si at bremsene henger da? evt en bremsecaliper som tuller ? I følge bilen er det lenge til skifte av skiver og klosser, og ved en rask titt ser det ut som det er mye igjen av dem på begge sider. Ser heller ikke noe ujevnheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Otis 

Det lurer jeg på også. Men merker ikke noe heng i bilen når man kjører etc, så det må være ganske svakt da? Tror kanskje ikke det er hele tiden heller. Lett å gjøre noe med selv, evt demontere smøre ? spraye? håndbrekk bruker jeg aldri desverre, men prøvde den i går. Merker at den klarer ikke lås hjulene. Den blir mer som en hjelpebrems. Mulig noe der?

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan like gjerne være brekket som henger litt på ja. Er i grunn like greit å kjøpe nye bånd og monteringssett og plukk sund og sjekk/bytt. Husk å sjekk at begge wirer til brekket går fritt i strømpen før du monterer sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bremsecaliper som henger.Det kan komme og gå,til å begynne med.

Sjeldent man merker noe heng i bilen under kjøring den første tiden. Svidd bremselukt, mer bremsestøv på felg  og ulyd er mer vanlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian 325 Det du skriver der er helt slik jeg opplever det. Har kommet og ditt litt sånn rar svilukt utenfor bilen. Så er det mye bremsestøv på venstre bak enn på de andre felgene. 

Prøve meg på demontering av bremser og calipper, for å smøre opp, eller er det tid for å skifte? Regner med bremsene er slitt skeive og da ? Hjelper vel ikke bare å ta av hjulet å påføre noe smøremiddel i store mengder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives over hver så må du først finne ut av hva problemet er. Det ligger mange nyttige videoer på youtube,som veileder deg i feilsøking og reparasjon av bremser på din bil🙂

Som sagt holder jeg en knapp på at det er bremsecaliperet venstre side bak som henger.Hvis ikke du merker noe kast-vibrasjoner i bremsene når du  bremser,så er det lite sannsynlig at det er kast i skivene. 

Jeg kan ikke svare på om det er tid for å bytte bremsene,da jeg ikke har sett eller prøvd dem🙂

Hvis det var min bil så hadde jeg jekket opp bilen,vridd på hjulet og sett om det går lett rundt i begge retninger som det skal.Eventuelt gå inn i bilen og trykk inn brems noen ganger mens bilen står på jekken,deretter sjekk om hjulet går lett rundt i begge retninger. Hvis det er ok,så ville jeg ha tatt en liten kjøretur med bilen,latt den stå i noen minutter etter turen og deretter sammenlignet temperaturen på skivene. Eventuelt lokalisere hvor på skiven varmen kommer fra,men pass på skiven kan være varm! Hvis ikke du finner noe spesielt,så må du jekke opp bilen,ta av hjulet og feilsøke videre.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var slitt hjullager så skulle det vel ikke være mer bremsestøv på den siden med problemet. Sjekk om stempelet i kaliperen lar seg presses/skrus tilbake uten problemer, sjekk at glideboltene er fine og ikke ihelrustet. Sjekk at klossene sitter greit i klaven og ikke "henger" pga rust. 

Har hatt noen biler i min levetid,, men kun 1 har jeg måtte bytte kaliper pga at stempelet hang. Da hang kaliperen såpass at skiven var rødglødende etter en relativ kort kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, dopus skrev:

Dersom det var slitt hjullager så skulle det vel ikke være mer bremsestøv på den siden med problemet.

Caliper/klosser samt band til brekket sitter fast i navet, det gjør ikke skive/trommel så jo det kan generere bremsestøv hvis det er nok slakk i lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kvasi skrev:

Caliper/klosser samt band til brekket sitter fast i navet, det gjør ikke skive/trommel så jo det kan generere bremsestøv hvis det er nok slakk i lageret.

Hmm, stemner jo det. Men er det så mye slark i lageret bør det kunne merkes dersom man jekker opp den siden med problemer og tar tak i felgen ( kl 3 og 9 eller 6 og 12 grep) og dytter og drar litt i den, er det merkbart slakk så er hjullager kaputt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...