Gå til innhold

Ujevn gange kald motor F11 523i 2011 N53


Dahl2re
 Share

Anbefalte innlegg

Det er sant @ahj, det er ingen forklaring på misfire. Dette må feilsøke på mer.

Som oftest er jo misfire, uten feilkoder på lean eller rich fuel, coiler eller plugger. Men det enkleste er å kryssbytte coiler evt se om problemet flytter seg. Evt se på live data på misfire og se når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Otis skrev:

Det er sant @ahj, det er ingen forklaring på misfire. Dette må feilsøke på mer.

Som oftest er jo misfire, uten feilkoder på lean eller rich fuel, coiler eller plugger. Men det enkleste er å kryssbytte coiler evt se om problemet flytter seg. Evt se på live data på misfire og se når det skjer.

Helt enig i den! Virker veldig som coiler siden trådstarter ikke lenge siden byttet plugger. Verste fall så kan dette ha med dårlige injektorer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Dahl2re skrev:

Så lenge var adam i paradis. Problemet er tilbake igjen.

Diagnose:

Engine / Motor

12C601: Nitrogen oxide sensor operation: signal is not available at launch

 

12C008: Nitrogen oxide sensor, electric: Short

 

12C208: Nitrogen oxide sensor, lambda linear: Short circuit

 

12C108: Nitrogen oxide sensor, lambda binary: Short

 

140101: Misfiring, cylinder 1: Injection is turned off

 

1C0300: Engine oil pressure control valve: clamps

 

140601: Misfiring, cylinder 6: injection is switched off

 

140401: Misfiring, cylinder 4: injection is switched off

 

140001: Combustion misfires, a plurality of cylinders: injection is switched off

 

213901: Consumer reduction: active

 

Er det bare å bite i gresset å kjøpe en nox sensor til hyggelige ca 6000,- ?

er det mye jobb å bytte sensoren ?

Jeg kan ikke kjenne igjen BMW sin filosofi om defekt NOx sensor skal gi feiltenning og kutt av innsprøyting. DME kan lene seg på flere andre sensorer til tenning. Du har nemlig flere her sensorer som viser feil hvor eneste felles koblingspunkt er motorhjernen. Jeg ville først gått over ledningsnettet og sjekket inngangene og kontaktene til motormodulen, husk å ta av minuspol før du evt kobler fra. Biter meg merke i 1C0300, hadde den ikke vært der så ville jeg sett nærmere på NOx sensor og ohmet kontaktene på de

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, quandt1960 skrev:

Jeg kan ikke kjenne igjen BMW sin filosofi om defekt NOx sensor skal gi feiltenning og kutt av innsprøyting. DME kan lene seg på flere andre sensorer til tenning. Du har nemlig flere her sensorer som viser feil hvor eneste felles koblingspunkt er motorhjernen. Jeg ville først gått over ledningsnettet og sjekket inngangene og kontaktene til motormodulen, husk å ta av minuspol før du evt kobler fra. Biter meg merke i 1C0300, hadde den ikke vært der så ville jeg sett nærmere på NOx sensor og ohmet kontaktene på de

Hvis du leste det jeg skrev på forrige siden hadde du fått svar på ditt innlegg. Så fra mitt innlegg: Men det forklarer ikke hvorfor trådstarter får opp misfire. Jeg kjørte et år med gåen Nox sensor uten at jeg hadde noen misfires. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv V8 men når disse får misfire på 3 eller flere sylindre så er det typisk enten en av høytrykkpumpene  (denne gir gjerne feilmelding på railtrykk) eller sensor på høytrykkpumpe  (denne gir gjerne ingen feilmelding, kun misfire) 

Det blir ikke helt likt for disse har 1 høytykkpumpe pr sylinderbank slik at en skiller mellom misfire på cylinder 1-4 og 5-8 men hvis de feiltenner på sylindre på begge bankene så er det typisk sensor på lavtrykkpumpe som tuller. (Denne gir gjerne ingen feilmelding, kun misfire)

Så ut ifra det som gjelder på min motor så kan du ha feil på høytrykksensor eller lavtrykksensor.

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både N53 og N54 sliter med dyser som tetter seg.

 

Gi det et forsøk med ultrasonisk rensemaskin. Elmasonic S 30 H har adapter for BMW dyser med justerbar høyde og temp.regulator fra 30 til 50 grader. Det pleier å hjelpe, og er billigere enn å bytte dyser.

Du får tak i Tunap væska til maskinen hos GS Bildeler (tror jeg), den heter Tunap SPX Special Cleaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ser det ut til at løsningen ble å bytte en injektor. "Missfire on sylinder 1" var en gjenganger i diagnosen. Fikk kjøpt en brukt injektor, satte på ny pakning og nå ser problemet ut til å være løst. Ser ikke ut til at feil på NOX sensor har noe med saken å gjøre.

Takk for gode innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...