Gå til innhold

Erfaringer med uoriginalt DPF?


DRIFTER
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som erfaringer med uoriginalt diesel partikkelfilter? Originalt er jo latterlig dyrt. Bilen er en 2007 318d. Har renset filteret en gang, det holdt ca. 10 måneder så jeg regner med det må byttes.

Motor har fint lite krefter over 3000 omdreininger og det kommer varsel på partikkelfilter etter å ha kjørt ca. 10 minutter hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilsøk først. Hvis du må bytte filter anbefaler jeg å lete opp biler lik din egen med 200.000 + hos div høggere. De har i mange tilfeller akkurat bytter dpf rett før skroting. Hvis fleksikoblingen ser hel og pen ut, er filteret etter all sannsynlighet byttet. Ved hjelp av chassisnummeret finner du skiltnummer, og så er det bare å ringe rundt i BMW systemet til du finner noen som forteller deg at «jo, det ble byttet Des 2018» Kjøpte et org  filter med 18.000 km gangtid for 3500,- hos en høgger til min N47. Men først må du finne årsaken til at ditt er tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur på 4 mil nå. Fant en måte å få temperaturen på displayet ved speedometer. Temperatur var max på 71°C en kort periode, den lå mest rundt 60. Usikker på hva disse motorene skal ligge på men dette er vel veldig lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The following conditions must be fulfilled for a regeneration:

  • The coolant temperature must be in excess of 75 °C
  • the exhaust-gas temperature before the diesel particle filter must be greater than 240 °C
  • there must be enough fuel (fuel reserve indicator light is not lit up). Whenever the reserve lamp lights up, the regeneration process is suspended.
  • no fault codes from the air mass system, exhaust emission system and sensors must be saved in the DDE
  • The fault codes 480A / 245700 (from F01) and 481A / 245800 (from F01) must display the status "currently not present"
  • Constant driving speed above about 60 km/h (approx. 38 mph). The optimum speed is about 100 km/h (approx. 60 mph).

 

Hentet fra newtis.info

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-318d-lim/wiring-functional-info/power-train/diesel-electronics-dde7/particulate-filter-system/EZjPC6cq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på om du har n47 eller m47 motor, men det kan være verdt å sjekke om føleren til kjølevann er OK. Jeg har byttet termostat to ganger på n47 unødvendig, da feilen lå i pluggen som sitter på kjølevannssensor. Den kan du dytte og dra litt på mens du sjekket temp før og etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg glemte helt å oppdatere denne tråden, men feilen lå i termostaten. Jeg har byttet termostat og kjølevæske, nå regenerer det seg fint selv igjen. Jeg tenkte ikke på at motor ikke ble varm nok, er jo ikke temperaturmåler tilgjengelig uten å trikse litt på disse bilene desverre. Takk for tips folkens 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...