Gå til innhold

Vurderer kjøp av 1-serie 2009, 190xxxkm for langt?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har sett meg ut en nydelig liten sak av en 1-serie 118 D 143HK M-SPORT.
Men jeg synes den har rullet litt vell langt, min forrige bil var en Audi 1998 A3 1.8T, 11år eldre og rullet 220k og da var det faktisk ikke mere bil igjen, den blir spiker nå.
Har satt meg et budsjett på 100k og bilen jeg ser på nå går for 90k fra forhandler med 3måneders garanti.

Det virker litt mye å betale for 90k for en 10år gammel bil som snart passerer 200000km.
Hvordan er disse bilene med rust og drivlinje?
Hva må jeg regne med av reparasjoner frem til 250km?
Er det mulig at jeg kjører så langt uten noen store ting?
Hva burde jeg være obs på med kjøp av en slik bil?

Jeg er motormekaniker på båt så det er en god del arbeid jeg kan gjøre selv, men er ikke så veldig interessert i å kjøpe et fremtidig rep objekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) 

Jeg synes prisen var noe stiv, du får 1-serier med ca. halve km-stand for samme pris. Her f.eks.(2 år nyere også): 

https://www.finn.no/151239626

Det du må regne med er ihvertfall turbobytte før eller siden (normalt mellom 150000km og 200000km, noen før andre senere) og på 4syl diesel(116d, 118d, 120d og 123d) er å kanskje måtte bytte registerkjede og strammer. Søk opp N47D20C, så ser du hva jeg mener. Det må iallefall sjekkes ut, før et eventuelt havari. Noen går 300000km andre bare 100000km. Ellers solide biler. Sjekk for rust standard plasser -> bildør, bagasjeromsdør, rundt vinduer, kanaler og hjulbuer. Er ikke veldig utbredt med rust på disse har jeg inntrykket av :) 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Hei :) 

Jeg synes prisen var noe stiv, du får 1-serier med ca. halve km-stand for samme pris. Her f.eks.(2 år nyere også): 

https://www.finn.no/151239626

Det du må regne med er ihvertfall turbobytte før eller siden (normalt mellom 150000km og 200000km, noen før andre senere) og på 4syl diesel(116d, 118d, 120d og 123d) er å kanskje måtte bytte registerkjede og strammer. Søk opp N47D20C, så ser du hva jeg mener. Det må iallefall sjekkes ut, før et eventuelt havari. Noen går 300000km andre bare 100000km. Ellers solide biler. Sjekk for rust standard plasser -> bildør, bagasjeromsdør, rundt vinduer, kanaler og hjulbuer. Er ikke veldig utbredt med rust på disse har jeg inntrykket av :) 

 

Takker så meget for et utfyllende svar, skjønner hva du mener,  har allerede hatt et par nyere modeller på handa til 100k og lavere km, men de blir solgt fort som fy..
Er et must at den er tre-dørs, er sånn passe opptatt av utseende på bilen og de to bakdørene tar livet av looken på 1-serien.

49 minutter siden, Daniel. skrev:

^ eventuelt kjøpe en av de tidligere utgavene med M47 motor uten registerproblemer.

Jeg er ikke ute etter en veldig gammel bil, har kjørt billig 20år gamle modeller i mange år og sett meg nødt å kjøpe ny bil hvert 2-4år. Nå vil ha noe jeg kan kjøre uten å måtte bruke en formue ved hver EU-kontroll, bilen kan være maks 10år gammel.
Ser at registeret på disse motorene er hit or miss, men de tar vell ikke kvelden uten forvarsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@anonnorth Jeg ville unngått rekkefirer bensin også fra samme periode, hvis ikke ser jeg det er mange 1-er cabriolet innenfor rekkevidde jeg ville anbefalt. Ellers så med 3-dørs som et must er utvalget noe innskrenket, jeg så derimot en F21 som kunne vært noe: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151084724 ? Greit nok shitty bilder i annonsen, men du ser nogen lunde. Den mangler M-sport, men dette er en kurrant jobb eksteriørmessig som kan tas etterhvert om du ser behovet. Samme med felger. En 116D er som regel sprek nok (i den forstand at vi sammenligner med resten av trafikkbildet, ikke mot større motorer innad i BMW).

Noen hevder registeret røk uten forvarsel, mens andre hørte raslelyder først. Jeg aner ikke, men ville trodd man hørte raslelyder først. Noen sier de også har fått opp rød motorlampe først. Igjen aner jeg ikke. Hører man raslelyder er det bare å stoppe motoren og tilkalle Viking, få den på verksted og fiks. Koster mer å få havari. Jeg er ikke redd for å kjøpe en bil med N47D20C, men man burde vite hva man kjører med uten at dette skal ødelegge moroa eller ligge å gnage i hodet hver gang man er ute å kjører. :) 

 

Edit: Har du link til den du vurderer? :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002
Jeg har nå lest meg litt opp på disse kjederegister motorene og kommet frem til at det burde være et trygt kjøp så lenge man får sjekket opp at register et byttet eller at jeg får byttet det snarest, registeret har litt kjip plassering, men det lar seg vell gjøre på egenhånd om man er sånn passe kompetent og har riktig utstyr?

Det er et par biler jeg har sett meg ut, om jeg kunne fått F20 eller F21 så har ikke tre dør så mye å si, det er mest E8* som er ønsket i 3dørs.

I all hovedsak denne BMW 1-serie 118 D 143HK M-SPORT XENON LED HIFI SOUND CRUISE PDC DEL 2009, 191 200 km, kr 89 900,-
Men det er flere på listen som vurderes
BMW 1-serie 116D Automatgir, Sportsseter, Park sensor, 2012, 167 948 km, kr 99 000,-
BMW 1-serie 116D 2.0 - Sportseter, Xenon, DAB, ca. 190hk 2013, 72 000 km, kr 112 000,-
BMW 1-serie 118 D 2.0-136 D M-sport 2008, 155 000 km, kr 78 719,-
BMW 1-serie SPORTSBIL! M-tec, 116 I 2.0-122hk, DAB+, bensin, lav km 2010, 110 500 km, kr 89 000,-
BMW 1-serie 116 D 2.0 MED 16 MND. RÅ GARANTI! Påkostet Kr. 90.000! 2011, 151 700 km, kr 93 775,-
BMW 3-serie 318DT 143HK (2.0) TOURING PANORAMA NAVI BUSINESS CRUISE 2009, 149 000 km, kr 89 775,-
BMW 3-serie 320 I 2.0-170 2008, 167 000 km, kr 109 775,-

Endret av anonnorth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2019 den 8.06, awt skrev:

For all del ikke kjøp noen av disse med bensinmotor. Det er en tikkende utgiftsatombombe.

Var det ikke noe problem med registerkjede på en god del av de 1. generasjons 1-seriene?

Har hørt noe om det og at på neste generasjons F20/F21 så ble dette fikset og lider ikke av samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes disse N47 får ufortjent mye kritikk uten god nok begrunnelse. Det stemmer at registerkjedestrammere var en svakhet og er fremdeles det på de bilene som ikke har vært inne hos BMW og fått dette utbedret, selv etter at BMW sendte innkalling på dette til alle kunder dette gjaldt.

Når det er sagt er der svært mange der ute av denne motoren som har gått langt, inkludert min tidligere remappede 116d fra 2009. Den ble solgt av videre av meg på 109 000km og hun som overtok fortalte meg nylig at bilen nå har snart gått over 295 000 km uten bytte av noe annet enn slitedeler. 

Så slutt å vær engstelig, bare sjekk at kjedestrammeren er skiftet eller at bilen har vært inne for inspeksjon av denne delen. Eventuelt få selger til å sette bilen inn til et autorisert verksted og la dem sjekke på nytt før en eventuell handel.

Det finnes langt verre motorer enn denne, men denne føler jeg har blitt sortmalt i lang tid, tenker dette også handler litt om latskap fra eierenes side, med å faktisk få bilen inn på sjekk når brevet ble mottatt.

jeg ville ikke vært engestelig med å handle en N47 med den km. standen, sørg bare for å nøye sjekke ovennevnte.

Lykke til på jakten😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Otis, da er det vel reklamasjon på dårlig utført arbeid. Men igjen, det gjelder det samme problemet, kjedestrammeren... Det er lite utover denne gjennomgående feilen disse motoren har.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...