Robin L Posted July 14, 2019 Share Posted July 14, 2019 (edited) Noen som har diy på vannpumpe og termostat på e39 med m57 motor? Edited July 14, 2019 by Robin L Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted July 14, 2019 Share Posted July 14, 2019 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-525d-tou/repair-manuals/11-engine/11-53-thermostat-engine-proof-coolant-lines/BrE7mwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted July 15, 2019 Author Share Posted July 15, 2019 Takker! Ett nytt spørsmål, jeg får ikke sv reima på klimaanlegget. Hvordan fungerer denne strammeren egentlig? og har jeg lilla kjølevæske? Hva kan jeg fylle etter med her? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted July 15, 2019 Share Posted July 15, 2019 Usikker på om du i det hele tatt har sett på guiden jeg limte inn, for der kan man trykke på den øverste linken; https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-525d-tou/repair-manuals/11-engine/11-53-thermostat-engine-proof-coolant-lines/AUPYygG Du kan fylle gul væske, den blandes med alt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted July 16, 2019 Author Share Posted July 16, 2019 Jeg prøvde å vri strammeren slik som anvist, men den rikker seg ikke. Bolten går bare rundt. Jeg får lete fram en vannpumpetang å sette på arma Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.C. Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 Du trenger vel ikke å ta av den reimen heller, med mindre du skal bytte hovedreim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted July 19, 2019 Author Share Posted July 19, 2019 Bytter såklart begge reimene og løpehjul når alt er demontert 😁 jeg liker preventivt vedlikehold, da vet man at alt er ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
hsd Posted July 19, 2019 Share Posted July 19, 2019 (edited) Ofte fulle av rust de strammerene, bare å bytte til nye om de er vrange å vri. bruker bare latmansarm med pipe på bolten i senter, så skal du klare å bøye de uten noe voldsomt til krefter. Er dem harde og seige er dem nok defekt slik som mine var. Klarte å vri dem, men dem ble fjæra ikke tilbake enten i min eller max posisjon. bmw har kit til denne jobben med alle reimhjula og reim, men ikke strammere, det må du kjøpe for seg selv. Edited July 19, 2019 by hsd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Som hsd sier så setter ofte strammeren til AC seg fast. Har bytta alt på min en gang da alt satt bom fast. Kjente nå når jeg bytta vannpumpe selv på onsdag at den hadde begynt å bli treg igjen så spørs om jeg skal demontere å gjøre reint i håp om at den holder litt til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 43 minutter siden, Alpejohn skrev: Som hsd sier så setter ofte strammeren til AC seg fast. Har bytta alt på min en gang da alt satt bom fast. Kjente nå når jeg bytta vannpumpe selv på onsdag at den hadde begynt å bli treg igjen så spørs om jeg skal demontere å gjøre reint i håp om at den holder litt til. Såppass ja. Kan ha en sammenheng med at jeg mangler dekselet under motor dette antar jeg. Blir jo litt utsatt de nederste løpehjulene/strammerne. Så det ikke var mange kr for en ny strammer. Bør vell samtidig få tak i ett deksel under motoren da 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Jeg har deksel under, men det blir dårlig likavel. Men det tar sikkert lenger tid med deksel da. Syns å huske akslingen til løpehjulet går igjennom alu, der det pakker seg med drit så det blir vanskelig å få ut akslingen, så du må lirke å blåse reint med luft elns for å få vekk dritt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted July 24, 2019 Author Share Posted July 24, 2019 På 22.7.2019 den 9.33, Alpejohn skrev: Jeg har deksel under, men det blir dårlig likavel. Men det tar sikkert lenger tid med deksel da. Syns å huske akslingen til løpehjulet går igjennom alu, der det pakker seg med drit så det blir vanskelig å få ut akslingen, så du må lirke å blåse reint med luft elns for å få vekk dritt. Stemmer. Det er der akslingen går gjennom alu at det er treghet. Er nok korroderet pga alu og stål sammen tenker jeg. Har fått bevegelse i akslingen. Skal prøve å lurt den ut. Vil helst slippe å ta ut hele kompressoren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted July 25, 2019 Share Posted July 25, 2019 Trenger ikke ta ut kompressoren, eller vis du vil ha ut braketten så kan en vel løse den fra den og ta ut braketten. Husker ikke helt hvordan det så ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin L Posted July 31, 2019 Author Share Posted July 31, 2019 Sliter litt med å finne ut hvilken type kjølevæske jeg kan bruke. Jeg har nå skylt gjennom systemet. Var ganske mye grums i systemet. når jeg søker på regnr, kommer både rød pg blå som alternativ. Hva bør jeg gå for? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 Gul passer til alt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now