Gå til innhold

Luftbelg gåen - F11


1limitedsport
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Min 2014 -F11 har begynt å ligge nedpå på den ene siden når den har stått en stund. Den blåser seg opp når jeg starter osv og blir ok. Det er kun på den ene siden. Er det mest sannsynlige at det er luftbelgen som da er gåen eller holder på å gå? Kompressoren ser jo ut til å virke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok luftbelgen som lekker. 

Har akkurat hatt det samme på min e39, venstre side, der gikk det veldig greit å bytte belgen. Er nok bare å bytte, lekkasjen blir ikke mindre med tiden.

Før og etter:
image.png.da5253e9fe7eeba38c95f60f7c1d6a27.png

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig å skifte begge, det er jo sensorer som justerer høyde, er ikke som en "gammeldags" fjær.

Jeg byttet høyre side i 2007 på BMW verksted, og var aldri spørsmål om å bytte begge. Byttet venstre i går selv.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på min e39 så røk den på høyre side når bilen var 7 år gammel og venstre røyk forrige uke, bilen var da 17 år og har gått 315 000 km. Så det gikk 10 år...

Så jeg hadde nok latt være, men om du sover bedre ved å bytte begge samtidig så er det helt opp til deg :-)

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, 1limitedsport skrev:

Jeg skjønner:) Kanskje like godt å bare vente til den ryker. Følte bare at luftbelgene hadde vært et "issue" med F10 og F11, så tenkte å være føre var;) 

Ville byttet begge, de ryker før eller siden uansett. Kjøp Arnott, god kvalitet til en akseptabel penge. 

Gjorde akkurat samme på min, ligger DIY her: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 1limitedsport skrev:

Konge, thanks! :)  Men er vel litt redd for at den andre også vil bli dårlig om ikke lenge, så lenge de er like gamle... så kan jo være like greit å skifte begge så jeg slipper at den andre ryker om noen måneder.

Skift begge samtidig er smartest for økonomien sin del.

Bytter du bare en vil som oftest den andre ryke innen et års tid, og får den gamle bare et lite hull så vil kompressoren gå og arbeide hele tiden med resultat i varmgang og kompressorhavari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode innspill alle sammen! De er ikke så sinnsykt dyre, så når jeg først har bilen oppe og gjør det på ene siden, så tror jeg at jeg likegodt skifter begge. @Walkabout Takk for veldig bra DIY, helt konge! Har forstått at det kanskje er like greit å ta et tynt bor å borre gjennom belgen for å få luft ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borr for all del ikke hull i den som ikke er defekt, da kan du ha den liggende som reserve om ikke annet.

Nå vet ikke jeg om hvor lang levetid det er på luftbelg på denne modellen, men det kan ha vært ytre faktorer som har gjort at den ene har blitt lekk, så det er ingen automatikk i at den andre går dundas etter kort tid. Men om levetiden er typisk 5 år så er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...