Erikdomaas Skrevet September 25, 2019 Share Skrevet September 25, 2019 Hei, kjører en BMW 320d 2008 modell. E90 karosseri med n47 motor. Kjølevifta har gått ekstremt «hardt» de siste 2-4 ukene, og den siste uken har også varsellampen for temperaturen i motoren begynt å vises. Sjekket både olje - nivå og kjølevæske - nivå, begge er som det skal. Noen som vet hva dette kan skylles? Eventuelt hatt samme problem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 25, 2019 Share Skrevet September 25, 2019 Kan jo være feil på temperatur giver? Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NorwegianE90 Skrevet November 13, 2019 Share Skrevet November 13, 2019 Hadde ikke gått ut i fra defekt Temp sensor. Se heller på temperatur varsel som "worst case scenario" For hvis det faktisk vises att den går varm sliter du ufatteligt mye mer på stemplene og pakkningene... Hvis du har tilgang på inpa kan du lett sjekke Olje trykk/temp samt vann temp. Ved en Ødelagt sensor eller "intermittent fault" vil den sporadisk vise temperatur som stiger og synker. dvs. den kan fly opp 15 grader på 0.1sec.... Noe den ikke gjør normalt. En fungerende sensor vil vise en "sakte" stigende eller synkende temperatur. Koble til bilen og start den opp. Så velger du deg inn i motor seksjonen i inpa og finner Analog/digital values. så skal temp og trykk finnes der inne i de menyene. Så er det bare å vente til motoren stiger i temp. (husk å følge med på temp) til den er i drifts temp. Hvis den fortsetter opp etter drifts temp vil jeg si att det er spon eller noe som hindrer oljen fra og "flowe" gjennom blokken og kjøle den. Gjerne tøm bilen for olje og sjekk etter spon med en magnet i olje sølet (bedre og bli skitten og finne sponet en og såvidt være borti oljen) Da det muligens tyder på en tett oljesump filter eller værre att noe kan ha kommet seg inn i motorens "olje vains" Muligt også det kan være oljekjøleren som har blitt tettet opp med dritt fra vannkjøle systemet men det skjer sjeldent i forhold til spon og ting i oljen som kan tette til.. Ut fra det du beskriver virker det som det enda er flyt i oljen. bare ikke nokk til tillstrekkeligt med kjøling.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet November 13, 2019 Share Skrevet November 13, 2019 Ville fått den på verksted snarest og ikke kjørt med bilen. Den må diagnoseres skikkelig ellers kan du ende du opp med motorhavari. Det kan være så enkelt som en sensor som gir feil verdier som Otis nevner, men det kan også være en termostat som ikke åpner som kan resultere i overopphetning og ujenvn top/blokk. NorwegianE90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 13, 2019 Share Skrevet November 13, 2019 Det er ekstremt lite sannsynlig at en 320d overopphetes. Men uansett så bør dette selvsagt sjekkes opp i. @warg var følgelig helt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 13, 2019 Share Skrevet November 13, 2019 Helt vanlig at temperatursensoren på N47 viser for høy temperatur og gir varsel i dashbordet/nødmodus. Det kan også skje rett etter oppstart og da er temperaturen i motoren garantert ikke for høy. Den sitter i ett hull fremst på topplokket, man må egentlig ha en dyp 12 kantpipe (17mm?) for å skifte den, men med en tang kan man og klare å skru den ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 Jeg har også måttet skiftet temp sensor på en sånn bil. Akkurat samme symptomene som hos deg. Leste av motortemp når bilen var kald og viste allerede da rundt 80grader om jeg husker rett . Ble fin igjen med ny temp sensor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet November 14, 2019 Share Skrevet November 14, 2019 Har sett at tempsensor er gåen, men sier motortempen er på -30 hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå