Karsten1 Skrevet Oktober 12, 2019 Share Skrevet Oktober 12, 2019 Hei. Driver å vurderer meg en f10 M5. Er det noe spesielt en må se etter av feil/mangler/slitasje. Noen årstall én bør styre klar av? Er det store forskjeller på pre og lci modeller? Alle svar og info om bilene mottas med takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet Oktober 16, 2019 Share Skrevet Oktober 16, 2019 Hei. På slike biler er jo service-historikk viktig, men det sier seg vel selv. Du kjøper ikke en m5 som mangler, eller ikke har fulgt opp servicer. Generelle ting med disse M5'ene: * De bruker olje. Regne med å etterfylle 1 liter olje pr. 1500-2500km. Noen rapporterer at de kan kjøre 4-5000km uten å etterfylle også, men det hører nok til sjeldenhetene. * En del rapporterer om batterier som tapper seg ved noen uker uten bruk. * Kjølevanns-lekkasjer og sprekte trykkrør fra turboer er også blitt rapportert, men sistnevnte er som regel fra tunede biler. De to første punktene har jeg selv vært ut for. Generelt er dette veldig bra biler, og spesielt dobbel-clutch DCT kassa er en stor forbedring fra forrige generasjons SMG. Forresten, det er et annet stort problem med disse, og det er å få feste til bakhjulene Det er mye pulver for to stk bakhjul å håndtere, spesielt om den er tunet orala, Hpi, uglefossen og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Oktober 16, 2019 Share Skrevet Oktober 16, 2019 (endret) Jeg har en 2015 F10, jeg etterfylte olje første gang på 17500 km, da ga bilen beskjed, etterfylte 1 l. Dette mener jeg er akseptabelt forbruk. Når den var inne på service ved 25 000, var nivå nede på 88 % gjenværende. Total mengde på motor er 9,5 l. Endret Oktober 16, 2019 av Ampera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 17, 2019 Share Skrevet Oktober 17, 2019 (endret) Jeg har en n63tu motor. Den er ikke så ulik S63 motoren som står i M5. De er såkalte "hot V" motor hvor det står 2 turboer rett på eksos manifoldene inni V'en. Disse bruker også olje, mindre på langkjøring og mer på småkjøring og mye kaldstarter. Jeg fyller 1 liter hver 3000-4000km, jeg bruker 0w30 oem olje men jeg ser det rapporteres mindre forbruk med 5w40, spesielt liqui moly. Tenkte å prøve top tec 4100 neste gang for å se om det utgjør en forskjell men det ligger i motorens natur å bruke noe olje så det er ikke så farlig egentlig. Endret Oktober 17, 2019 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Oktober 17, 2019 Share Skrevet Oktober 17, 2019 Hvorfor bruker bilene olje?? Synes det høres helt bak mål ut 🤦 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 17, 2019 Share Skrevet Oktober 17, 2019 Det er vel flere teorier om det, en er vel at skrapering på stempelet er laget bevisst med litt klaring slik at den legger igjen litt olje på sylinder vegg. Dette for å minske friksjon inni motor. De er i tillegg veldig varme og går på tynn olje. Det er slik fra de er nye. Når man vet hvilke dyre ting som skjer med forskjellige motorer idag så er dette å regne som en bagatell i min verden ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarod Skrevet Oktober 17, 2019 Share Skrevet Oktober 17, 2019 (endret) Jeg har hatt en 13 mod M6 i 3 år nå og har aldri merket noe til at den den bruker olje... Edit: Har kun hatt den på jevnlig service. Overraskende billig i drift og lav forsikring (motor- og gir forsikring i Gjensidige gjennom Tekna-avtale). Endret Oktober 17, 2019 av Jarod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet Oktober 17, 2019 Share Skrevet Oktober 17, 2019 Det er riktig som Hpi sier, det skal visst være større toleranser på disse. Dette med oljebruk er jo veldig individuelt. Noen har nesten ikke oljeforbruk, andre må etterfylle hver 1000km. Jeg har selv ikke nok erfaring med min egen bil, da jeg har hatt den kun 1 måned, men jeg leste meg opp på mye M5-stoff før jeg gikk til innkjøp, så jeg visste om dette "problemet" før kjøp, så jeg bryr meg ikke nevneverdig jeg heller. Ser også flere i USA foretrekker Liqui Moly 5w-40, lurer på å prøve dette også når jeg skifter olje i vinter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 19, 2019 Share Skrevet Oktober 19, 2019 En ting er iallfall sikkert, F10 M5 er milevis bedre enn E60 M5 når det kommer til drifsikkerhet. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at dette er en bil man fint kan bruke i hverdagen, til all slags kjøring uten å miste nattesøvnen. Så lenge bilen har fått de servicene den skal ha, og bruken har vært fornuftig så er dette biler som fint kan tåle en del høyere kilometerstand. Jeg vurderte i lenger tid F10 M5 selv, undersøkte så mye jeg kunne og ble litt overrasket over at jeg ikke fant flere kjente feil og mangler. Er jo stort sett det som tas opp i tråden her, og det er ikke galt med tanke på hva slags kaliber disse bilene er. Det at bilen bruker litt olje ser jeg ikke på som noe negativt, alt med måte selvsagt. Veldig mange perfomance motorer bruker litt olje Lykke til med kjøp, jeg tror ikke du kommer til å angre på en F10 M5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå