Gå til innhold

Hvilke dekk til en F11 / 525d ?

Halco
 Share

Anbefalte innlegg

Dere får ha meg unnskyldt, jeg er en gammel gubbe som har kjørt som en kjerring siden jeg var atten, mesteparten av tiden i en irriterende seiglivet MB W123 med rekkesekser og 195/70-14 ballongdekk. Da jeg i 2011 endelig tok til vettet og påspanderte meg en ekte nybil, endte jeg, etter å ha prøvekjørt det meste her i Bergen, på en F11/525d med 3liters rekkesekser.

F11 har mye av det jeg likte så godt ved W123, nemlig solid drivlinje, god balanse, gode bremser, presis styring, god komfort, i sum trygge og trivelige egenskaper på veien. Likheten mellom W123 og F11 er ikke tatt ut av luften, i løpet av mine førti år bak rattet har jeg vel nå kjørt snart en million kilometer på et veinett som må oppleves for å fattes, og på veien minner en velholdt W123 (nye fjærer, foringer, Sachs dempere mm) mye om E90 som er den mest velbalanserte, presise og svingvillige BMW'en jeg noensinne har kjørt, og som har vært konebilen vår nå i over ti år.

Som dere sikkert forstår av historikken, har jeg valgt ballongdekk også til min F11, 225/55-17. Jeg har hittil kjørte på ContiPremContact 5 sommerdekk som har en grei mix av komfort og moderat sportslighet. Ulempen er kort levetid. Jeg har inntrykk av at sommerdekk selges med brukbar rabatt på høsten, og er fristet til å handle nå i stedet for å vente til våren. Jeg har blinket meg ut tre kandidater:

• Michelin Pilot Sport 4
  • ContiPremContact 6
  • Nokian Hakka Black 2

Håper noen av dere har anledning til å gi et tips eller to om hva som kan passe best til en 1,6 tonns F11 på vestlandsveier. Jeg har forsåvidt testet de tre dekkene, men på andre biler (PS4 på en Tesla S, CPC6 på en A6, og Black på en C-klasse). Vanskelig å vurdere siden bilene er ulike, men jeg følte at PS4 kanskje var litt lett på rattet og noe nervøs og upresis i styringen, med PS4 føltes Teslaen på 2,4 tonn som en Mazda 6 (men det er kanskje slik Tesla er?). CPC6 føltes skarpere og mer presis enn CPC5, men hadde etter mitt skjønn dårligere fjæringskomfort og et høyere støynivå. Med Hakka Black merket jeg ingenting spesielt, egentlig, bare en passe blanding av ro, komfort og presisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kjørt med så "liten" dimensjon, men har også hørt mye bra om Falken FK510. Har disse i 18" på min mors E90, og det ble mye bedre enn MIchelin. Endte opp med et bestille et sett bakdekk i 295/30-20 i disse til min F11 nå i helgen, var ekstremt prisvennlig iallfall så tror en får mye for pengene her. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt continental fordi disse slites fort ut. Har CPC5 på min E61 530xd nå i 225/50r17, som fulgte med bilen. Grepet på disse har imponert meg, og de er komfortable å kjøre med.

Til din bil ville jeg nok valgt Pilot Sport 4, eller Falken FK510 som det nevnes her. Men Hakka Black er kvalitetsdekk det også. Du gjør ikke feil i å velge noen av alternativene du har funnet frem spør du meg. Spesielt din kjørestil og dekkdim tatt i betraktning, så ville det viktigste kriteriet om det var meg, vært å gå for dekket med lavest støynivå av de kjente merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

falken fk510 slitest fort men billige,  pilot sport 4s fås vell ikke i slik dimensjon ? 

4s er en sportsligere utgave av 4. 4s leveres i 19" og oppover, mens 4 leveres i 18" og nedover. Det som skiller dem mest er gummiblandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F11 er jo orginalt levert med runflat, ville i hvertfall valgt dekk uten runflat,. Bedre comfort og mindre støy. 

På min f11 har jeg vredestein ultrac vorti, men da i 19" og lavprofil. Er i hvertfall meget fornøyd med disse. 

Tror dem heter ultrac Satin i 18" og mindre dimensjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Evopower skrev:

4s er en sportsligere utgave av 4. 4s leveres i 19" og oppover, mens 4 leveres i 18" og nedover. Det som skiller dem mest er gummiblandingen.

Okei, da hjelper det ikke å si at jeg har god erfaring med ps4s ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...