Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne sensommerens, høstens, vinterens problemer vil ingen ende ta...
Har byttet Ekspansjonstank, kjølesalnge fra radiator til motor, varmeventil, vaier på dørhåndtak, venstre luftbelg, glødeplugger, gløderele og alle dyser.

Nå  var det plutselig en dam under bilen, ca midt på under motor, det luktet ikke diesel, var ikke kondens, for da hadde det vært is. Så kjølevæske er da svaret.

Kikker i motorrom med motor i gang kan ikke se noe sted hvor det er antydning til lekkasje (EGR thermostat, thermostat, radioatorslange, ekspansjonstank etc - med forbehold om stressnivå) , men ekspansjonstanken har lavere nivå enn for noen dager siden så ingen tvil om at det er kjølevæske.

Lekkaasjen skjer sannsynligvis i kombinasjon med Webasto, siden jeg ikke kan se noe som drypper under bilen når jeg akkurat har parkert. Men hadde lekkasjen vært ved Webasto så ville det vel heller vært vått venstre forhjul?

Hva med vannpumpe? men da ville det vel kommet/vært synlig med motor i gang og ikke bare Webasto?

Noen tips til hvor jeg bør kikke etter lekkasjer?

 

Skrevet
18 minutter siden, Bmwræggen skrev:

Hadde akk samme problem, hos meg var det sirkulasjonpumpen. Veldig lett skifte

Har tenkt på den også, er den på motoren du tenker på. ikke til Webasto?

Skrevet

Jeg har lekkasje fra slangeskøyten (Nummer 13) til dieselkjøleren der den går inn på plastrøret..
Ikke så mye det lekker med meg da, men minker over tid og det er tydelig vått rundt hele røret osv.

Er vist ikke fritt for at dette plastrøret kan lekke også.. :)

Skrevet

Takk folkens, da har jeg mange konkrete punkter å sjekke så fort forkjølelsen slipper litt, manflu er tøffe greier 😂👍

Skrevet

Ett lite tilleggspørsmål:
Kjørte i går en drøy times tur, bl.a. på motorvei, -0,5. Hadde gir i S og kjørte i 110, da gikk temp nåla fra å stå rett opp til til å bevege seg til venstre, dvs motortemp ble kaldere. Satte gir i D da gikk turtall ned og temp nåla tilbake til å stå rett opp.

Synes det var litt rart at den gikk ned når det ikke var kaldere enn -0,5.

Er det ett tegn på at noe ikke er som det skal eller bare ett resultat av at turtall og vannpumpe hastighet?
20191109_123550.thumb.jpg.4b88726dba3f4e6c73acbded19f383e1.jpg

Skrevet

Tror pila står rett opp fra ca 75 grader. Termostaten i disse er 88 grader mener jeg. Så temperatur har da vært lavere enn 75 grader og da har du sannsynligvis feil på en eller flere termostater. Hovedtermostat og eller egr termostat. 

Skrevet

Takk, EGR thermostat er er ikke mer enn drøyt ett år siden jeg byttet. "hoved" themostaten kan jeg ikke huske om eller når er byttet.

Skrevet

Haha, del nr10 er vel det eneste stedet jeg ikke har kjent på etter fukt/lekkasje. Skal kjenne der når jeg kommer hjem i kveld.

Er det noe poeng i å ta vannpumpa samtidig som jeg bytter termostaten, er vel ikke mye ekstra som må demonteres når jeg først har termostat ute?

Skrevet

Det jeg tenkte på med del nr 10 er ikke lekkasje. Men om det er en termostat inni som åpner for tidlig, men jeg tror ikke det er en termostat på den. Er dog usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...