sondre Skrevet November 8, 2019 Share Skrevet November 8, 2019 Denne sensommerens, høstens, vinterens problemer vil ingen ende ta... Har byttet Ekspansjonstank, kjølesalnge fra radiator til motor, varmeventil, vaier på dørhåndtak, venstre luftbelg, glødeplugger, gløderele og alle dyser. Nå var det plutselig en dam under bilen, ca midt på under motor, det luktet ikke diesel, var ikke kondens, for da hadde det vært is. Så kjølevæske er da svaret. Kikker i motorrom med motor i gang kan ikke se noe sted hvor det er antydning til lekkasje (EGR thermostat, thermostat, radioatorslange, ekspansjonstank etc - med forbehold om stressnivå) , men ekspansjonstanken har lavere nivå enn for noen dager siden så ingen tvil om at det er kjølevæske. Lekkaasjen skjer sannsynligvis i kombinasjon med Webasto, siden jeg ikke kan se noe som drypper under bilen når jeg akkurat har parkert. Men hadde lekkasjen vært ved Webasto så ville det vel heller vært vått venstre forhjul? Hva med vannpumpe? men da ville det vel kommet/vært synlig med motor i gang og ikke bare Webasto? Noen tips til hvor jeg bør kikke etter lekkasjer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet November 8, 2019 Share Skrevet November 8, 2019 Har du sjekket under innsuget?http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Touring/Europe/530d-M57/L-A/sep2000/browse/engine/waterpump_thermostat/ del nr 11 og 12 der hadde eg lekkasje på min her for ca 1 år siden. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 8, 2019 Forfatter Share Skrevet November 8, 2019 2 minutter siden, Trond H. Olsen skrev: Har du sjekket under innsuget?http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Touring/Europe/530d-M57/L-A/sep2000/browse/engine/waterpump_thermostat/ del nr 11 og 12 der hadde eg lekkasje på min her for ca 1 år siden. Takk, skal sjekke ve første anledning, har ikke byttet den delen enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwræggen Skrevet November 8, 2019 Share Skrevet November 8, 2019 Hadde akk samme problem, hos meg var det sirkulasjonpumpen. Veldig lett skifte sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 8, 2019 Forfatter Share Skrevet November 8, 2019 18 minutter siden, Bmwræggen skrev: Hadde akk samme problem, hos meg var det sirkulasjonpumpen. Veldig lett skifte Har tenkt på den også, er den på motoren du tenker på. ikke til Webasto? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet November 8, 2019 Share Skrevet November 8, 2019 Er ikke bare aircondition som lekker litt? Min gjør det, trodde kanskje det var olje så fikk litt panikk første gang jeg så det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 8, 2019 Share Skrevet November 8, 2019 Jeg har lekkasje fra slangeskøyten (Nummer 13) til dieselkjøleren der den går inn på plastrøret.. Ikke så mye det lekker med meg da, men minker over tid og det er tydelig vått rundt hele røret osv. Er vist ikke fritt for at dette plastrøret kan lekke også.. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 9, 2019 Forfatter Share Skrevet November 9, 2019 Takk folkens, da har jeg mange konkrete punkter å sjekke så fort forkjølelsen slipper litt, manflu er tøffe greier 😂👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 10, 2019 Forfatter Share Skrevet November 10, 2019 Ett lite tilleggspørsmål: Kjørte i går en drøy times tur, bl.a. på motorvei, -0,5. Hadde gir i S og kjørte i 110, da gikk temp nåla fra å stå rett opp til til å bevege seg til venstre, dvs motortemp ble kaldere. Satte gir i D da gikk turtall ned og temp nåla tilbake til å stå rett opp. Synes det var litt rart at den gikk ned når det ikke var kaldere enn -0,5. Er det ett tegn på at noe ikke er som det skal eller bare ett resultat av at turtall og vannpumpe hastighet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 10, 2019 Share Skrevet November 10, 2019 Tror pila står rett opp fra ca 75 grader. Termostaten i disse er 88 grader mener jeg. Så temperatur har da vært lavere enn 75 grader og da har du sannsynligvis feil på en eller flere termostater. Hovedtermostat og eller egr termostat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 10, 2019 Forfatter Share Skrevet November 10, 2019 Takk, EGR thermostat er er ikke mer enn drøyt ett år siden jeg byttet. "hoved" themostaten kan jeg ikke huske om eller når er byttet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 10, 2019 Share Skrevet November 10, 2019 Bytt hoved termostat. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 10, 2019 Share Skrevet November 10, 2019 En liten ting til, kan det være termostat i del nr 10 her? Ellers har @Hpi rett i alt han sier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet November 10, 2019 Forfatter Share Skrevet November 10, 2019 Haha, del nr10 er vel det eneste stedet jeg ikke har kjent på etter fukt/lekkasje. Skal kjenne der når jeg kommer hjem i kveld. Er det noe poeng i å ta vannpumpa samtidig som jeg bytter termostaten, er vel ikke mye ekstra som må demonteres når jeg først har termostat ute? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 10, 2019 Share Skrevet November 10, 2019 Det jeg tenkte på med del nr 10 er ikke lekkasje. Men om det er en termostat inni som åpner for tidlig, men jeg tror ikke det er en termostat på den. Er dog usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå