Gå til innhold

e60 525D Startproblemer


Acidrap
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har nylig fått problemer med å få start på bilen. Jeg kan fortelle kort om hendelsesforløpet så langt. Det hele begynte med at bilen begynte å komme med ABS, gearbox, idrive failure osv. Bilen kjørte fint en stund helt til den plutselig stoppet og ville ikke starte igjen. Byttet da til et nytt batteri, da gikk bilen i noen dager etterpå før den stoppet igjen mens den stod på tomgang. I etterkant har jeg fått bilen diagnostisert, han mente da det var negativ polen til batteriet. Kjøpte nytt fra brennes (svimlende 3000kr komplett), slettet feilkoder og registrerte batteribytte, men bilen vil enda ikke starte. Fikk start på den en gang med startkabler, men den "drepte" seg selv igjen like etterpå, etter dette forsøket hjalp det ikke med startkabler heller. Regner jo da med at IBS sensoren er utelukket da den også er splitter ny.

Etter litt søk på forumet og andre forum ser jeg at dette er et nokså normalt problem... Noen som har noen ideer eller innslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laffe skrev:

Kan det være et problem med ladinga? Har du målt spenning på batteriet når motoren går? 

Nei jeg har ikke fått målt spenning da jeg ikke har apparat til dette. Dessuten vil ikke motoren starte lengre, så det er nok vanskelig å sjekke spenning mens motoren går. Jeg har en følelse at startsperra har slått inn etter flere forsøk på å starte med kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Acidrap skrev:

Nei jeg har ikke fått målt spenning da jeg ikke har apparat til dette. Dessuten vil ikke motoren starte lengre, så det er nok vanskelig å sjekke spenning mens motoren går. Jeg har en følelse at startsperra har slått inn etter flere forsøk på å starte med kabler.

Om du får start kan du jo prøve å sjekke via de skjulte menyene i kjørecomputeren.

Men normalt ville vel uansett batteri-lampa lyst om lading ikke var som den skulle. 

Går starteren rundt når du prøver å starte bilen med startkabler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har liv i instrumentpanelet og skjermen, men dette kutter etter tenningen har stått på litt. Som sagt så fikk jeg start på bilen etter bytte av batteri og negativpol kabel var byttet, men den døde etter ca 1-2 minutter uten startkabler. Etter tenningsforsøk kommer gearbox failure, abs failure, idrive failure osv ganske radig etterpå, slik som det gjorde før bilen "døde". Med nok strøm på batteriet går motoren rundt, men tenner ikke, eller tenner for så å dø like etterpå.

Jeg har også byttet ECU på bilen i nyere tid, så regner med at DDE releet er ok (den sitter vel i ecu boksen om jeg husker riktig?) Gløderelee var byttet vinteren 2018. Jeg er ingen ekspert da dette kun er nummer to i rekka av eida bmw'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Acidrap skrev:

Da regner jeg med du mener jordingskabelen i motorrom ved ac kompressoren?

Sikkert, vet ikke helt hvor den ligger på E60 :) Men flere her inne har hatt samme symptomer og jordingskabelen har vært synderen, dette gjelder flere modeller, men E6x og E7x har vel vært mest representert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...