Gå til innhold

E61LCI vil ikke starte - alt blinker


Bmw mann
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, FredrikE24 skrev:

At man får start med et batteri som ubelastet holder en slik spenning. Det har jeg vondt for å tro. En viss belastning, og alt begynner å klikke.

Sørg for at du har bra med strøm når du prøver å finne feil. Begynn med det enkleste først, og har du 11,87V på batteri, så er ikke dette godt nok rett og slett.

Hvis du ser filmen, Hva tenker du er årsaken til at alt blinker slik det gjør med 11,84 v uten, uten at jeg har forsøkt startet bilen. Det er da unormalt vil jeg si. 

jeg har satt på en ctek lader igjen for å se om jeg kan toppe batteriet mer. Den får stå på til ikveld så får jeg prøve på nytt da.

Tusen takk for deres innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bmw mann skrev:

Til info så har jeg kun satt nøkkel inn i tenning og ikke trykket på start. Dvs all blinkingen er ikke relatert til et start forsøk. Start forsøket er lenger ut i filmen som en ser. 
 

Bare det å låse opp bilen for cd veksler til å gå bananas, dørene låses uten at jeg har rørt nøkkel. 

Hvis normal strøm på et batteri er rundt 12-12,4v så tenker jeg 11,84 ikke er bånn. 
 

kabelgjennomføringen du henviser til, er det den som går fra batteriet bak og opp innunder vinduet og frem? 

 

Om du leser tråden jeg sendte, er det klare bilder på hvor du finner kabelgjennomføringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Otis skrev:

Men tilbakekallingen gjelder jo ikke din bil verken på år eller type...

hei! Idag viste laderen fulladet. Målte spenningen til 12,21. Og bilen startet. Rart.

Kjørte så for å vaske bilen. Når jeg dauan fikk jeg ikke start igjen 😑 Heldigvis var det noen i nærheten med start kabler så fikk tatt turen til Bavaria. De kunne fortelle meg at bilen min var en av de som skulle inn for denne modifikasjonen. De kikket på filmen å sa de aldri hadde opplevd slike symptomer men ville gjerne se på batteriet. 
etter test av batteriet viste det seg at det tømtes umiddelbart. Ergo batteriet var dødt. Etter kun 1 år. 

 

Nå driver mekonomen å setter inn nytt men på min bekostning - helt til jeg finner kvitteringen da de ikke kunne finne det i systemet sitt.. 

men Bavaria skjønte lite til alle symptomene som vistes på filmen. Men må vel anta at alt er iorden da.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laffe skrev:

Husk forresten at om du ikke finner kvitteringen for batteriet du opprinnelig kjøpte på Mekonomen skal det være nok å sannsynliggjøre at du kjøpte det der. Dvs. at hvis du finner kjøpet i transaksjonsoversikten fra nettbanken bør det holde. 

Det var et godt tips. Jeg prøvde argumentere for det meste. De så på batteriet at det var eksakt samme type de selger og jeg sa at jeg har da ikke utstyr for å programmere det. 
 

jeg håper jeg finner det, i beste fall transaksjonen som du sier. 
jeg får ta en titt på sikringene. Jeg sjekket disse igår for å utelukke de. Da var ingen godt. 
men går forsetene på separate sikringer 🤔

Beklager at jeg ikke tok lav strøm for troverdig men mtp tidligere erfaringer og de rare symptomene, så hang det ikke sammen. Det er forøvrig det samme Bavaria sa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bmw mann skrev:

Enkel måling på batteriet mens den sviver? Så skal det vise 14,6volt eller noe slikt? 🤔

Tommelfinger-regelen er mellom 13,8-14,4V et sted. Nyere biler lader muligens med noe høyere spenning.

Symptomene du hadde tydet i mitt hode på et batteri med en dårlig celle eller to. Da får man slike "dropp" sånn helt plutselig. Ved lavere belastninger kan spenningen svinge noe, og få elektronikk til å gjøre mye rart, og hvor alt blir "svart" med et "blaff" når man forsøker å starte.

Et "triks" jeg ikke anbefaler å gjøre er å koble fra batteriet og kortslutte over polene rimelig raskt. Så bruker det å holde til en start eller to. Om man er i nøden. Sto med min iskalde Mercedes på et ganske øde sted en gang, og dro en startkabel over. Så gnisten sto. Heiv polskoene på og fikk start.

Jeg har opplevd at friske, men nokså gamle batterier(10-12 år) brått blir slik, har også opplevd at nesten helt nye batterier også gjør det. Litt tilfeldigheter tror jeg nok. De batteriene jeg har opplevd dette med er høytytende startbatterier fra kjente merker. De jeg aldri har opplevd dette med er Biltema sine sølvkalsium-batterier. Anbefaler disse batteriene til de som skal anskaffe seg et nytt, og har ikke hørt om noe trøbbel i ettertid. Hadde en gammel Mercedes 124 med diesel i mange år. Kjøpte et slikt et som erstatning for et halvt år gammelt Varta-batteri som brått fikk kortslutning i en celle. Kjørte med dette batteriet i 6 år, uten å hive på lader noen gang, og kaldstartet i -27,5 grad ved en anledning uten problem. Batteriet lever videre i mine foreldres E60, der et Sønnak-batteri gikk føyken. Samme skjedde også med mitt Sønnak-batteri i min E39 i våres. Kjører nå med Sølvkalsium fra Biltema og er superfornøyd.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...