Kolstad Jr. Skrevet November 23, 2019 Share Skrevet November 23, 2019 (endret) Har prøvd å søkt, men finner svært lite "svar" på spørsmålene mine, så jeg prøver meg her 👍 Har en 2005 e90 320d automat (m47, 163hk, 340nm). Er vel ZF6hp19 kassen som skal tåle 400nm. Spørsmålet mitt er da følgende: 1: Har noen noen erfaringer med chipping/omprogrammering av disse? Er snakk om en programvare som gir 200hk og 420nm, med innlagt momentbegrensning. 2: Er det verdt det? 🤔 Får blenda EGR'n i samme slengen. Bilen har gått 148000km og fungerer utmerket pr. Dags dato. Endret November 23, 2019 av Kolstad Jr. tennbrikket reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 23, 2019 Share Skrevet November 23, 2019 "med innlagt momenbegresning".... det hører jeg ofte, sjelden noen greier å svare på hva de mener med det. Våre produkter har ingen problemer med disse kassene. Og det skal litt til å gjøre noe "så galt" at du får problemer med kasse på disse. Kolstad Jr. og Hpi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet November 23, 2019 Share Skrevet November 23, 2019 Jeg har kjørt en del kilometer i en 2005 E87 120d med M47, 6HP19 og Bluefin tuning. Omtrent samme effekt og moment som du nevner. Han som hadde bilen la inn tuningen rundt 100k, tror jeg, og kjørte til over 200k uten noen problemer. Han fikk flushet automatkassa rundt 150k. Om det er verdt det, er jo helt avhengig av hva det koster. Mitt problem er at det ikke kan godkjennes. Hvis du er som alle andre bilfans og gir blaffen i godkjenning, så vil jeg si at jeg ikke ville nølt å betale en 3-5000 kroner for en sånn tuning. Motoren blir helt forvandlet og bilen blir veldig mye morsommere å kjøre. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 23, 2019 Share Skrevet November 23, 2019 (endret) Husker selv jeg hørte om momentgegrensning i forbindelse med E39 530D og GM 5L40E kassen men klarte aldri å få noe mer klarhet i hva og hvordan dette skulle fungere. Xhp flashtool skriver litt om det i bloggen sin, de skriver at den ligger i TCU, 6HP har størst begrensning på 5. Gir og 8HP har på 3. Og 6. Gir. Enkelte tunere jukser med tabellene slik at "faktisk moment" blir rapportert feil slik at momentgegrensning ikke blir aktivert av girkasse. Istedenfor får den mer enn den tror og slurver dermed mer enn den bør. De anbefaler å øke eller fjerne den slik at girkasse kan forberede seg på det som faktisk kommer med linjetrykk etc for å unngå sluring og få kreftene ut til hjula https://www.xhpflashtool.com/blog/line_pressure_vs_engine_torque/ Endret November 23, 2019 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 23, 2019 Share Skrevet November 23, 2019 HPi: Det er naturligvis fordi det er fantasi og bare noe som høres pent ut å si. En av hovedfunksjonene heter jo "momentbegrenser", men den fungerer ikke slik folk tror. Noen har også hørt om "gir begrensere" (i ecu) som iallefall ikke fungerer som folk antar, og ikke minst, ofte er deaktivert på automatvariantene. Det du referer til fra xhp er derimot helt riktig, men dette dreier seg i hovedsak om maksimalt moment den tillater (altså, når det blir et "problem" ift lett tuning), og på mange varianter er tabellene i kassene bygd såpass langt opp at det ikke er noe problem å kaliberer motostyring riktig, slik at _riktig_ moment vises. Og likevel, så har jeg ikke sett _ei eneste fil_ hvor ikke motorens dreiemoment og drivstofforbruk ender opp med å bli kratig feilrapportert. uglefossen og Hpi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet November 27, 2019 Forfatter Share Skrevet November 27, 2019 På 23.11.2019 den 17.10, TRF skrev: "med innlagt momenbegresning".... det hører jeg ofte, sjelden noen greier å svare på hva de mener med det. Våre produkter har ingen problemer med disse kassene. Og det skal litt til å gjøre noe "så galt" at du får problemer med kasse på disse. Høres bra ut 👍 Dette med momentbegrensning har jeg absolutt ikke peiling på selv, annet enn hva ordlyden tilsier 🤷 Hvordan vil effekten av tuning påvirke DPF, eller har det noen innvirkning i det store og hele? Noen snakker om at det ikke er bra for turbo å tune bilen med DPF? Har ingen planer om å fjerne DPF.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 27, 2019 Share Skrevet November 27, 2019 Det blir noe mer belastning på dpf pga økt mengde diesel. Også kan det bli et problem om man skal ha mye effekt økning, da vil det bli en restriksjon på eksossiden. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet November 28, 2019 Forfatter Share Skrevet November 28, 2019 16 timer siden, Otis skrev: Det blir noe mer belastning på dpf pga økt mengde diesel. Også kan det bli et problem om man skal ha mye effekt økning, da vil det bli en restriksjon på eksossiden. Hmm, dette er jo noe å ta til ettertanke 🤔 Vil vel kanskje tro/håpe at det ikke blir et problem ettersom jeg skal ha den "mildeste" tuninga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet November 28, 2019 Share Skrevet November 28, 2019 DPF problemer har nok mer med kjørestil, enn med selve tuniga. <-- Forstå meg riktig, det har betydning hvem som tuner, og dette er ikke bare til hensyn for DPF. Det jeg mener med kjørestil, er mye kort kjøring mot lang kjøring. Også hvor ofte du drar pedalen til bunns. Otis har alt riktig i det han sier. Men du trenger ikke overbekymre deg for dette. DPF din bli tett en vakker dag uansett. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå