Maxopp Skrevet Desember 13, 2019 Share Skrevet Desember 13, 2019 Jeg kjøpte en 316i i 2012 når jeg skulle inn på EU kontroll i år sjekket jeg over bilen før jeg tok testen og fant ut at skivene bek ikke var bra. Jeg sjekke skivene bak og de var ikke ventilert og kjøpte nye ikke ventilerte. Når jeg demonterte skivene viste det seg at det var montert feil skiver på bilen og klossene var under 1mm fra og falle mellom klaven og skiven noe som ville ha resultert med et låst hjul. Jeg skulle ha hatt 19mm ventilerte skiver men det sto 10mm ikke ventilerte skiver på bilen når jeg kjøpte den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 13, 2019 Share Skrevet Desember 13, 2019 Men var dette Brages sin feil? Og hvorfor har ikke dette blitt oppdaget på EU-kontroll tidligere da du har hatt bilen i 7 år? sveigis og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Desember 13, 2019 Share Skrevet Desember 13, 2019 Her er jeg enig med Marius . Dette er nok noe tynt desverre å skylde på selger etter 7 år på dette. Og meget merkelig at ikke du / verkstedet har funnet ut dette etter så lang tid. Så her må du nok desverre bite tenner sammen ,svelge en kamel og tenke at her kommer du nok ingen vei. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Desember 13, 2019 Share Skrevet Desember 13, 2019 Skal ikke ta noen side jeg, men han skriver i en annen tråd at det var den nevnte bedriften som tok de tre foregående EU-kontrollene... Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Desember 13, 2019 Share Skrevet Desember 13, 2019 (endret) @humpfy da stiller det seg noe annerledes, da det ikke kom frem i denne tråden. Likevel. En 2005 E46 316i touring skal ifølge realoem ha 276x19 ventilerte skiver som originalt. Hvis eier som byttet den inn hos Brages hadde skiftet bremser først så er det ikke sikkert at vedkommende hadde kjøpt originale og heller kanskje kjøpt fra skruvat eller lignende. Og da stiller det seg brått annerledes enda engang. Søker man på eksempelvis Skruvat så kommer det opp både 276x19 og 280x10 som står at skal passe denne bilen. Søker man på Meca sin webshop kommer naturligvis 276x19 ventilerte opp, men også 280x10 som et rimeligere alternativ. Jeg tenker at forrige eier kjøpte de billigste siden de går de også, men klart etter 7 år så er det noe slitasje og kanskje ikke optimalt. Jeg vet ikke, blir synsing herfra, men flere sider har skiver i 280x10 som står at skal passe 2005 E46 316i Touring 🤷♂️ Endret Desember 13, 2019 av Marius2002 Otis og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mistermister Skrevet Desember 16, 2019 Share Skrevet Desember 16, 2019 Langsint? Fortsatt sint etter 7 år🙈😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 16, 2019 Share Skrevet Desember 16, 2019 At feile skiver ikke blir fanget opp på EU kan jeg på en måte forstå, sålenge det ikke er åpenbart før man har demontert. Kontrollen inkluderer ikke å sjekke delenr, og selv BMW-mekanikere har ikke alle detaljer i hodet, ikke engang på slitedeler. Ser ut som E46 316i (som jeg antar dette er?) kom med 2 konfigurasjoner på bakbremser: Med og uten "load increase". Da er både caliper og skive forskjellig for de 2 konfigurasjonene. (Egentlig litt pussig at man har fått på en større skive enn caliper er laget for. Litt klaring er jo bygget inn, men ser for meg at dette må ha tatt borti ved montering likevel). Når feilen likevel blir oppdaget tilslutt, og bilen har gått igjennom flere kontroller hos samme kontrollør (Brage), så er det helt legitimt å prate med de om dette. De er ingen bakgårdssjappe, så tar man en sivilisert tone, så vil jeg tippe de vil være fleksible i forhold til å løse dette. Kjøpte du bilen hos Brage også? Da har du en bedre sak. Øyvind.J reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå