SAGA Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 Hei! Trenger hjelp til å finne ut hva som er problemet med min bmw 330e 2016. Startet med at jeg skulle resette dekktrykksensoren gjennom skjermen i bilen, siden det var lite luft i hjulene(tilfeldig?). Da kom det plutselig opp mange feilkoder, bilen ble hakkete på rattet og det lugget litt fra i lav hastighet(elmotoren?). Jeg hadde obd liggende i bilen så fikk fjernet kodene(ble ikke notert), og kjørt hjem problemfritt. Tenkte ikke noe mer på det før jeg merket at SOS hadde feilmelding i dashn, og at BC-knappen ikke hadde noen funksjon. Så fikk testet med Carly her i går som resulterte i 87 feilmeldinger! En annen feilkode som kom ved vanlig obd var P152b Noen som har en anelse på hva dette kan være? Bilen fungerer fint så langt, og mange funksjoner er fortsatt intakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 (endret) Kan det være lav spenning på 12v batteriet som skaper problemer? Edit: Mulig det er 2 stk 12V batteri på disse. Det ene kalles vel auxilary battery. Ser det dukker opp en litt engelsk tråder der dårlig batteri har gitt forskjellige feilkoder. Endret Desember 31, 2019 av laffe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 Jeg ville ihvertfall begynt med å lade opp batteriet og slette meldingene med et skikkelig diagnoseprogram. Carly er ikke et skikkelig diagnoseprogram. Carly klarer i mange anledninger ikke å slette feilmeldinegen selv om det påstår å gjøre det. Dermed kommer de samme meldingene opp ved neste scanning, du tror de har dukket opp på ny men sannheten er at de aldri var borte. Det ligger også endel såkalte infomeldinger som ikke er så alvorlig og heller ikke krever noe tiltak. Dermed blir gjerne antall feilmeldinger veldig høy med Carly. Alpejohn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kapteinh Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 Har du ikke garanti? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SAGA Skrevet Desember 31, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2019 Takk for svar. Er det to batterier på disse, som nevnt oppe her? Isåfall skal jeg prøve å lade begge? Bilen er import.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 12 minutter siden, SAGA skrev: Takk for svar. Er det to batterier på disse, som nevnt oppe her? Isåfall skal jeg prøve å lade begge? Bilen er import.. Jeg baserte det på et kjapt google-søk og dette bildet. Mulig @Lagunilla kan svare bedre. lagunilla reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet Januar 1, 2020 Share Skrevet Januar 1, 2020 (endret) Ville uansett startet med anbefalingen over, lad batteriet og fjern kodene for så å se hva som dukker opp på nytt. Jeg har også 330e og jeg har også Carly, og har grei erfaring med den. Batteriet foran er enkelt tilgjengelig for lading, start med det. Så lenge det ikke er noe galt med bilens egen lading så vil jo begge batteriene lade seg opp under kjøring. EDIT: Det stemmer forøvrig at det er to batterier. Mener det er hovedbatteriet som er bak, også er det et til foran under panseret, oppe på venstre side. Endret Januar 1, 2020 av macrorain Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet Januar 1, 2020 Share Skrevet Januar 1, 2020 Ellers hvis du bor på Østlandet vil jeg også støtte anbefalingen om å ta kontakt med og ta en tur til Lagunilla her på forumet hvis du trenger mer profesjonell hjelp lagunilla reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SAGA Skrevet Januar 1, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2020 (endret) Prøvde å slette feilkoden B2A59 men kommer bare tilbake. Har riktig nok bare billig obd fra ebay, men uansett BC-knappen fungerer ikke. skulle gjerne ha fått utnytta det som skjer på den lille skjerm i mellom rmp og kmt-telleren... Kjørte 300km igår så batteriet burde ha fått ladet seg opp da eller? Tror jeg burde ha en skikkelig obd leser, f.eks en fra bmw verksted. Endret Januar 1, 2020 av SAGA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Januar 1, 2020 Share Skrevet Januar 1, 2020 Hjemme fra ferie på fredag hvis du ønsker å svinge innom Bilia på Skøyen🤓 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SAGA Skrevet Januar 2, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2020 (endret) !!OPPDATERING!! Var hos Bilia i dag, og som sagt oppe i her: Det var batteriet som hadde vært tomt for strøm, da bilen har stått en stund uten bruk. Siden bilen ikke har dynamo til dette batteriet, må det lades det opp ved strøminntaket på bilen/ved kjøring. Da bilen ble startet opp med dette tomme batteriet la bilen inn en feilmelding som «lurte» bilen. De fikk fjernet denne feilmeldingen på ordentlig vis, så får vi se om batteriet må byttes eller om det har overlevd. 😅 Takk for svar! 👏🏼 Endret Januar 2, 2020 av SAGA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå