Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, NilsP skrev:

D får du.. men har så lite peil på dette selv.. og usikker på om det eg har er riktig for deg.. måtte nesten lagt ut nettet og sammenligna 😎

Jeg har heller ikke så peil ,men nå skal jeg se hva uken bringer Nils .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med pakker, spesielt harde med deler til bil :)

Ser på ledningskaoset du nøster i, skal jammen ha tålmodighet skal du komme til endes i det der. Men ser ut som du har en plan, plan om å løse dette! Bra Jan stå på videre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mortenej skrev:

Herlig med pakker, spesielt harde med deler til bil :)

Ser på ledningskaoset du nøster i, skal jammen ha tålmodighet skal du komme til endes i det der. Men ser ut som du har en plan, plan om å løse dette! Bra Jan stå på videre.

 

 

Pakker er gøy så absolutt 😀.

Her må man være tålmodig om jeg skal komme til bunns .

Har plan her nå og Rune-K hjelper til .

Det positive nå er at jeg har alt av lys på bil unntatt fjern og nærlys ,men noen releer og litt mer feilsøking ,så bør dette og være på plass .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, fikk inntrykk av at det var mer feil og drit. At det var mer som ikke funka 🤔 Men betyr det at du har fått en del ting til å virke igjen ? Mener å huske at det var mye som ikke virket av elektronikk. Slik som temp, bensinmåler og vifte ? Så nå er det altså bare å få fikset nær og fjernlys ? Det er jo kanonbra at du snart ser ut til å lande prosjekt strøm 🥳👍 Faen du er dyktig altså 😃 Det må jeg si !! Og mye har du fått til med fjernhjelp 🥳👍 Imponert rett og slett !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Aha, fikk inntrykk av at det var mer feil og drit. At det var mer som ikke funka 🤔 Men betyr det at du har fått en del ting til å virke igjen ? Mener å huske at det var mye som ikke virket av elektronikk. Slik som temp, bensinmåler og vifte ? Så nå er det altså bare å få fikset nær og fjernlys ? Det er jo kanonbra at du snart ser ut til å lande prosjekt strøm 🥳👍 Faen du er dyktig altså 😃 Det må jeg si !! Og mye har du fått til med fjernhjelp 🥳👍 Imponert rett og slett !!

Kan det være mer ?😀😀

Neida er ting som aldri har virket som nå virker .

Nå har jeg riktignok ikke testet nye instrument enda da jeg har en voldsom opprydning før dette monteres .😀

Jo takk , at jeg skulle sette meg inn i strøm det hadde jeg ikke trodd.

Ja vi ringer , forklarer , sender meldinger .

Og ikke minst godt å få hjelp av en som har peil og skjønner logikken.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer noen ord fra konsulenten her.

Det største problemet vi har hatt er at siden dette er en 90 modell så har den automatiske kjørelys montert fra fabrikken. For og få til dette så laget BMW et helt eget ledningnett under dashbordet som er unikt for Norge sammen med en egen skandinavisk lysbryter. Det er dette vi har byttet da den forrige eieren trodde han var smartere en tyske ingeniører, det var han ikke. Vedkommende hadde rotet mye.

Men siden dette er unikt for Norge så er det helt umulig og finne noe dokumentasjon på hvordan det er koblet så vi har brukt mye tid på rett og slett tegne opp skjemaet på nytt igjen. Jeg tror vi er i mål det er bare et par ting som gjenstår. Det viktigste er at vi ikke klarer og få parklysene til og virke med tenning av. Det er mulig det ikke skal virke da men jeg synes det virker litt rart. Uansett så skal vi få til dette. Er det noen her som har en "Norsk" E30 nyere en 88 modell som kan undersøke om parklysene virker med tenning av?

Noe helt annet er at man bruker da ikke nærlysene til kjørelys når det sitter to tåkelys foran der. Den klassiske looken på 80 talls BMW er jo to parklys og to tåkelys om dagen. Dette virker det som er enkelt og få koblet om så med litt overtalelse av @sveigis så regner jeg med at jeg får til det. Er dere ikke enig?

Så noen generelle betraktninger om hvordan de tenkte med de automatiske kjørelysene før. Personlig så ville jeg nok ikke koblet på denne måten men de ville vel spare litt penger. Jeg kan ikke tenke meg det var god butikk og lage et eget ledningnett for og selge noen hundre E30er i Norge vært år. Jeg ville bl.a ha koblet så man slapp at instrumentlysene lyste om dagen, ser ikke noe poeng i det når det er enkelt og unngå. Den eneste funksjonen som lysbryteren har nå er og slå av nærlyset når bryteren står i stilling park. Jeg er usikker på om dette er lurt da man også får fjærnlysene til og virke samtidig med kjørelysene om dagen, som sagt usikker.

Men noe som er smart er hvordan tåkelysene er koblet på. De kan man nemlig kun få til og lyse sammen med parklysene, på den måten så slipper man og bli blendet med nærlys og tåkelys  samtidig. Denne måten og koble på var påbudt i Norge endel år men man måtte slutte med det da EU ikke likte det. Jeg synes jo ikke det kalles framskritt.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, sveigis skrev:

Takk 😀

Desverre forsvinner pågangsmotet for hvert sekund føler jeg for tiden .

Det er så ekstremt vanskelig å finne ut dette med ledninger og hjemmeløsninger ,men er igang og kommer nok i mål .

Gøy du er med .😀👍

 

Ja, ser for meg at det er litt av en utfordring. Jeg har trua :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering .

Våknet og sjekket det vanlige idag og på Pm stod der ulest melding .

Åpnet denne og Hjelpen fra Østfold hadde tenkt .

Etter noen ærend ,kastet jeg meg i e30 og med telefon i hånda😀.

Nummeret ble slått og etterhvert begynte vi med ny feilsøking osv .

Her ble jeg guidet fra Pin ditt til datt og ting var likt .

Men så flyttet vi på noen kontakter og da skjedde der noe ekstremt stort.

Ja jeg fikk lys på nær og fjern 😀😀,det må være den beste følelsen jeg har hatt på lenge .

Og utifra det så mangler jeg to releer ,så skal det meste være iorden .

Disse relene hentes imorgen tidlig .

Og nå vil sKikert noen si ,godt det kun var noen releer..

SÅ LETT har det ikke vært nei.

Husk at her har vi løftet Stein for Stein og fulgt slavisk for å så skjønne logikken i dette ,og jeg er langt fra ferdig .

Hvertfall satte jeg inn instrument for å sjekke litt der ,alt virket unntatt lys i instrument .
Kanskje pærer ,uansett bagatell kontra det jeg har gått gjennom.

Instrument:

65EF1401-B7FB-4F15-A295-BF3A4F80ECA1.thumb.jpeg.a0f8478e1168b693e740c2590d205ce4.jpeg

Og hver ledning sortert ut og klar for tape og beskyttelse.

Gleder meg til å sortere ut og få på plass:

D95DE620-0CFB-43E2-8621-F799F2E896CD.thumb.jpeg.a0b0c2631620b99701e8ae292291387b.jpeg

Og her ser dere hva jeg har fjernet :

A03EA184-5548-480E-B760-CA86A07A0DE7.thumb.jpeg.8d9a17c0d33eeefcfa3394f475a1e40c.jpeg

Ganske ekstremt .

Tilslutt dette :

Denne jobben som jeg til nå har gjort ,har vært ekstrem og absolutt ikke gratis.

Her har jeg fått lekser av Rune som virkelig har vært en utfordring ,og som jeg MÅ kunne for at vi skulle kunne snakke samme språk ,men faen jeg føler jeg har lykkes til nå i denne prosessen .

Ikke minst lærerikt .

Så nå blir det jo spennende å se hvordan ting blir med nye releer .😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer (kanskje litt på forskudd?) med å se enden på dette. Det er utrolig spennende å følge utviklingen og jeg er innom tråden flere ganger daglig for å se etter nye oppdateringer 😜 Gleder meg til i morgen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, norbakken skrev:

Gratulerer (kanskje litt på forskudd?) med å se enden på dette. Det er utrolig spennende å følge utviklingen og jeg er innom tråden flere ganger daglig for å se etter nye oppdateringer 😜 Gleder meg til i morgen 😉

Takk kanskje 😀😀.

Gøy du er innom og ser og oppdaterer så fort jeg kan .

Og kan ta en kjapp oppdatering .

Byttet alt av pærer i instrument nå og alt virker unntatt temp måler her og .

Men siden jeg er blitt e30 elektriker ,har jeg funnet ut hvilken ledning som går til  pin bak instrument ,som styrer tempmåler .

Der var det ikke strøm selvsagt .

Så nå skal jeg rote frem en ny ledning og finne feil på den ,helt frem til sikringsboks .

Og sånn til info,dette skal jeg gjennom :

9CFD3870-1F34-4D23-9DC2-99A1D7BB1DC6.thumb.jpeg.795c68f7c25e51379cfd50efa2399146.jpeg

Men dette er jo blitt en vane nå.

Det som er så bra i dette drittarbeidet ,er at jeg har lært masse om ledninger og skjønner mer om hvorfor det er koplet som det er .

Alt annet i instrument virket nå.

Og blir veldig glad når jeg ser folk engasjerer seg og følger med .😀👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ///M Daniel skrev:

Godt å se at du har fått nøstet opp i det, ledningsnett faller absolutt ikke inn under kategorien gøy! 

Ja jeg er på god vei hvertfall ,og nei det er ikke noe fornøyelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NilsP skrev:

Konge.. men føler med deg 🤯

Positive, som du sier er at man lærer voldsomt masse av sånne utfordringer.. være seg selvpåført eller ei 🤪

Takk😀😀.

Ja her har jeg lært masse på 14 dager og hater ordet brun ledning og grønn med blå stripe nå .😩

Deen gode nyheten idag er at igårkveld møtte jeg så møtte jeg ny utfordring ,null liv i tempføler .

Mye tenking ,pmer til elektriker ,så fikk jeg ny hjemmelekse angående studering av tegninger .

Etterhvert skjønte jeg prinsippet og fant feil ,nemlig tempsensor ,men dette visste han i og med tipsene jeg gav .

Så ja jeg er fremdeles lærling mens rektor instruerer fra Østfold 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...