Gå til innhold

Ulike dekk og Hakk i felger, 437M


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! På tide å krype til korset og poste et innlegg.. Håper dette kan være riktig sted å spørre.

For et par uker siden svingte jeg innom en dekkforhandler å bestilte dekk. Jeg oppga reg.nr og dekkdimensjon, og sa jeg skulle ha CUP 2 dekk til bilen min. 

Har en kjedelig opplevelse med ene felgen på bilen. Før jeg ønsker å fremme hele saken for forhandler, er jeg interessert i å høre hva andre som kanskje har mer erfaring med dekk og felger enn meg opplever og forstår.

1. Når man bestiller nye dekk, er det "greit" å få dekk med produsjonsdato fra sent 2017 til framhjul, og (0818) ene siden bak, og (4418) andre siden bak? Jeg opplever ikke at jeg har fått nye dekk når det er så lenge siden de er produsert. Samtidig gjelder dette Cup2 dekk, hvor jeg mener det viktig å ha nyest mulig dekk. Bakdekkene har en produsjonsdato som er ca 30 uker forskjell og ca 1,5 til 2 år gamle. Framdekkene fra sent 2017 er no snart 2.5 år gamle allerede. 

2. Så viser det seg at jeg også har fått forskjellige bakdekk etter min oppfatning. Ene bakdekket er merket tydelig "MO", og har ingen felgkant. Andre bakdekket har en veldig utydelig merking etter cup2 merket, men HAR felgkant. Det er altså forskjellige dekk. Framhjula har "NO" merking, og uten felgkant. 

3. Så har jeg nå som jeg skulle vaske bilen onsdag oppdaget at jeg har fått en stygg skade i en felg. Jeg mener at det er tydelig at den ikke kan ha kommet fra noe "kantkjøring" ettersom form/utseende på skaden. Samtidig har jeg kun kjørt hjem etter dekkomlegging hos forhandler. Det var også få dager før omlegging jeg la om til sommerhjul selv, og da er jeg helt sikker på at jeg hadde oppdaget skaden om den hadde vært der. Et siste poeng som jeg håper er unødig i denne sammenheng er at jeg jobber som trafikklærer og er bil entusiast som alle andre her inne, jeg hadde merket svært godt vis jeg hadde kjørt inntil en kant eller i det hele tatt vært i nærheten... Felgen har også fått skade på "innsiden" mellom felg og dekk, dette er vel fysisk umulig ved kantkjøring med mindre det er fullstendig kræsj. 

Jeg har aldri opplevd å kjøpe nye dekk før, som har eldre produksjonsdato enn 1 sesong uavhengig av når jeg har kjøpt sommer/vinterdekk. Vi har brukt samme forhandler i ca 20 år på trafikkskolen, aldri vært noe tull. Vi har heller aldri opplevd å få så gamle nye dekk.

Er dette som forventet? Angående Felgen kommer jeg uansett til å fremlegge saken min på en høflig måte, og håpe at de som har omlagt dekkene på verkstedet innrømmer sine syner/eller at de har noe på video. Jeg hadde time 13:00 onsdag 8 april, så dette var noe av det siste som skjedde før påskeferien. 

Hva bør jeg kunne forvente angående produksjonsdato og type dekk? Jeg føler ikke har har fått hverken like dekk, eller nye dekk.

Ble mye tekst, men håper noen har behjelpelig med å svare. Skal laste opp bilder omgående

...............

Mvh Henrik 

20200410_163608.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke godtatt å få de dekkene. Og skaden på felgen ser jo ca nøyaktig ut som formen på den armen man legger mot felgen på dekkmaskinen, bare speilvendt ift de jeg har brukt.  Tipper han som la om ikke var vant til brede felger og lavpofildekk og kjørte fast maskinen. og da skjer det der fort.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvasi skrev:

Jeg hadde ikke godtatt å få de dekkene. Og skaden på felgen ser jo ca nøyaktig ut som formen på den armen men legger mot felgen på dekkmaskinen, bare speilvendt ift de jeg har brukt.  Tipper han som la om ikke var vant til brede felger og lavpofildekk og kjørte fast maskinen. og da skjer det der fort.

Takk for svar!
Jeg har aldri lagt om dekk før, men synes det er tydelig at det ikke kan ha kommet fra kantkjøring. Det er godt å høre at flere er av samme oppfatning som meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært fra en kantkjøring hadde du etter all sannsynlighet hatt skraper/hakk i aluminiumen, det ser det ikke ut som det er her, mer en slags slitasje? Videre hadde jeg ikke godtatt å få så gamle dekk med så ujevn produksjonsdato. MO merking er Mercedes sin OEM merking, på samme måte som at stjernemerket er BMW sitt. Det kan dermed være forskjeller i gummiblanding og også rulleomkrets på to dekk det det det ene har merking og det andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det litt mye rart (fra forhandlerens side).

Som @papertiger skriver er MO Mercedes originaldekk. N0 (null, ikke O) er Porsche originaldekk.

Du har altså fått to forskjellige Mercedes-dekk, et «generelt» dekk og et Porsche-dekk. 🙄

Stjernemerkede dekk er viktig på biler med firehjulstrekk, og såvidt meg bekjent finnes ikke cup2-dekk med denne merkingen. Hadde derfor ikke hengt meg opp i det.

Jeg er enig med deg vedr. produksjonsdato, men er redd du ikke har så mye å stille opp med her. Michelin påstår selv dekk kan lagres så lenge som i ti år uten problemer om de lagres korrekt. Du bør derimot kunne få nye dekk basert på merkingen. Hvorvidt det er Porsche- eller Mercedes-dekk er sånn sett ikke av stor betydning heller, men ville hatt fire like.

Jeg har selv akkurat hatt styr med datoer på Michelin-dekk, da Dekkonline sendte meg dekk fra 2015. Jeg fikk nye (gamle) dekk to ganger til før jeg bare kansellerte ordren. Da havnet jeg derimot i et nytt problem, og det er at Michelin-fabrikken har stanset all produksjon. Min lokale forhandler kunne derfor ikke skaffe nyere dekk til meg enn produksjonsår 2017-2018, noe jeg ikke er overbegeistret over, men jeg har ikke så mye valg.

Merkene i felgen er ikke godt å si hva kommer av, men erfaringsmessig er det ofte vanskelig å komme gjennom på slikt. Hadde likevel gjort et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting til jeg lurer på når jeg først skriver om denne opplevelsen.

Normalt sett har jeg aldri opplevd at forhandler har tatt vekk dekklistremerke for meg. Det har alltid vært på dekket når jeg har fått nye dekk på omtrent alt av biler jeg har hatt privat og på trafikkskolen. 

Derimot var disse revet av for meg når de satt på dekka... Jeg ble pga corona tiltak bedt om å kjøre den på bukk, vente i bilen, og kjøre ut selv. Derfor så jeg også at disse var revet bort når de monterte hjula igjen. Normalt sett må en jo bare slite det vekk eller rive det av selv.

Blir det for mye spekulasjoner å tenke at dette var et forsøk på å "skjule" merkinga på dekka? Ref MO/N0/mo1.

Er det noen bransjestandard på at de skal være på når kunden mottar dekk?

Eller er jeg bare blitt veldig mistenkelig å farga av situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående lappene er det opp til hver enkelt montør så ville ikke lagt noe i det.

Jeg tar de alltid av selv med mindre jeg har veldig dårlig tid.

Litt vanskelig å bedømme skaden, men hvis det er skader der maskinen klyper fast felgen tyder jo det på at det er brukt feil teknikk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lappene synes jeg det er sleivete å ikke ta av disse. Jeg gjør vertfall det om jeg legger om dekk(som ikke er så ofte lenger med hender seg)

Jeg ville krevd å få like dekk. 

Jeg hadde også ønsket meg nyere dekk men tror ikke du kommer noe vei hei. Fokuser heller på det med at de ikke er like. Det bør være et godt nok argument for å få nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...