ErikOlav Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Hei! Jeg er litt usikker på hvilket lufttrykk jeg skal ha i dekkene. Jeg har en E46 2005 modell - se vedlagte bilder av dekk og dørkarm. Takk for all hjelp, Erik Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Alltid kjørt 2.3 og 2.5 med min E46. Det dekker da 4 personer uten ekstra last i dim 225/45R17. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 Ifølge tabellen skal du ha 2,0 bar foran og 2,2 bar bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikOlav Posted April 30, 2020 Author Share Posted April 30, 2020 Takk for svar - ja, det var det jeg fylte (altså 2,0 foran og 2,2 bak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reef89 Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Står jo på skiltet faktisk 😉 Endel mener også en bør ha 10% mer enn hva skiltet i bilen sier også. Jeg har alltid følgt det på begge/ alle bilene jeg har hatt. ErikOlav and Hpi 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hpi Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 Jeg legger meg også alltid over det som står på skiltet, minimum det som gjelder for full bil med bagasje og gjerne litt til 😊Synes det fungerer best både med tanke på både sporing og dekkslitasje. Men det kommer gjerne an på hvordan veiene er der man ferdes, jeg bor på vestlandet og her er det litt forskjellig ErikOlav 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivrig86 Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 (edited) Nå skriver jeg bare MIN mening... Jeg har jobbet på flere dekkverksteder, og er ikke så veldig vanlig å følge det som står i karmen egentlig. Fordi dette er som regel «Altfor lite»... mange dekkverksteder tenker slitasje, skade på felger og kjørekomfort osv. Jeg personlig kjører alltid rundt 40psi i «lavprofil»... men man må prøve seg litt fram. Jeg ville foreslått feks 40 forran og 38 bak eller 42 forran og 40 bak. Kommer annpå vekt i bilen og veier osv. Kjører man nevnt i karmen trykk blir dekka veldig mye raskere slitt og bilen sporer voldsomt mye mer enn med høyere trykk. Pluss at felgene er veldig mye mer utsatt for bulker!! Dette er bare min mening, eller basert på ting jeg har lært på steder jeg har jobbet😃 Vil tro du merker ganske stor forskjell fra nåværende trykk. I frykt for klager for diverse banefantaster så vil nok dørkarm trykk fungere best på bane pga dekktrykket stiger raskt da, men til vanlig veibruk så vil jeg si dette er altfor lavt Edited May 1, 2020 by Ivrig86 ErikOlav 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tennbrikket Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 9 minutter siden, Ivrig86 skrev: Nå skriver jeg bare MIN mening... Jeg har jobbet på flere dekkverksteder, og er ikke så veldig vanlig å følge det som står i karmen egentlig. Fordi dette er som regel «Altfor lite»... mange dekkverksteder tenker slitasje, skade på felger og kjørekomfort osv. Jeg personlig kjører alltid rundt 40psi i «lavprofil»... men man må prøve seg litt fram. Jeg ville foreslått feks 40 forran og 38 bak eller 42 forran og 40 bak. Kommer annpå vekt i bilen og veier osv. Kjører man nevnt i karmen trykk blir dekka veldig mye raskere slitt og bilen sporer voldsomt mye mer enn med høyere trykk. Pluss at felgene er veldig mye mer utsatt for bulker!! Dette er bare min mening, eller basert på ting jeg har lært på steder jeg har jobbet😃 Vil tro du merker ganske stor forskjell fra nåværende trykk interessant jeg klemte på sommerfelgene for ett par uker siden, og syns de sporer noe helt jævlig i forhold til vinterdekkene. vinterdekkene er 225.40.18 og der brukte jeg vel 2.2 bar foran og 2.7 bar bak iht det som står i karmen på min e46. Sommerdekkene er også 225.40.18. Klemte inn samme mengde på sommerdekkene, men det er jo helt håpløst å kjøre med. Skal prøve å fylle på litt mer for å se om det blir bedre. Dog så er det nokian sine billig dekk, produsert i russland mener jeg, så er vel ikke den beste sorten uansett. Synd da de fulgte med felgene jeg kjøpte i fjor, og er knapt brukt. Føler jeg må bruke de opp før jeg gidder å kjøre nye. ErikOlav 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikOlav Posted May 1, 2020 Author Share Posted May 1, 2020 3 timer siden, Ivrig86 skrev: Nå skriver jeg bare MIN mening... Jeg har jobbet på flere dekkverksteder, og er ikke så veldig vanlig å følge det som står i karmen egentlig. Fordi dette er som regel «Altfor lite»... mange dekkverksteder tenker slitasje, skade på felger og kjørekomfort osv. Jeg personlig kjører alltid rundt 40psi i «lavprofil»... men man må prøve seg litt fram. Jeg ville foreslått feks 40 forran og 38 bak eller 42 forran og 40 bak. Kommer annpå vekt i bilen og veier osv. Kjører man nevnt i karmen trykk blir dekka veldig mye raskere slitt og bilen sporer voldsomt mye mer enn med høyere trykk. Pluss at felgene er veldig mye mer utsatt for bulker!! Dette er bare min mening, eller basert på ting jeg har lært på steder jeg har jobbet😃 Vil tro du merker ganske stor forskjell fra nåværende trykk. I frykt for klager for diverse banefantaster så vil nok dørkarm trykk fungere best på bane pga dekktrykket stiger raskt da, men til vanlig veibruk så vil jeg si dette er altfor lavt Ah, skjønner! Ja, jeg merker at dekkene sporer veldig. Hva vil det si i BAR? Tusen takk for hjelpen forresten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Del på 14,5 ErikOlav 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 On 4/30/2020 at 1:14 PM, ErikOlav said: Takk for svar - ja, det var det jeg fylte (altså 2,0 foran og 2,2 bak. Husk at det er viktig med sommerluft! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune-K Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 5 minutter siden, FakeMechanic skrev: Husk at det er viktig med sommerluft! He he, ,må bare dele denne som en avslutning på diskusjonen. ErikOlav 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now