Gå til innhold

Hvilket lufttrykk blir riktig?


ErikOlav
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg legger meg også alltid over det som står på skiltet, minimum det som gjelder for full bil med bagasje og gjerne litt til  😊Synes det fungerer best både med tanke på både sporing og dekkslitasje. Men det kommer gjerne an på hvordan veiene er der man ferdes, jeg bor på vestlandet og her er det litt forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver jeg bare MIN mening... Jeg har jobbet på flere dekkverksteder, og er ikke så veldig vanlig å følge det som står i karmen egentlig. Fordi dette er som regel «Altfor lite»... mange dekkverksteder tenker slitasje, skade på felger og kjørekomfort osv. Jeg personlig kjører alltid rundt 40psi i «lavprofil»... men man må prøve seg litt fram. Jeg ville foreslått feks 40 forran og 38 bak eller 42 forran og 40 bak. Kommer annpå vekt i bilen og veier osv. Kjører man nevnt i karmen trykk blir dekka veldig mye raskere slitt og bilen sporer voldsomt mye mer enn med høyere trykk. Pluss at felgene er veldig mye mer utsatt for bulker!! Dette er bare min mening, eller basert på ting jeg har lært på steder jeg har jobbet😃 Vil tro du merker ganske stor forskjell fra nåværende trykk. I frykt for klager for diverse banefantaster så vil nok dørkarm trykk fungere best på bane pga dekktrykket stiger raskt da, men til vanlig veibruk så vil jeg si dette er altfor lavt 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ivrig86 skrev:

Nå skriver jeg bare MIN mening... Jeg har jobbet på flere dekkverksteder, og er ikke så veldig vanlig å følge det som står i karmen egentlig. Fordi dette er som regel «Altfor lite»... mange dekkverksteder tenker slitasje, skade på felger og kjørekomfort osv. Jeg personlig kjører alltid rundt 40psi i «lavprofil»... men man må prøve seg litt fram. Jeg ville foreslått feks 40 forran og 38 bak eller 42 forran og 40 bak. Kommer annpå vekt i bilen og veier osv. Kjører man nevnt i karmen trykk blir dekka veldig mye raskere slitt og bilen sporer voldsomt mye mer enn med høyere trykk. Pluss at felgene er veldig mye mer utsatt for bulker!! Dette er bare min mening, eller basert på ting jeg har lært på steder jeg har jobbet😃 Vil tro du merker ganske stor forskjell fra nåværende trykk

interessant jeg klemte på sommerfelgene for ett par uker siden, og syns de sporer noe helt jævlig i forhold til vinterdekkene. vinterdekkene er 225.40.18 og der brukte jeg vel 2.2 bar foran og 2.7 bar bak iht det som står i karmen på min e46. Sommerdekkene er også 225.40.18. Klemte inn samme mengde på sommerdekkene, men det er jo helt håpløst å kjøre med. Skal prøve å fylle på litt mer for å se om det blir bedre. Dog så er det nokian sine billig dekk, produsert i russland mener jeg, så er vel ikke den beste sorten uansett. Synd da de fulgte med felgene jeg kjøpte i fjor, og er knapt brukt. Føler jeg må bruke de opp før jeg gidder å kjøre nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivrig86 skrev:

Nå skriver jeg bare MIN mening... Jeg har jobbet på flere dekkverksteder, og er ikke så veldig vanlig å følge det som står i karmen egentlig. Fordi dette er som regel «Altfor lite»... mange dekkverksteder tenker slitasje, skade på felger og kjørekomfort osv. Jeg personlig kjører alltid rundt 40psi i «lavprofil»... men man må prøve seg litt fram. Jeg ville foreslått feks 40 forran og 38 bak eller 42 forran og 40 bak. Kommer annpå vekt i bilen og veier osv. Kjører man nevnt i karmen trykk blir dekka veldig mye raskere slitt og bilen sporer voldsomt mye mer enn med høyere trykk. Pluss at felgene er veldig mye mer utsatt for bulker!! Dette er bare min mening, eller basert på ting jeg har lært på steder jeg har jobbet😃 Vil tro du merker ganske stor forskjell fra nåværende trykk. I frykt for klager for diverse banefantaster så vil nok dørkarm trykk fungere best på bane pga dekktrykket stiger raskt da, men til vanlig veibruk så vil jeg si dette er altfor lavt 

Ah, skjønner! Ja, jeg merker at dekkene sporer veldig. Hva vil det si i BAR? 
 

Tusen takk for hjelpen forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2020 at 1:14 PM, ErikOlav said:

Takk for svar - ja, det var det jeg fylte (altså 2,0 foran og 2,2 bak.

Husk at det er viktig med sommerluft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...