Gå til innhold

Tuning av automatkasse etter chiptuning


ohansen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2008 525xd som jeg skal tune med steg 1. og eventuelt steg 2 seinere. 

Er det noen her inne som har erfaring med tuning av automatkassen etter chiptuning? Eller som kan anbefale noen som gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj er vel xHP-mannen her inne så han kan nok komme med noen vise ord.
Vurderer å gjøre det samme på min originale 420xd B47 som har gått ca 88k, har allerede koblet meg opp med xHP-appen og lagt til bilen, så gjenstår egentlig bare å kjøpe lisens og map pack og flashe 🤔. Flushing og oljeskift på kassen blir sannsynligvis tatt nå mot høsten.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daniel. skrev:

Du har jo dette xHP greiene, men jeg vil anbefale deg å ta en stor service på kassen før du begynner med dette.

Olje + oljefilter/bunnpanne, mechatronic bridge seal, tube seals og mechatronic sleeve bør byttes.

Okay har du erfaring med dette? eller kjenner noen som har det?  

Har nylig satt i ny overhalt girkasse, samt ny VTG. Aksling til VTG og fremdiff er ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ohansen skrev:

Okay har du erfaring med dette? eller kjenner noen som har det?  

Har nylig satt i ny overhalt girkasse, samt ny VTG. Aksling til VTG og fremdiff er ny.

Nei, har ikke kommet så langt enda.

Men er et par her inne som har brukt det, blant annet @ahj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

@ahj er vel xHP-mannen her inne så han kan nok komme med noen vise ord.
Vurderer å gjøre det samme på min originale 420xd B47 som har gått ca 88k, har allerede koblet meg opp med xHP-appen og lagt til bilen, så gjenstår egentlig bare å kjøpe lisens og map pack og flashe 🤔. Flushing og oljeskift på kassen blir sannsynligvis tatt nå mot høsten.

 Dette må prøves ut skjønner jeg.

Ja, greit å ha alt på stell før man begynner med en eventuell flash 😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TRF skrev:

På din bil er det langt viktigere med faktisk utviklet programvare på motor enn programmering av kasse (mtp holdbarhet på kasse)

 

Skjønner :)  jeg ønsker begge deler. Både bra programvare på motor og på kassa. 😎

Nå er det satt inn en overhalt kasse fra en 530d. Kjøpt av Gedsted Autoophøg i Danmark. Denne skal da i teorien tåle en  god del mer moment etter hva jeg har forstått? 

Tilbyr du programvare til motor som kan tilpasses denne kassen? Burde jo i teorien kunne dra ut mer når jeg har en slik kasse i bilen. Eller er det andre svakheter her som jeg må ta med i beregningen?

Endret av ohansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overhalt kasse tåler ikke mer enn en ikke-overhalt kasse. Mens en kasse som er forsterket tåler sannsynligvis mer enn en standard kasse.

Uansett så tåler hp26 1000nm om man gjør ting riktig og ikke herjer med tuningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Otis skrev:

En overhalt kasse tåler ikke mer enn en ikke-overhalt kasse. Mens en kasse som er forsterket tåler sannsynligvis mer enn en standard kasse.

Uansett så tåler hp26 1000nm om man gjør ting riktig og ikke herjer med tuningen. 

Nei det har jeg heller ikke sakt at jeg trodde var tilfellet. Men da girkassen havarerte på  min 525xd, ble det satt inn en overhalt kasse fra en 530. Altså den originale hp19 er byttet med en hp26. Så da skulle det vel være åpent for en litt mer hissig tuning av min 525xd. Så lenge det ikke er andre ting jeg må ta hensyn til som jeg ikke er klar over.  Feks at VTG eller noe annet kan ryke😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ohansen skrev:

 

Skjønner :)  jeg ønsker begge deler. Både bra programvare på motor og på kassa. 😎

Nå er det satt inn en overhalt kasse fra en 530d. Kjøpt av Gedsted Autoophøg i Danmark. Denne skal da i teorien tåle en  god del mer moment etter hva jeg har forstått? 

Tilbyr du programvare til motor som kan tilpasses denne kassen? Burde jo i teorien kunne dra ut mer når jeg har en slik kasse i bilen. Eller er det andre svakheter her som jeg må ta med i beregningen?

Ingen problemer å tilpasse hp26 :) (en glede faktisk, er så trist å justere til hp19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Ingen problemer å tilpasse hp26 :) (en glede faktisk, er så trist å justere til hp19)

Så bra! 

Har du lyst til å utdype litt hva forskjellen blir ved å tune en 525xd med hp26 kontra hp19? Hvis det er greit for deg å diskutere slikt på åpent forum da seff🙂 

Turbo og dyser er vel mindre i 525 kontra 530, så noe begrensninger må det vel bli uansett? 

Endret av ohansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...