Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har den X3 med minst antall hk. Altså 136. Motorkode er samme på både 163 og 184 hk også. Ligget hele forskjellen i hjernen her? Hva skjer om jeg setter inn hjernen fra en 184 HK? Får jeg mer hk da eller er det noe mer som skal til?

Takk for alle svar.

Skrevet

Håper du får et mer utfyllende svar, men ifølge et raskt google-søk kan du omprogrammere hjernen så du får 220hk og 440Nm.

Skrevet
9 timer siden, ronnyskretting skrev:

Ja det er jeg fullt klar over. Var bare nysgjerrig på om det gikk å enkelt bare bytte originalhjerne til en med mer HK. Hadde vært morro å vite om det er så enkelt🙂

Bytte hjerne, ville vel brukt enklere grep evt, ny SW. Men du har N47?

Skrevet

Samme motor kanskje, men er resten av bilen lik mtp girkasse og andre viktige komponenter? Viktig at alt tåler økt effekt og dreiemomemt (jeg er ikke mekaniker, skyter fra hofta)

Skrevet

Siden mye er likt eller helt likt på 2l motor, er forbruket forskjellig på de ulike versjonene (130hk, 160hk og 190hk?)

Jeg har forstått at 160hk utgaven var en nærmest EU-versjon med litt lavere utslipp og derofr snillere avgifter. Men er lavere utslipp rett og slett diesel-regulering på software-nivå? Dumt forklart diesel-tuning i en miljøretning?

Skrevet (endret)

Skal ikke uttale meg om forskjellene mellom effektklassene (med tanke på forbruk). Det jeg derrimot vet er at versjonene med strupet effekt ble til pga effektavgift i visse land (Norge og Belgia?), ikke grunnet utslipp. Utslipp skal etter hva jeg har fått med meg være likt. 

Biler med nedjustert effekt er levert med kode "843", og om man fjerner denne fra bilens FA og koder om bilen, så har man full effekt. Mener en på forumet tidligere har skrevet noe om det.

Det jeg nevner angående nedjustert effekt gjelder 20d 163/184. 18d eksister også med kode "843" da med 136 hk ned fra 143hk. Tenkte det var verdt å nevne i denne sammenhengen med tanke på at TS har 18d versjonen. 

Det å putte inn en brukt DDE fra en X3 med f.eks 184 hk er ikke plug and play. Det kreves arbeid for å synce opp alt med flere av modulene til bilen, så der går det en kostnad også.

Så det mest lønnsomme og det som gir mest "bang per buck" er jo å heller modifisere eksisterende DDE, som i "chiptuning". 

 

 

Endret av ///M-ini95
Skrevet

Bare finn en seriøs aktør så er det nesten bare fordeler med omprogramering. 

Flerr aktører tilbyr å tilbakestille til standard hvis du ikke blir fornøyd.

Skrevet

Har hatt tuning fra både TRF og ESS, begge disse tilbyr løsninger hvor du selv sitter på både originalfil og tuningfil og kan enkelt veksle mellom disse i løpet av 15 minutt. Da trenger du ikke være avhengig av å bruke noen der du bor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...